customer data platform.
Een andere manier om jouw website te personaliseren. Neem een CDP. Met deze software bouw jij 360 graden klantprofielen op door gegevens van bezoekers te verzamelen, opschonen en uiteindelijk te combineren tot het uiteindelijke profiel.
Op basis van de profielen in een CDP kun je de gehele website aanpassen op persoonsniveau, of elementen toevoegen waarvan je weet dat ze effect zullen hebben op die persoon. Door AI machine learning toe te passen op het websiteverkeer kan een CDP precies inschatten waar iemand zich bevindt in de funnel en welke acties effect zullen hebben. In sommige gevallen zelfs tot percentage van de waarschijnlijkheid iets te gaan kopen, interesse in bepaalde producten, gevoeligheid voor korting, aankoopgedrag uit het verleden en nog veel meer.
Door middel van deze segmenten kan aan iedere bezoeker een andere versie van jouw website worden vertoond. Een CDP gaat echter verder dan alleen on-site personalisatie. Sommige platformen kunnen deze personalisatie op persoonsniveau doortrekken naar alle advertentiekanalen, maar ook naar e-mail marketing, web-pushberichten en messaging kanalen. Op dit niveau praten we eigenlijk niet meer over conversie optimalisatie als een opzichzelfstaand iets, maar als onderdeel van een omni-channel marketing strategie waarbij de boodschap in de gehele funnel en in alle kanalen wordt afgestemd op persoonsniveau.