Schurq

Effectief inzetten van een (online) marketing funnel

|
Leestijd 5 minuten
Door Chantal Tol

Wat is een marketing funnel? Misschien heb je er al eens iets over gehoord, misschien ook niet. In dit blog vertellen we je er alles over. Lees meer over hoe een marketing funnel eruit ziet, waarom we deze ‘bouwen’ voor onze klanten, welke voordelen het hen oplevert en hoe dit ook voor jou interessant kan zijn.

Geen tijd of zin om dit blog te lezen? Bekijk dan onze video!

Customer journey van een marketing funnel.

de basis van de marketing funnel.

Binnen een marketing funnel vormt de customer journey hét belangrijkste onderdeel. Hoewel veel bedrijven gebruik maken van adverteren via social media, wordt niet altijd optimaal gebruik gemaakt van de mogelijkheden binnen dat platform. Om jouw doelgroep op een zo effectief mogelijke manier te bereiken, zul je ze door de customer journey moeten gaan begeleiden. Dit kan in één of meerdere social media kanalen. Maak je gebruik van meerdere social media kanalen dan noemen we dit ‘omnichannel’. Wat we in feite doen is de customer journey verdelen in drie verschillende fasen; zichtbaarheid, interesseren en verbinden. En afhankelijk van de fase waarin jouw doelgroep zich bevindt, zal de benadering verschillen. Zo blijf je jouw doelgroep triggeren gedurende hun reis.

marketing funnel fase 1: creëren van zichtbaarheid onder de doelgroep.

Afhankelijk van de fase waarin jouw prospect zich bevindt, verschilt het doel van jouw campagne dus ook. En uiteraard zit ook verschil in de doelgroep die je target in iedere fase. Zit jouw prospect in de zichtbaarheid fase, dan is de doelgroep die je target breed. Je wilt tenslotte dat zoveel mogelijk mensen bekend worden met jouw product of dienst, toch? We zeggen worden omdat in deze fase de kans groot is dat de personen die in aanraking komen met jouw advertentie, nog niet bekend zijn met jouw product of dienst. De boodschap in deze fase zal dus anders zijn dan wanneer deze persoon al bekend is met jouw merk en klaar is om te kopen. Logisch, toch?

Zichtbaar zijn voor de doelgroep

genereren van zichtbaarheid middels video advertenties.

Een manier om dit te doen is door middel van een video. In Facebook heet dit een ThruPlay. Maar ook in YouTube (Trueview) en LinkedIn is deze manier van adverteren beschikbaar. Aan jou de taak om een video te maken waarin je de kijkers kennis laat maken met jouw merk en product of dienst. Hierbij is het belangrijk dat je je doelgroep kent. Waarom? Wanneer je met jouw video weet in te spelen op de (latente) behoeften en pijnpunten van je doelgroep, weet je bijna zeker dat de video triggert. Jij hebt namelijk de oplossing voor deze pijnpunten. En wil dat nou niet horen?

Wanneer je kiest voor deze manier van adverteren, wil je het natuurlijk goed doen. We kunnen ons goed voorstellen dat je hierbij wat ondersteuning kunt gebruiken. Daarom hebben we een handboek gemaakt. Waarin we je tips geven en hebben beschreven welke elementen er in jouw video moeten zitten. Dat handboek vind je via onderstaande button!

het doel van een video advertentie in de marketing funnel.

Het voornaamste doel van deze video is dat de kijker zo lang mogelijk blijft kijken. Hé hé. Dat was waarschijnlijk al duidelijk. Maar waarom is dit zo belangrijk, naast het wekken van interesse en creëren van naamsbekendheid? Het opbouwen van lijsten! Afhankelijk van het percentage van de video dat is bekeken (25%, 50%, 75%, 95% en 100%), kunnen we kijkers opslaan in lijsten. Op basis hiervan kun jij vervolgens remarketing campagnes gaan draaien. Zo begeleid je ze door de customer journey naar de volgende fase; interesseren.

Interessen van de doelgroep door middel van een lead magnet

marketing funnel fase 2: het interesseren van de doelgroep.

De volgende fase. Op dit moment weet je twee dingen van de opgeslagen doelgroep in je lijsten. Ze zijn bekend met jouw merk, product en/of dienst en zij hebben enige interesse getoond in jouw video. In deze fase ga je deze doelgroep dus anders aanspreken. Moet je hier gelijk al een harde CTA toevoegen? Dat kan, maar het hoeft niet! Testen met verschillende CTA’s in deze fase is belangrijk om te kijken wat het beste werkt.

Maar je kunt de doelgroep wel triggeren om jouw website te bezoeken. Waar je dan natuurlijk een ijzersterke landingspagina hebt klaargezet met daarop meer informatie. Informatie over hoe jouw product of dienst inspeelt op hun behoeften of pijnpunten. Een andere tussenstap die je hier kunt toevoegen is een instant experience campagne. Bij dit type advertentie krijg je de mogelijkheid om bezoekers na de klik een ervaring te tonen. Je kunt hier een verhaal vertellen over jouw merk, product of dienst. Een waardevolle tussenstap in jouw campagne strategie om meer inhoud toe te voegen aan de advertentie.

Terug naar de landingspagina. Je kunt deze bezoekers alvast proberen te triggeren tot het achterlaten van hun gegevens. Wat je daarvoor nodig hebt, is een lead magnet. Om jouw websitebezoekers zover te krijgen om hun persoonsgegevens achter te laten, zal deze lead magnet relevant moeten zijn. Hoe jij bepaalt welk type lead magnet waardevol (genoeg) is, vertellen we je in ons blog over de lead magnet, daar zullen we dus nu niet te ver op ingaan. Focus op de funnel. En door naar de volgende fase; verbinden.

marketing funnel fase 3: het verbinden van de doelgroep aan jouw merk.

Verbinden is de laatste fase van de funnel. In tegenstelling tot de vorige twee fasen, is het in deze fase wél het doel van jouw prospects leads te maken. Een ander verschil zit in de doelgroep. In de eerste fase was het doel naamsbekendheid creëren. De doelgroep was dan ook zo breed mogelijk. In deze fase is dat anders. Je maakt hier gebruik van de remarketinglijsten die je hebt opgebouwd binnen het platform. Deze personen hebben al belangstelling getoond in jouw merk, product of dienst dus er is een kans dat zij zullen converteren.

Maar dit zijn niet de enige personen die we gaan targeten in deze fase. We vullen de doelgroep aan. En wel met de bezoekers van de belangrijkste pagina’s van jouw website (weet je nog de landingspagina waar we het over hadden in fase 2…), klantenlijsten uit jouw CRM systeem en een look-a-like audience van 1%. Een look-a-like audience? Dat is eigenlijk precies wat de naam doet vermoeden. Een doelgroep die letterlijk lijkt op de doelgroep die je hebt opgebouwd binnen het platform. Waardoor de kans groot is dat zij ook interesse hebben in jouw product of dienst.

Doelgroep verbinden aan jouw merk

bezoekers laten converteren tot leads.

In deze fase mag je direct zijn. Prospects zijn al opgewarmd, hebben jouw content al meerdere keren gezien en hun interesse is gewekt. Nu is het aan jou om ze bij de hand te nemen en ze over de finishlijn te begeleiden. Met een ander stuk content. Gepersonaliseerd voor deze fase van de customer journey. Richting de conversie. Deze conversie kan op verschillende manieren plaatsvinden. Een manier zoals we hierboven al benoemden is leads laten converteren op een landingspagina. Een andere manier is via een Lead ad.

test in jouw marketing funnel met lead ads vs. landingspagina's.

De voordelen van een Lead Ad.

Met een Lead Ad kunnen personen gelijk binnen het platform hun persoonsgegevens achterlaten. Voordeel hiervan is dat je extra kliks voor de bezoeker wegneemt waardoor de kans op een conversie hoger wordt. Nadeel hiervan is dat je bezoekers niet naar de website toestuurt en ze dus niet verder kijken dan de advertentie. Dat is waar de landingspagina een voordeel biedt. Je stuurt bezoekers naar de website waar ze meer informatie krijgen over jouw merk.

De voordelen van een landingspagina.

Hier zitten meerdere voordelen aan. Enerzijds kun jij bezoekers van jouw website ‘opslaan’ in remarketinglijsten. Zo kun jij deze bezoekers vervolgens remarketen in verschillende kanalen. Anderzijds krijg je de kans om de bezoeker kennis te laten maken met jouw product of dienst. Essentieel is hier dat de informatie relevant is voor de bezoeker. En dat de pagina een lead magnet bevat. Waardevol genoeg voor hen om hier hun persoonsgegevens achter te laten. Dit is het moment waar je naartoe hebt gewerkt. De opt-in.

Een landingspagina met call to action.

hoe volg je leads op binnen een marketing funnel?

Wat gebeurt er na de conversie? Jouw prospect is nu een lead geworden. En leads zijn er om op te volgen. Gelijk warm genoeg? Dan is persoonlijk contact het meest effectief. Nog niet warm genoeg? Dan zal een geautomatiseerde opvolging zorgen dat jouw leads worden verzorgd. Met gepersonaliseerde content, specifiek op hen situatie gericht. Maar we geven natuurlijk nog niet alles weg. Dan zou de blogreeks te snel ten einde komen. In onze volgende blogs zullen we hier dan ook verder op inzoomen. En op andere zaken natuurlijk. Maar daarvoor zul je nog even geduld moeten hebben.

In de tussentijd kun je bij vragen natuurlijk wel gewoon contact met ons opnemen.

Deel dit artikel via
Chantal Tol
Chantal Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2