Schurq

Het belang van Psychographics in marketing

|
Leestijd 4 minuten
Door Patrick Schokker

Wat zijn psychographics en wat hebben zij met marketing te maken?

Stel, je deelt elke week een e-book of whitepaper op Facebook maar niemand download het of reageert op je e-mails. Waar ligt dit aan? Is er dan écht niemand geïnteresseerd? Wij kunnen je vertellen dat dit meestal niet het geval is. Dit komt waarschijnlijk omdat je de psychographics van je doelgroep negeert. Ontdek in ons blog het belang van psychographics in marketing en hoe je deze kunt gebruiken om meer conversies te realiseren.

wat zijn psychographics?


Je kunt psychographics vergelijken met demografische gegevens. Alleen zeggen psychographics net iets meer over een persoon. In plaats van de leeftijd, krijg je inzicht in de interesses of lifestyle van een persoon. Demografische gegevens laten zien wie je doelgroep is op basis van standaard waarden. Denk hierbij aan waarden zoals; geslacht, leeftijd, inkomen, burgerlijke staat etc. Psychographics beantwoorden de ‘waarom’ achter een aankoop van een persoon. Hierbij gaat het om gewoonten, interesses, hobby’s, bestedingsgewoonten en de waarden, kenmerken en eigenschappen van de doelgroep.

je kunt jouw doelgroep beter bereiken als je zowel de demographics als de psychographics begrijpt.


De combinatie van deze gegevens vormen jouw buyer persona. Dit is een gedetailleerd profiel van een gemiddeld persoon uit jouw doelgroep. Door een of meerdere buyer persona’s te vormen, begrijp je de doelgroep beter waardoor je hen kunt bereiken met een relevante boodschap en content.

segmenten in psychographics


Wanneer je enkel de demographics gebruikt, heb je slechts een standaard profiel die niet specifiek genoeg is om gespecificeerde content te maken. Psychographics geven veel meer inzicht in de beweegredenen van personen. Er zijn heel veel segmenten in psychographics, maar de populairste zijnde persoonlijkheidskenmerken, levenscyclusfase, interesses, houdingen of overtuigingen en activiteiten. Als marketeer kun je ook onderscheid maken tussen koopurgentie, sociale klasse, inkomen en meer.

verschillen demographics en psychographics

Demographics

  • Leeftijd
  • Geslacht
  • Burgerlijke staat
  • Afkomst
  • Locatie
  • Opleidingsniveau
  • Religie

Pyschographics

  • Persoonlijkheidskenmerken
  • Lifestyle
  • Maatschappelijke klasse
  • Attitude
  • Principes en overtuigingen
  • Activiteiten en interesses

Psychographics verzamelen in marketing


Nu je weet wat psychographics precies zijn, is de vraag: ‘Hoe verzamel je deze gegevens?’

Dit kan op twee manieren:

1. Huidige klanten interviewen
Als je de juiste vragen stelt, kun je erachter komen wat jouw klanten belangrijk vinden of waar de pijnpunten liggen. Je kunt een klantenonderzoek versturen binnen je huidige klantenkring met daarbij dat je jouw klanten beter wilt begrijpen om hen beter van dienst te kunnen zijn. De meeste klanten helpen je hierbij graag.

2. Website analytics onderzoeken
Alleen kijken naar bestaande data? Dan kun je de analytics van jouw website gebruiken. Bekijk waar bezoekers op geklikt hebben, welke pagina’s hebben zij bezocht of welke downloads zijn gedaan? Je kunt zelfs inzien welke interesses de personen hebben die op de website komen. Dit kan zeer effectief zijn.
Tevens kun je ook in een aanvraagformulier al om extra informatie vragen. Bijvoorbeeld naar de reden, waarom heeft iemand iets gedownload? Zo kun je direct beginnen met segmenteren.

Psychografisch profiel

Nu je precies weet wat psychographics zijn, en hoe je ze verzameld, kan er een psychografisch profiel worden opgesteld van de doelgroep. Het is vergelijkbaar met een buyer persona.
Persoonlijkheid beïnvloedt veel van ons denken en ons daaropvolgende gedrag, dus het begrijpen van de psyche van jouw doelgroep kan het bereik, de advertentiestijl en content van jouw merk verbeteren.

Als consumenten een aankoopbeslissing nemen, laten zij zich vaak leiden door hun emoties. Emotie speelt een grote rol als het gaat om het maken van beslissingen. Demografische gegevens vormen een goede basis. Je kunt je doelgroep in grote lijnen in kaart brengen op basis van de standaard waarden, maar psychographics bieden jou veel meer inzicht in het gedrag van je doelgroep.

Psychografische targeting in marketing

Psychografische segmentatie is vergelijkbaar met gedragssegmentatie. Er worden segmenten gemaakt op basis van meer persoonlijke en individuele criteria. Consumentenpsychologie is vooral geïnteresseerd in levensstijl, gedrag en interesses. Onze unieke psychologische profielen – temperament, persoonlijkheid, en eigenaardigheden – hebben een grote invloed op ons gedrag als consumenten.

Als je jouw doelgroep wilt segmenteren op basis van levensstijl, kijk je onder andere naar waar individuen zich bevinden in hun levenscyclus. Zitten ze bijvoorbeeld nog op school, werken ze of hebben ze een gezin? Op basis van jouw opgemaakte psychografische profiel(en) bepaal je vervolgens de targeting van jouw doelgroep.

De gewoonten, interesses of andere kenmerken van een consument kunnen een marketeer vertellen waar deze consumenten veel aan denken, naar zoeken en waaraan zij deelnemen in het dagelijks leven. Op deze manier kun je acties aanbieden of adverteren met jouw producten of diensten op specifieke onderwerpen rondom personen en interesses.

Door het psychografisch profiel van je doelgroep kun je jouw doelgroep nog specifieker maken en targeten via diverse kanalen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn. Tevens is het belangrijk om rekening te houden met de customer journey. In welke fase bevinden zij zich en welke content van mijn product en bedrijf sluit daar het beste op aan?

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Chantal Tol
|
minuten

Blogreeks (7/9): Marketing Automation

|
Chantal Tol
|
minuten

Blogreeks (6/9): Conversie optimalisatie

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (5/9): Van onbekende bezoeker naar MQV