Na de stories-functie op Instagram, Facebook, Snapchat en WhatsApp kon LinkedIn niet achterblijven. Sinds 13 mei is LinkedIn gestart met het testen van de stories-functie. Nederland is het eerste land in Europa dat deze functie mag uitproberen. Wat houdt de LinkedIn Stories-functie precies in?
De LinkedIn Stories werken hetzelfde als de stories in de andere social media kanalen. Je plaatst beeldmateriaal in jouw story, dat vervolgens 24 uur zichtbaar is als een uitgelicht rondje boven in de nieuwsfeed en jouw account. Zolang jouw story zichtbaar is, kun je precies zien door wie en hoe vaak jouw story bekeken is. De story wordt na 24 uur automatisch verwijderd door het platform
Het verschil tussen de LinkedIn stories en de stories van andere social media kanalen is dat LinkedIn gericht is op de zakelijke kant, dus op de B2B markt. De andere social media kanalen richten zich voornamelijk op de B2C markt.
Zoals je wellicht begrijpt, zijn de LinkedIn stories niet bedoeld voor video’s en foto’s van informele privé activiteiten. Denk aan: koken of shoppen. Dit deel je op de andere (B2C) social media kanalen. LinkedIn heeft een aantal tips gedeeld om meer inzicht te krijgen in welke content je wél kunt delen in jouw story:
Hoe de LinkedIn Stories werken, wijkt niet veel af van de stories in andere social media kanalen. Het ziet er alleen niet precies hetzelfde uit.
Links bovenin het scherm bevindt zich een rondje met een plusteken erin.
Wanneer je op het plusteken klikt, krijg je de Stories camera in beeld:
Wanneer je klaar bent met het customizen van jouw LinkedIn story kun je hem delen. Dit doe je door op de knop “share your Story” te klikken.
Al jouw connecties en volgers kunnen nu jouw story voor 24 uur bekijken. (Let op! Dit geldt alleen voor jouw Nederlandse connecties en volgers, deze functie is namelijk nog niet in andere Europese landen beschikbaar.) Het is ook mogelijk om jouw story via een privébericht te delen met iemand. Het interessante aan de stories-functie is dat alleen eerstegraads connecties kunnen reageren op jouw story. Na het posten van jouw story, kun je via de Story Analytics de statistieken van jouw story bijhouden.
LinkedIn geeft een aantal Do’s en Dont’s voor de LinkedIn Stories:
Do’s:
Dont’s:
Volgens LinkedIn is juist nu het moment om veel gebruik te maken van de LinkedIn Stories. Op deze manier blijf je ondanks de Coronacrisis en het werken op afstand toch verbonden. LinkedIn ziet zelfs een groei van 20% in gesprekken tussen collega’s en een groei van drie keer zoveel engagement op posts dan voorheen. 40% van de LinkedIn-leden geeft aan nu vaker het nieuws te lezen en 30% geeft aan vaker hun social media te checken.
Wil je meer weten of heb je vragen over de LinkedIn Stories?
Neem dan contact met ons op!
Online Marketing Consultant