Schurq

Lokale vindbaarheid verbeteren middels local SEO

|
Leestijd 6 minuten
Door Guido Sombroek

Local SEO, letterlijk vertaald ‘lokale seo’, richt zich op zoekwoorden met een lokale zoekintentie. Een voorbeeld hiervan kan ‘online marketing bureau Purmerend’ zijn. Maar ook het zoekwoord ‘tankstation’ heeft een lokale zoekintentie. Wil je zichtbaar zijn wanneer iemand deze zoekopdracht doet? Dan zul je alle SEO technieken, en meer, tot in perfectie moeten uitvoeren. Denk hierbij aan de N.A.P. gegevens van jouw organisatie en het plaatsen van Google reviews. Maar! Hoe weet je wanneer je de technieken van lokale SEO moet toepassen en wanneer niet?

Doe de 'Google Map Pack' test.

Want of lokale SEO of ‘normale’ SEO technieken moet gebruiken kun je heel gemakkelijk testen. Door een zoekopdracht uit te voeren met het zoekwoord waar jij je op wilt focussen. Verschijnt er een Google Map Pack? Dan zul je, om het beste resultaat te behalen, jouw pagina via lokale SEO technieken moeten optimaliseren.

Optimaliseer jouw Google Mijn Bedrijf.

First things first. Ben je al geregistreerd bij Google Mijn Bedrijf? En is dit profiel al volledig SEO geoptimaliseerd? Zo niet, dit is laaghangend fruit waardoor je je lokale vindbaarheid kunt vergroten. Op basis van dit profiel vertel je Google over jouw bedrijf. Doe dit dan ook! Het is belangrijk om eerst je bedrijf te registreren bij Google Mijn Bedrijf voor een betere lokale zichtbaarheid en positionering op Google Maps. Voer al je bedrijfsinformatie, zoals NAP-gegevens, openingstijden, website en bedrijfscategorie, zo nauwkeurig mogelijk in. En heeft jouw organisatie meerdere vestigingen? Dan krijgt iedere vestiging een aparte Google Mijn Bedrijf.

Google kijkt ook naar die 5 sterren beoordeling

Binnen je Google Mijn Bedrijf account kun je beoordelingen van klanten verzamelen. Hoe beter je score, hoe serieuzer je genomen wordt door het algoritme van Google. Hoe hoger de beoordeling, hoe meer vertrouwen, hoe beter de vindbaarheid van je bedrijf. En er wordt niet alleen gekeken naar de positieve feedback. Want hoe jij de slechte beoordelingen afhandelt heeft voor Google ook waarde. Wil je goed scoren, ga er dan actief mee aan de slag!

En wist je dat....

Veel gebruikers, meer dan 80%, kijkt niet verder dan de locatie op de kaart. Voer jouw informatie dan ook correct in! Dat betekent ook een beknopte beschrijving en aantrekkelijke foto van jouw bedrijf. Stimuleer klanten om recensies achter te laten; een hogere score leidt tot een betere plaatsing in de zoekresultaten. En houdt jouw Google Mijn Bedrijf-pagina up-to-date. Het regelmatig posten van unieke relevante content op je Google Mijn Bedrijf account speelt een belangrijke rol bij de vindbaarheid van je bedrijf.

mensen scrollen niet verder dan google map-pack
Minder organische concurrentie op lokale zoekopdrachten

Én dat een bezoeker die een lokale zoekopdracht invoert verder is in de customer journey.

Spiegel het maar eens aan je eigen gedrag. Je woont in Amsterdam en zoekt iemand die jouw badkamer kan betegelen. Wat wordt jouw zoekopdracht?

  • A Badkamer tegelen
  • B Badkamer tegelen Noord Holland
  • C Badkamer tegelen Amsterdam

Zoek je naar ‘Badkamer tegelen’? Dan kan het zijn dat je zoekt naar verschillende manieren van tegelen of inspiratie. En ‘badkamer tegelen Noord-Holland’ is een zoekopdracht dat leidt naar verschillende aanbieders van tegelwerk. Maar ‘badkamer tegelen Amsterdam’ is een directe zoekopdracht van iemand die weet wat hij wil. Je hebt en badkamer en je zoekt een tegelzetter. En welke pagina wordt er dan op de eerste positie weergeven? Juist. Jouw pagina die puur- en alleen gaat over ‘badkamer tegelen Amsterdam’. Want die content sluit het best aan bij de zoekopdracht.

Lokale zoekopdrachten worden op mobiel eerder vertoond

Want zoek jij mobiel, dan ben je vaak op zoek naar verkopers, dienstverleners of leveranciers in de buurt. En een zoekmachine weet bijna altijd waar jij je bevindt. Op basis van jouw locatie worden de resultaten dan ook aangepast. Zoekmachines passen tegenwoordig zelfs generieke zoekopdrachten die mobiel worden ingevoerd aan. Want gemiddeld genomen zoeken smartphonegebruikers vaker naar een snelle oplossing in de buurt. Heb je met spoed een loodgieter of slotenmaker nodig? Dan pakt iedereen tegenwoordig direct zijn mobiel.

Mobiel zoeken krijg je eerder lokale zoekresultaten

Een lokale zoekopdracht heeft minder concurrentie dan een generiek zoekwoord.

Waarom? Dat is eigenlijk simpel. Er wordt minder gezocht op een lokaal zoekwoord zoals ‘online marketing bureau Purmerend’ dan op het generieke zoekwoord ‘online marketing bureau’. Dus daar wil jij als marketing bureau op gevonden worden. Want investeer jij liever tijd in content ten behoeve van een zoekopdracht waar

  • maandelijks 2400 keer naar wordt gezocht
  • maandelijks 20 keer naar wordt gezocht

Dat dacht ik al. Wij ook. De concurrentie ook. Want waarom zou je tijd investeren voor 20 bezoekers per maand met het risico dat een ander beter scoort dan jij? Stop. Lees eens terug. Niemand besteedt aandacht aan een lokale zoekopdracht met weinig volume. En juist dat biedt mogelijkheden. Want er zijn 2500 steden en dorpen in Nederland. Stel nou dat er gemiddeld één lokale zoekopdracht per stad of dorp wordt gedaan in de maand… Dat betekent dat er meer lokaal dan generiek wordt gezocht! En dat is een reden om lokale SEO te automatiseren.

Lokale backlinks, voor lokale vindbaarheid

Om jouw lokale vindbaarheid te verbeteren zijn regionale backlinks erg belangrijk. Het is dus zaak dat je actief bezig gaat met het verzamelen van lokale backlinks. Deze krijg je bijvoorbeeld van de sportvereniging, de gemeente of een andere lokale vereniging. Dit doe je onder andere door middel van persberichten en/of blogs. Het aanschrijven van zoveel mogelijk lokale verenigingen en instanties en het schrijven van berichten of blogs. En waar het bij ‘normale’ SEO zo is dat het een ‘follow’ backlink moet zijn, is dit bij lokale SEO niet het geval. Dat blijkt uit onderzoek van Local SEO specialist ‘Greg Gifford’.

De basisprincipes van SEO moeten ook kloppen om lokale vindbaarheid te verbeteren

Maar ook de SEO basisprincipes moeten kloppen..

Je kunt alle stappen doorlopen op gebied van local SEO, maar als je de basisprincipes van SEO niet als een huis op je website hebt verwerkt, word je lokaal ook niet snel beter gevonden. Bekijk onze SEO handleiding om er zeker van te zijn dat je alle stappen doorlopen hebt om je website online vindbaarheid te verbeteren.

Tot slot de combinatie tussen Google Ads en lokale SEO..

Maar SEO en Google Ads zijn toch twee verschillende dingen? Dat zou je zeggen. Maar omdat SEO zo tijdsintensief is zijn veel bedrijven overgestapt naar SEA. En daarom is er zoveel concurrentie en worden kliks duurder en duurder. Hoe zorgen lokale SEO pagina’s voor een vermindering in advertentiekosten? Dat heeft te maken met de kwaliteitsscore van advertenties. Hoe beter de pagina aansluit op de advertentie en de zoekopdracht, hoe beter de kwaliteitsscore.

Hoe hoger de kwaliteitsscore hoe goedkoper de clicks.

En de kwaliteitsscore bestaat uit drie kenmerken. Dat zijn:

  • Ervaring op de landingspagina
  • Advertentierelevantie
  • Verwachte klikfrequentie

Google geeft ieder kenmerk onafhankelijk van elkaar punten. Het totaal van deze punten maakt de kwaliteitsscore. We beginnen bij de ervaring op de landingspagina. Hoeveel punten denk jij dat ‘de ervaring op de landingspagina’ krijgt wanneer iemand zoekt op ‘marketing bureau Purmerend’, klikt en landt op een pagina die geschreven is gericht op het zoekwoord ‘marketing bureau Purmerend’? Onze ervaring leert: 10/10!

Door naar de advertentierelevantie en de verwachte klikfrequentie. Dat laten we over aan het algoritme van Google. Hier maken we gebruik van een Dynamic Search Ad. Met een Dynamic Search Ad bepaalt Google welke gebruiker een advertentie voorgeschoteld krijgt op basis van eerder vertoond gedrag. Sluit jouw gedrag als gebruiker naadloos aan op het gedrag van een gebruiker dat recent heeft geconverteerd? En zoek jij toevallig op ‘marketing bureau Purmerend? Dan krijg je op basis van het algoritme van Google een advertentie voorgeschoteld. Onze advertentie. Op die manier scoren de verwachte klikfrequentie en de advertentierelevantie ook beide 10/10 punten. Een totaalscore van 100% dus. En zo zorgen wij voor een vermindering van de advertentiekosten.

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2