Schurq

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversion API

|
Leestijd 5 minuten
Door Chantal Tol

Facebook Conversions API. De betrouwbare opvolger van de Facebook pixel en wij vertellen waarom! De manier van data tracken uit websites en platforms is al een tijd in beweging. Privacy begint een steeds grotere rol te spelen bij het verzamelen en opslaan van data. Dit hebben we in de vorige blogs van onze reeks al uitvoerig besproken. Conversion API zorgt voor de bescherming van de gebruiker en een full ownership over de data vanuit jouw website.

Jij slaat de data op op je eigen server en bepaalt wat er wordt gedeeld met Facebook of andere platforms. Conversions API zorgt ervoor dat jij het gedrag van je gebruikers nog veel nauwkeuriger meet dan de huidige Facebook Pixel zelf. Lees meer over server-side tagging in ons vorige blog. Lees in deze blog hoe en waarom jij de conversions API in Facebook moet installeren om je resultaten inzichtelijker te maken.

de Facebook pixel

Dé manier om data uit Facebook te halen. De Facebook pixel is al ruime tijd leidend als het gaat om het tracken van data. Met de Facebook pixel krijg je de mogelijkheid om het gedrag van gebruikers te volgen. Deze gebruikers hebben interactie gehad met jouw content op Facebook of Instagram. Dit gedrag wordt cross-platform gemeten via een third-party cookie en gekoppeld aan een gebruiker. Doordat dit gedrag wordt ‘onthouden’, kun je deze data vervolgens gebruiken om gebruikers te remarketen met een advertentiecampagne.

wat is de Conversion API?

De Conversion API leent zich voor meerdere doelen. De Conversion API is bedoeld om te leven op de server-side van je website en stuurt de gebeurtenissen naar de pixel. Dit zorgt voor een betrouwbare tracking van gebeurtenissen. Betrouwbaarder dan alleen client-side tagging. Waarom? Omdat client-side tagging te maken heeft met onder andere ad blockers en cookie beperkingen.

Daarnaast ben je zelf de volledige eigenaar van jouw website data. De conversions API werkt samen met server side tagging, waardoor je data verzamelt op jouw eigen server.

de verschillen tussen de Facebook pixel en de Conversion API

Een nieuwe manier van meten niet binnen, maar buiten Facebook. Dat doet de Conversion API. Het grootste verschil is dat de Facebook pixel vanuit Facebook het gedrag elders meet. De Conversion API meet gedrag buiten Facebook op de desbetreffende website zelf. Jouw server stuurt deze data vervolgens via de API naar Facebook. Dit beschermt de gebruiker en zorgt ervoor dat platforms geen bezoekersprofielen opbouwen. Dit verbetert de kwaliteit van meten doordat je direct op de server van je website meet en data verrijkt kan worden voordat deze wordt doorgestuurd naar Facebook. Het lijntje is hierdoor korter en de data schoner.

De voordelen van Conversion API

Betere attributie
Het grootste voordeel van Conversion API, niet geheel onbelangrijk als het gaat om meten, is een betere attributie van de data. Data wordt beter “toegekend” of geregistreerd. De kwaliteit van de data ligt een stuk hoger, omdat het direct op de server gemeten wordt, en het niet door andere platforms gemeten, verstuurd en gedeeld moet worden. De lijn is simpel gezegd korter, waardoor het meten van gedrag nauwkeuriger wordt.

Verbeterde targeting
Conversion API zorgt ervoor dat je jouw doelgroep beter kunt targeten. Dit heeft te maken met de betere attributie. Dit omdat je data “schoner” en beter geregistreerd is. De resultaten zijn inzichtelijker waardoor je sneller de volgende gerichte stap naar je doelgroep kunt zetten.

Lagere CPA
Ook de CPA (Cost Per Action) staat in verband met de betere attributie. De data geeft de resultaten en conversies beter weer waardoor je aan de voorkant kunt optimaliseren en nóg gerichter kunt targeten. Dit zorgt dat de juiste content bij de juist doelgroep komt.

hoe installeer ik Conversion API in Facebook?

We hebben je verteld wat Conversion API is, wat je ermee kan en wat de voordelen ervan zijn. Nu zijn we aangekomen bij de implementatie.
Maar! First things first. Aangezien de Conversion API server-based is, moet hiervoor een server container worden aangemaakt in Google Tag Manager. Het is prettig om de implementatie van de Facebook CAPI te combineren met server-side tagging voor Google Analytics. Meer informatie hierover vind je in ons vorige blog over server-side tagging.

beginnen bij het begin

Om te kunnen beginnen met het gebruik van de Conversion API op uw website, moet je eerst bepalen wat de beste implementatiemethode is. Facebook biedt momenteel vier methoden voor implementatie:

Commerce platform partner integraties (ex: Shopify, WooCommerce, Wix, BigCommerce)
Conversion API Gateway ( self-service cloud gehost)
Partner platforms (bijv. Server-Side Google Tag Manager, Tealium)
Directe integratie via website code

Op basis van de technische stack van je website, zal een van deze opties het meest geschikt zijn voor je bestaande omgeving.

Adverteren en tag management zijn gebieden waar voorheen beperkte technische ondersteuning nodig was voor effectieve campagne tracking. Nu de industrie meer nadruk legt op de privacy van de gebruiker, is er een grotere behoefte om de technische beperkingen beter te begrijpen en verschillende oplossingen te implementeren om meetmogelijkheden te behouden. schurq. is toonaangevend in alles wat met analyse en gegevensprivacy te maken heeft en is er om te helpen.

Heb je hulp nodig bij de implementatie van de Facebook Conversions API, of server-side tagging? Neem dan contact op met ons team.

Deel dit artikel via
Chantal Tol
Chantal Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (4/9): De Omnichannel Ads Funnel

|
Chantal Tol
|
4 minuten

The Cookieless Era (3/4): server-side tagging