Schurq

3 manieren waarop mobiel het zoekgedrag van jouw doelgroep verandert

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

We vertrouwen erop dat onze telefoon het (juiste) antwoord kan geven als we iets willen weten, doen of kopen. Google heeft onderzoek gedaan naar hoe wij onze mobiel gebruiken om beslissingen te nemen en actie te ondernemen in het dagelijkse leven. Mobiel heeft de laatste jaren het zoekgedrag van de doelgroep veranderd. Wij delen de resultaten in dit blog!

Weet jij nog hoe je vroeger (vóór de smartphones) iets opzocht? Waarschijnlijk printte je de routebeschrijving uit en belde je een winkel op om te vragen tot hoe laat zij open waren. En nu… hoef je enkel nog maar naar je telefoon te reiken en de zoekopdracht in te typen.

Om het zoekgedrag in een wereld van onbeperkte offline en online bronnen beter te begrijpen, is er een week lang onderzoek gedaan onder 1000 smartphonegebruikers. Er is aan hen gevraagd welke soort behoeften zij hadden en welke acties zij ondernemen om aan deze te voldoen.

Er kwamen 14.000 verschillende reacties uit. Deze varieerden van een restaurant kiezen tot het zoeken naar kortingsbonnen voor een winkel. Er waren duizenden micro-momenten waarop mensen zich tot hun smartphone wendden voor hulp. De behoeften zijn onderzocht en hierdoor weten we nu hoe consumenten navigeren tussen online en offline.

Dit heeft Google ontdekt:

#1: Zodra men iets zoekt, wordt de telefoon gepakt om het op te zoeken

Zodra we ons iets afvragen of nodig hebben, is onze telefoon veruit de meest gebruikte bron. Bijna iedereen (96%) gebruikt hun telefoon om iets op te zoeken en antwoorden te krijgen.

Mensen zijn twee keer zo snel geneigd om de online zoekmachine te gebruiken in plaats van social media of offline bronnen zoals een winkelbezoek. De online zoekmachine is voor 87% de eerste bron waar men naar reikt.

#2: Mobiel helpt mensen om een keuze te maken wanneer zij klaar zijn om een aankoop te doen

Men vertrouwt op hun smartphone wanneer zij besluiten om iets te kopen. Sterker nog, 70% van de smartphonebezitters die iets in de winkel wilt kopen, zoekt eerst relevante informatie op in hun telefoon. En dit leidt meestal tot actie. 92% van de mensen heeft namelijk hierna een gerelateerde aankoop gedaan.

zoekgedrag

#3: Mobiel zoeken wordt voor meer gebruikt dan alleen voor impulsieve behoeften

Mobiel zoeken is een lange tijd gebruikt voor hulp bij impulsieve behoeften, zoals een recept opzoeken. Tegenwoordig wordt mobiel zoeken ook gebruikt voor behoeften op lange termijn. 68% van de mensen gebruikt een zoekopdracht om informatie te vinden over een onderwerp dat zij op een later moment willen behandelen. Dit percentage is hoger dan andere online en offline bronnen. 97% van deze mensen gebruikt een mobiel apparaat voor deze zoekopdracht.

Wat betekent dit voor B2B marketeers?

We hebben tegenwoordig meer keuzes dan ooit om aan onze behoeften te voldoen. Zowel online als offline. We pakken onze telefoon om beslissingen te nemen, iets nieuws te leren of om een doel (op langer termijn) te bereiken. We zijn bijna afhankelijk van de online zoekmachine.

Daarom zijn er zoveel bedrijven die search gebruiken om een tijdige impressie te maken en in de overweging van de doelgroep meegenomen te worden.

Als B2B marketeer moet je hen informatie leveren via de diverse schermen, kanalen en in verschillende formaten. En je zou moeten beginnen bij mobiel. Door te anticiperen op de behoeften van de doelgroep, kun je ervoor zorgen dat je jouw doelgroep bereikt tijdens hun micro-momenten met relevante en bruikbare informatie.

In onderstaande infographic kun je zien hoe mensen aan hun behoeften voldoen. Je ziet ook de categorieën waarin de micro-momenten het meest voorkwamen, hoe vaak deze op mobiele apparaten plaatsvonden en hoe & wanneer deze de aankoop hebben beïnvloed.

zoekgedrag

Wil jij meer informatie over hoe jij kunt inspelen op deze verandering in het zoekgedrag?

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2