Schurq

Dé 8 ingrediënten voor perfecte Expanded Text Ads

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

In 2016 werden de Expanded Text ads door Google geïntroduceerd. Ben jij er al aan gewend of ben je nog steeds aan het uitvogelen hoe je ze goed inzet? In het laatste geval hebben wij iets minder goed nieuws voor je: na 31 januari 2017 kun je namelijk geen standaard tekstadvertenties meer creëren of bewerken. Het wordt tijd om volledig over te stappen naar Expanded Text Ads. Om je op weg te helpen, delen wij dé ingrediënten voor de perfecte Expanded Text ads.

Eerst nog even een belangrijke vraag:

Wat gebeurt er na 31 januari met de standaard tekstadvertenties die je nu nog aan hebt staan?

Die blijven voorlopig nog gewoon staan. Je kunt ze alleen niet meer aanpassen. Als deze goed lopen, kun je deze voorlopig gewoon aan laten staan totdat de expanded text ads hen qua conversies voorbijgaan.

Er wordt verwacht dat de standaard tekstadvertenties er in de loop van 2017 allemaal uitgaan. De exacte datum is echter nog niet bekend.

Hoe zien de expanded text ads er ook alweer uit?
Het belangrijkste verschil is dat je meer schrijfruimte hebt. Op de afbeelding kun je precies zien hoeveel karakters je overal hebt.

Expended text ads

Wat als expanded text ads bij jou tot nu toe niet voor de juiste resultaten zorgen?

Meer tekstruimte zorgt bij de meeste bedrijven voor geweldige resultaten, maar sommige bedrijven zijn er nog niet uit hoe zij de expanded text ads optimaal kunnen gebruiken. In dat geval heb je nu dus nog een tot eind januari de tijd om te experimenteren.

Expanded text ads

Dit zijn de ingrediënten om goede advertenties op te zetten én degene die je juist niet moet toevoegen

1. Focus op kwaliteit

Google heeft de afgelopen maanden veel data van tekstadvertenties bekeken. Hieruit werd een écht belangrijke conclusie uit getrokken: de kwaliteit van jouw advertenties moet goed zijn. De extra tekstruimte zorgt er niet automatisch voor dat jouw advertentie goed presteert.

Het is belangrijk dat jij goed nadenkt over hoe je die extra karakters optimaal benut.

2. Test!

Zet meerdere expanded text ads tegenover elkaar. Speel met de ruimte die je hebt. Maak bijvoorbeeld 3 tot 5 advertenties per advertentiegroep. Zo kun je testen welke versie het beste presteert. Vanuit deze versie kun je advertenties dan weer verder testen en optimaliseren.

Varieer ook met koppen in je advertenties. Koppen zijn het belangrijkste onderdeel van je advertenties en nu je er een extra regel bij hebt, kun je hier goed mee experimenteren.

3. Dupliceer

Heb jij nog standaard tekstadvertenties aanstaan die goed werken? Dupliceer dezelfde werkwijze dan in je expanded text ads. Bijvoorbeeld: wanneer je prijzen vermeldt in je advertentie of specifieke keywords die succesvol zijn, dan kun je die ook meenemen naar je nieuwe advertenties.

4. Overweeg korte titels 

Varieer ook eens met korte titels. Bijvoorbeeld met enkel je merknaam. In sommige gevallen is “SearchUser - Officiële website” genoeg. Je bent natuurlijk niet verplicht om alle (extra) karakters te gebruiken. Test ook kortere advertentieteksten, zeker bij onderwerpen waarbij je niet zoveel informatie nodig hebt.

5. Gebruik de 2e headline

Bekijk je standaard tekstadvertenties nog eens... Welke beschrijving werkte er goed? Zet deze in de expanded text ads op de plek "headline 2". Misschien werkt die hier nog beter!

6. Gebruik niet overal dezelfde advertentie

Heb je een expanded text ad die goed werkt? Kopieer die dan niet blind in al je advertentiegroepen. Je dient altijd rekening te houden met de gebruiker en de zoektermen. De content moet relevant zijn en passen bij de rest van de advertentie.

 

7. Voeg specifieke voordelen toe

Adverteer je voor een product of dienst? Vergeet geen specifieke voordelen te vermelden die belangrijk zijn voor de consument. Beantwoord hun "what's in it for me" vraag.

8. Neem geen genoegen met 1 'beste' advertentie

Blijf altijd testen. Misschien gaat die ene advertentie als een speer qua conversies, maar de wereld en dus ook de consument verandert continu. Hou daar rekening mee. Ook die ene advertentie kan weer geoptimaliseerd worden. Zie ook punt 2.

Vergeet 31 januari 2017 niet!

Kunnen wij je helpen met de overgang naar expanded text ads? Neem dan contact met onze advertising specialisten op.

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2