Schurq

Fikse stijging besteding aan online advertising in 2018

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Fikse stijging besteding aan online advertising in 2018

 

Het Economisch bureau Nederland van ABN Amro voorspelt dat er in 2018 voor het eerst meer dan 2 miljard euro aan online advertising zal worden besteed. Er vindt een grote verschuiving plaats in de bestedingen van traditionele media naar online media. Waar wij het als online B2B marketeers meer dan eens mee zijn. Online kanalen zijn hedendaags namelijk effectiever dan offline kanalen. 

Recent onderzoek wijst uit dat er jaarlijks 3,5 miljard euro wordt besteed aan advertenties. Hiervan wordt 1,7 miljard besteed aan online advertising. Dit is een groei van 77% vergeleken met 6 jaar geleden. Toch wordt er dus nog steeds meer aan offline media besteed, dan aan online. Maar volgens de analyse van ABN Amro gaat dit in 2018 veranderen. Er wordt een groei verwacht van 9% per jaar in online-reclamebestedingen.

Het is ook niet zo gek dat adverteerders kiezen voor online kanalen als Google Adwords, LinkedIn en Facebook. Google heeft een marktaandeel van 90% in de zoekmachine branche, LinkedIn is ideaal voor de B2B-wereld met wereldwijd 467 miljoen gebruikers en Facebook met 9 miljoen gebruikers alleen al in Nederland. De doelgroep bevindt zich nou eenmaal meer op deze kanalen dan op offline kanalen.

Zullen de offline mediabedrijven dan verdwijnen?

Nee..

Veel van deze mediabedrijven gaan namelijk mee in de online trend. Veel magazines bieden ook online advertising aan en commerciële tv-zenders laten verplicht reclame tussen een programma zien.

Offline blijven is onmogelijk

Je kunt in dit digitale tijdperk ook niet meer offline blijven. Wij zijn zelfs van mening dat je niet meer zonder online advertising kunt. Zoals we al eerder zeiden: de doelgroep bevindt zich hier. Zeker in de B2B-wereld. Maar de doelgroep is niet de enige reden voor de toename in de online bestedingen. Het komt ook doordat de meetbaarheid van de advertising campagnes verbeterd zijn, en met elkaar vergeleken kunnen worden.

Zet jij jouw advertising campagnes en budget al optimaal in? 

Neem contact op met onze advertising specialisten en zij kunnen je hierover adviseren!

Contact button SearchUser

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2