Wat zijn psychographics en wat hebben zij met marketing te maken?
Je kunt psychographics vergelijken met demografische gegevens. Alleen zeggen psychographics net iets meer over een persoon. In plaats van de leeftijd, krijg je inzicht in de interesses of lifestyle van een persoon. Demografische gegevens laten zien wie je doelgroep is op basis van standaard waarden. Denk hierbij aan waarden zoals; geslacht, leeftijd, inkomen, burgerlijke staat etc. Psychographics beantwoorden de ‘waarom’ achter een aankoop van een persoon. Hierbij gaat het om gewoonten, interesses, hobby’s, bestedingsgewoonten en de waarden, kenmerken en eigenschappen van de doelgroep.
Je kunt jouw doelgroep beter bereiken als je zowel de demographics als de psychographics begrijpt. De combinatie van deze gegevens vormen namelijk jouw buyer persona. Dit is een gedetailleerd profiel van een gemiddeld persoon uit jouw doelgroep. Door een of meerdere buyer persona’s te vormen, begrijp je de doelgroep beter waardoor je hen kunt bereiken met een relevante boodschap en content.
Wanneer je enkel de demographics gebruikt, heb je slechts een standaard profiel die niet specifiek genoeg is om gespecificeerde content te maken. Psychographics geven veel meer inzicht in de beweegredenen van personen. Er zijn heel veel segmenten in psychographics, maar de populairste zijnde persoonlijkheidskenmerken, levenscyclusfase, interesses, houdingen of overtuigingen en activiteiten. Als marketeer kun je ook onderscheid maken tussen koopurgentie, sociale klasse, inkomen en meer.