Schurq

Hoe zet je LinkedIn Live in voor jouw business

|
Leestijd 2 minuten
Door Shannah de Ruijter

Live gaan op Instagram of Facebook komt veel voor. We kennen deze features al sinds 2016. LinkedIn Live is iets minder bekend, maar zeker niet onbelangrijk. Vooral nu tijdens de coronacrisis biedt deze feature mogelijkheden. LinkedIn staat bekend als een zakelijk netwerk en wint steeds meer populariteit. In 2020 heeft het platform maar liefst 700 miljoen actieve gebruikers. Gaat er al een lampje branden? Je kunt LinkedIn Live inzetten voor jouw business! 

Steeds meer bedrijven zetten social media in voor live streaming. Dit was vooral op Facebook en Instagram. Vorig jaar lanceerde het platform LinkedIn Live voor individuele gebruikers. De LinkedIn Live streams zijn sinds februari 2020 158% toegenomen. Dit jaar werd LinkedIn Live ook beschikbaar voor bedrijfspagina’s – voor nu nog een beperkt aantal leden en LinkedIn-pagina’s. Ook als het nog niet voor jouw bedrijf beschikbaar is, kun je wel alvast nadenken over hoe je het gaat inzetten. 

Hoe krijg je toegang tot LinkedIn Live?

Om LinkedIn Live in te zetten, kun je online een aanvraag indienen om Live-broadcaster te worden. Op deze pagina kun je een formulier invullen. Vervolgens zal jouw aanvraag beoordeeld worden. LinkedIn zal contact met je opnemen voor de vervolgstappen. 

Nieuwe doelgroep bereiken met LinkedIn Live

Met LinkedIn Live krijg je de mogelijkheid om nieuwe doelgroepen te bereiken. Dit kan op meerdere manieren. 

#1. Virtuele evenementen

Met de recente integratie van LinkedIn Live en LinkedIn Events is LinkedIn een uitstekend platform geworden om virtuele evenementen te organiseren. Ook ideaal zolang er maatregelen gelden in verband met het coronavirus. Je kunt op deze manier jouw doelgroep ontmoeten waar zij aanwezig zijn en een evenement binnen een vertrouwde omgeving organiseren. Bovendien zal een virtueel event via LinkedIn Live, jou helpen om professioneel publiek aan te trekken. 

Je kunt jouw evenementen delen met de volgers van jouw bedrijfspagina. Vervolgens kun je ook een uitnodiging versturen naar jouw eerstegraads connecties. In plaats van video’s opnemen tijdens virtuele conferenties en deze later op LinkedIn te plaatsen, kun je nu real-time contact maken met jouw doelgroep. Volgens LinkedIn levert dit ook veel meer interactie op. 

#2. Recruiting

LinkedIn is een van de belangrijkste plekken voor recruiters en werkzoekenden. Recruiting is zelfs een van de grootste voordelen aan een LinkedIn-profiel. Dit geldt voor zowel individuen als bedrijven. Met LinkedIn Live kun je jouw wervingsproces ondersteunen door jouw kantoorsfeer te laten zien en collega’s te introduceren. Tevens kun je direct vragen beantwoorden. Als toevoeging kun je ook nog een live panelgesprek hosten. Medewerkers kunnen dan hun sollicitatieproces delen en tips geven aan mensen die voor jouw bedrijf willen werken. 

Je kunt ook een Q&A organiseren met verschillende mensen uit jouw team om specifieke rollen uit te lichten. Zij kunnen zich bijvoorbeeld voorstellen en vervolgens vragen stellen over hun dagelijkse taken en verantwoordelijkheden. 

#3. Thought Leadership

Een van de meest voorkomende LinkedIn-strategieën voor bedrijven is het social media platform gebruiken om zich te positioneren als marktleider binnen de sector. Om hiervoor te zorgen kun je actuele gebeurtenissen binnen de branche bespreken en jouw visie hierop loslaten. Je geeft zo een boost aan jouw content marketingstrategie

Ook voor Thought Leadership kun je een panelgesprek organiseren. Speciaal voor thought leaders uit de branche. Hierin bespreek je trends en problemen in de sector. Met een live-stream kun je ook nog professionals en experts uit de branche interviewen. Thought leadership versterken en deelnemen aan discussies in de branche is een geweldige manier om LinkedIn Live te gebruiken en nieuw publiek aan te trekken. 

#4. Expertise delen

Een autoriteit zijn binnen jouw branche is een belangrijk onderdeel van jouw marketingstrategie. LinkedIn Live biedt de perfecte mogelijkheid om jouw expertise te laten zien. 

Middels live-streams kun je tips en tricks delen met jouw doelgroep. Brainstorm met jouw team om tot onderwerpen te komen die relevant zijn voor jouw doelgroep. Kom je er niet uit of heb je geen tijd om nieuwe content te creëren, dan kun je altijd oudere blogs optimaliseren en opnieuw plaatsen. 

Live streaming content kan jouw contentmarketingstrategie een boost geven. 

#5. Een nieuw product of partnership aankondigen

Aangezien LinkedIn een zakelijk karakter heeft, is de ideale plek om nieuwe producten en partnerships aan te kondigen. Je zou dit zelfs via live-streaming kunnen doen. Laat vertegenwoordigers binnen jouw bedrijf en dat van je partner live bespreken wat de nieuwe samenwerking inhoudt. 

LinkedIn Live is ook een goede manier om jouw doelgroep te informeren en met hen te communiceren. Wanneer je een product via een live-stream lanceert, krijg je direct feedback. Je kunt vragen beantwoorden en een live demonstratie geven aan jouw doelgroep. 

LinkedIn Live een nieuwe, belangrijke marketing tool

Dat LinkedIn Live zijn intrede doet, betekent dat live streaming nog steeds een belangrijke tactiek binnen de online marketingstrategie is. Het toont zelfs aan dat consumenten geïnteresseerd zijn in real-time interactie met bedrijven.

Maak je al gebruik van Facebook en Instagram Live, dan is LinkedIn Live een mooie aanvulling om mee te experimenteren. Zeker wanneer je weet dat jouw doelgroep aanwezig is op LinkedIn. 

Meer informatie?

Neem contact met ons op.

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2