Schurq

Match types in Google Ads worden verbreed

|
Leestijd minuten
Door Shannah de Ruijter

De match types in Google Ads worden verbreed. Om meer bereik te genereren zonder dat je uitgebreide zoekwoordenlijsten nodig hebt, is Google exacte match zoekwoorden gaan matchen met nauwe varianten. De komende weken zullen de “Broad match modifier (BMM)” en “phrase match keywords” ook woorden gaan matchen binnen de zoekopdracht die dezelfde betekenis hebben als het zoekwoord. In dit blog delen we meer informatie over deze update.


Broad Match Modifier


Voor de update waren nauwe varianten, zoals spelfouten, enkelvoud en meervouden onder andere ook toegestaan. Met de nieuwe update kunnen BMM zoekwoorden in elke woordvolgorde gekoppeld worden aan zoekopdrachten, ook aan zoektermen met dezelfde betekenis/synoniemen. 


broad match modifier


Voorbeeld bron: Emerce


Het zijn dus andere zoektermen, maar zijn nog wel voorzien van een vergelijkbare strekking. Bij Phrase Match gebeurt nu hetzelfde. De woordvolgorde wijzigt eigenlijk niet, maar kan nu ook weergegeven worden bij zoekopdrachten met dezelfde strekking.


Broad match modifier voorbeeld 2 - Match types in Google Ads


Voorbeeld bron: Emerce


In 2020 beschikbaar


In Nederland zal de update naar verwachting in 2020 pas beschikbaar zijn. Engelstalige accounts, kunnen de wijzigingen de komende weken wel al merken. Brengt dit gevolgen met zich mee? Ja.. Volgens Google zal je op de phrase match en BMM keywords nu gemiddeld 3 tot 4% meer clicks en conversies krijgen. Dit lijkt niet zoveel, maar op jaarbasis tikt dat aardig aan op je budget. Tenzij je een onbeperkt budget hebt…


Een ander mogelijk nadeel aan deze update is dat adverteerders soms bewust kiezen om bepaalde termen niet in te kopen. Bijvoorbeeld omdat deze een slechte conversieratio hebben. Deze termen dien je dan handmatig als negatieve zoekwoorden toe te voegen. 


Wat betekent de update voor jou?


Wat gaat er voor jou veranderen nu de match types in Google Ads worden verbreed? Wij raden aan om de advertentierelevantie de komende tijd in de gaten te houden. De nieuwe nauwe varianten en intent matching houden je account wel draaiende en werken met Googles eigen Smart bidding solutions, maar je zal wel verschil merken. Zeker als je met externe bidding tools werkt, die dan misschien niet bij elke zoekopdracht getriggerd worden. 


Op korte termijn wordt het belangrijker om zoektermen te optimaliseren. Searchresult werkt aan een oplossing, genaamd Amplifier. Hierin worden zoektermen beoordeelt, ook degene die niet exact in het account voorkomen. Deze zoektermen worden (automatisch) uitgesloten of er worden andere toegevoegd. 


Op lange termijn zullen de updates van Google ervoor zorgen dat adverteerders steeds minder grip hebben op advertenties. Zoals het er nu uitziet, zal veel vanuit Google gereguleerd worden en geef jij enkel een budget, doelstelling en url. Maar voor nu helpen wij je nog graag om alles uit jouw Google ads accounts te halen!


Neem contact op!

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2