Schurq

Social media trends 2020 2.0

|
Leestijd 2 minuten
Door Shannah de Ruijter

Dit jaar verloopt misschien niet helemaal zoals verwacht. COVID-19 zorgde voor wat aanpassingen. Toch ontwikkelen social media zich gewoon door. Zij vormen zich ook naar de huidige situatie. Vooral op het gebied van organisch bereik zien we een verschuiving. Besteed het tweede gedeelte van het jaar goed door op de hoogte te zijn van de social media trends 2020 2.0 oftewel: de trends voor de resterende maanden.

We bekijken de ontwikkelingen per social media kanaal. Het is immers ook het beste om jouw campagnes specifiek per kanaal te creëren. Dezelfde campagne op alle kanalen laten lopen, werkt niet (meestal). Ieder kanaal heeft andere kenmerken als het gaat om leeftijd, plaatsingstijd, interactie en bereik. 

LinkedIn

Uit een onderzoek is gebleken dat het gebruik op LinkedIn toeneemt. Maar het organische bereik van bedrijfspagina’s neemt af. Dit geldt vooral bij organisaties met veel volgers. De kleinere bedrijven krijgen juist meer bereik. 

Hoe krijg je meer bereik op LinkedIn? Authentieke en relevante content levert engagement op. Dit zou het bereik van jouw pagina kunnen vergroten. 

Een andere ontwikkeling die de afgelopen tijd heeft plaatsgevonden, is de LinkedIn Insight Tag. Het bestaat al een tijdje, maar wellicht heb je het nog niet ingezet. Doe-dit-wel…. Je hoeft enkel een script te plaatsen op de website, maar daardoor kun je strakke campagnes opzetten. 

De LinkedIn-stories! Een ontwikkeling waar wij erg blij mee waren. Sinds mei kunnen we in Nederland LinkedIn Stories maken. In eerste instantie enkel voor persoonlijke accounts, maar inmiddels kun je ze ook voor jouw bedrijfspagina inzetten! Probeer deze feature de komende maanden eens uit. Wellicht kan het de resultaten van jouw social media strategie ondersteunen!

Facebook

Er waren even twijfels of Facebook zijn beste tijd gehad, maar niks is minder waar. Het platform heeft maar liefst 2 miljard actieve gebruikers, maandelijks. De betrokkenheid van jouw Facebookpagina kun je zelf stimuleren. Door acties te bedenken, kun je jouw volgers loyaal en actief maken. Ook zonder dat je Facebook Advertising inzet. 

Gemeenten die Facebook inzetten, wordt steeds populairder. Denk bijvoorbeeld aan burgerparticipatie. Wij zetten campagnes in om bewoners van een gebied te activeren om mee te denken en burgerinitiatieven op te zetten en te delen.

Voorbeeld advertentie burgerparticipatie

Instagram

Op Instagram vindt er een “mij naar wij” verschuiving plaats. Grote groepen mensen zetten zich via Instagram in om een gemeenschappelijk doel of belang te steunen, zoals Black Lives Matters. 

Tevens heeft COVID-19 ook invloed op het gebruik van Instagram. Ondernemers deelden creatieve initiatieven op Instagram om het effect van de coronacrisis enigszins te beperken. Op deze manier bleven bedrijven toch zichtbaar, konden zij inkomsten genereren of klanten helpen. 

TikTok

De sociale nieuwkomer van dit jaar: TikTok. Het is voor vele bedrijven nog een uitdaging. Het social media platform heeft namelijk een algoritme. Het algoritme werkt op basis van interacties. Als je weet hoe dat werkt, kun je jouw bereik vergroten. 

Het algoritme houdt in de gaten welke video’s geliked en gedeeld worden, maar ook welke hashtags, geluiden en effecten bekeken worden. Als jij dit weet van jouw doelgroep, kun je hierop inspelen om ervoor te zorgen dat je in hun feed terechtkomt. 

Let op: het aantal volgers of hoeveel engagement jouw vorige video’s kregen, heeft geen directe invloed op het algoritme. 

Hoe kun je dan wel groeien?

– Plaats regelmatig een video;

– Doe mee met trends en challenges;

– Zorg dat jouw content relevant en origineel is;

– Zet hashtags in die relevant en trending zijn voor jouw doelgroep;

– Hou de prestatie van jouw content bij met TikTok Pro.

Advertising

De coronacrisis heeft logischerwijs ook invloed gehad op advertentiekosten. De prijzen lagen in mei bijna 50% lager vergeleken vorig jaar. Hier kun je slim op inspelen door nu goedkoop in te kopen en daarmee on top-of-mind te blijven bij jouw doelgroep. 

Verder blijft het net als altijd, belangrijk om advertentiecampagnes continu te optimaliseren. Dit kun je doen met behulp van A/B testen. Om de prestaties van de verschillende campagnes goed te kunnen volgen, kun je heel eenvoudig UTM tags gebruiken. 

Social media trends 2020 2.0

Je bent weer helemaal bij. Heb je nog vragen? Neem dan contact met ons op!

 

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2