Schurq

The Cookieless Era (1/4): Trends & Ontwikkelingen

|
Leestijd 5 minuten
Door Chantal Tol

Eén specifiek onderwerp dat betrekking heeft op ieder persoon wereldwijd is steeds belangrijker aan het worden. Privacy. Het garanderen en beschermen van privacy. In dit geval vooral online. Door de wereldwijde aandacht voor dit onderwerp weten de meeste mensen hier in grote lijnen wel iets van. Maar stel je deze mensen de vraag of zij precies hoe en welke persoonsgegevens van hen worden verzameld en het antwoord is meestal nee. Weten ze waar deze data wordt opgeslagen? Vaak ook niet. Daarom gaan we je in 4 blogs zoveel mogelijk vertellen over de veranderingen op het gebied van privacy. “The Cookieless Era”, zoals wij dat noemen, is nabij. En we laten je zien hoe dat eruit kan gaan zien voor jouw organisatie.

een grote overgang

Er vindt een overgang plaats naar een nieuw tijdperk; “The Cookieless Era”. Een tijdperk waarin third party cookies niet langer als uitgangspunt dienen bij het verzamelen van data over websitebezoekers. De verwachting is dat binnen twee jaar 80% van de cookies niet langer beschikbaar zullen zijn. Een groot percentage. Waarom gebeurt dit? Wat houdt het verdwijnen van third party cookies precies in en nog belangrijker: hoe zorg je voor een goede transitie?

ontwikkelingen omtrent privacy

Laten we beginnen bij het begin. Wat is de reden dat The Cookieless Era eraan komt? Dit heeft natuurlijk alles te maken met privacy. Niet alleen de privacy van consumenten, maar ook van bedrijven en overheden. Dat privacy, en vooral de bescherming ervan steeds belangrijker wordt in de samenleving, merken we ook in de wereld van online marketing. Data is belangrijk voor online marketing. Zonder data, zul jij jouw marketingactiviteiten niet kunnen optimaliseren.

data vertelt je hoe jouw doelgroep eruit ziet

De data die jij verzamelt via jouw online kanalen vertellen jou namelijk wie jouw doelgroep is, wat ze leuk vinden en vooral ook wat ze niet leuk vinden. Zo krijg je inzicht in op welk platform zij zich bevinden en waar hun interesses liggen. Op basis hiervan kun je jouw doelgroep met gepersonaliseerde content gaan benaderen. Door de toenemende aandacht voor privacy en de bescherming hiervan, wordt de manier waarop data verzameld, verwerkt en opgeslagen wordt steeds beter onder de loep genomen.

waar het allemaal begon

Welke aandacht bedoelen we daarmee? In 2020 verviel het Privacy Shield dat tussen de Europese Unie en de Verenigde Staten was opgesteld. In deze regeling lagen afspraken vast over de bescherming van privacy van Europese burgers op het moment dat persoonsgegevens in de VS opgeslagen worden. Het bleek dat deze regeling niet voldeed aan de Europese AVG wetgeving.

Een streep erdoor dus. Iedere dataoverdracht van Europese consumenten naar VS-servers werd hierdoor ineens illegaal. Daarbij zou de legaliteit van de bedrijven Google en Facebook hierdoor in gevaar komen. Over een nieuw akkoord onderhandelen de EU en VS al bijna 2 jaar, maar het einde lijkt nu eindelijk in zicht. Het zogenoemde ‘Privacy Shield 2.0’ is gesloten. De Amerikaanse president Biden heeft een Executive Order ondertekend. Een framework dat zorgt voor vrij verkeer van persoonlijke data van EU-burgers naar de servers van Amerikaanse techbedrijven.

Toch is daar de kous nog niet mee af. Privacyrechtenorganisatie NOYB, onder leiding van Max Schrems, stelde vraagtekens bij het ondertekenen van het akkoord en het oprichten van de Executive Order. Het zou geen rechtbank betreffen zoals gedefinieerd in de Amerikaanse wet- en regelgeving. Schrems benadrukt dat de kern van het probleem zo niet is opgelost is en dat er spoedig vervolgstappen worden genomen.

mag jij worden 'gevolgd' door deze browsers?

Niet alleen overheden zijn bezig met de privacy van burgers. Ook grote organisaties zoals Apple en Google Chrome spelen hier slim op in. Zo geeft Apple de mogelijkheid aan gebruikers om standaard niet gevolgd te worden. Het gevolg van deze update? Minder traceerbare Iphone-gebruikers. Daarnaast verdwijnen steeds meer third party cookies uit browsers. Safari, Microsoft Edge en Firefox blokkeren third party cookies al. Google heeft aangekondigd third party cookies eind 2023 (UPDATE: Dit is inmiddels verschoven naar eind 2024)te bannen uit Chrome. Gebruikers zijn hierdoor niet meer te volgen via deze platformen.

Cookies

Een tijdperk zonder cookies. Wat zijn cookies precies? Een cookie is een klein tekstbestand dat door een website op het apparaat van een gebruiker wordt opgeslagen. Hierdoor is het niet alleen mogelijk gebruikers van elkaar te onderscheiden, ook het surfgedrag wordt verzameld en opgeslagen.

Third party cookies zijn cookies die worden verzameld door externe platformen, zoals Facebook of LinkedIn. Met het plaatsen van third party cookies kunnen gebruikers op platformen van derden gevolgd worden. Hierdoor wordt het beschrijven van gebruikersprofielen steeds gedetailleerder. Voor organisaties wordt het verzamelen van deze data en het inzien en analyseren ervan ook steeds gemakkelijker gemaakt. Hier lijkt nu ook een einde aan te komen.

wat gaat er precies gebeuren?

Het creëren van een veilige online omgeving wordt steeds belangrijker. Alle vormen van tracking en opslag van persoonsgegevens, gebruik van cookies en digital fingerprinting zijn alleen toegestaan indien de eindgebruiker hier toestemming voor heeft gegeven. Cookies op zichzelf zijn ook onschadelijk. Het gevaar zit hem in het feit dat cookies informatie bevatten waarmee gebruikers te herleiden zijn.

Het verdwijnen van deze third party cookies zorgt er dus voor dat we steeds minder gedrag van internetgebruikers kunnen volgen. Hierdoor zal er minder data beschikbaar zijn over hen en de doelgroepen waartoe ze behoren. Niet alleen kun je hierdoor minder specifiek targeten op kenmerken en gedrag, ook retargeting en de opties voor conversiegerichte campagnes komen te vervallen. Heeft een gebruiker gekeken naar een specifiek product op jouw website, dan zul je dit dus niet meer kunnen herleiden.

Onbekend persoon voor Google
wat is de invloed van cookies op jouw advertenties?

Gesproken over advertenties: door het verdwijnen van third party cookies zullen gebruikers minder lang en niet meer over verschillende platformen en devices gevolgd worden. Inzicht in advertentieprestaties worden minder. Zo is bijvoorbeeld het doormeten van het aantal keer dat iemand een advertentie ziet beperkter.

Des te meer personen via IOS, Firefox en later ook Chrome browsen, des te meer de relevantie van deze data zal dalen. Ditzelfde geldt voor een verhoging in gebruik van adblockers. De mogelijkheden voor het opstellen van gedetailleerde gebruikersprofielen zullen hierdoor beperkter zijn.

Alternatieven voor Third Party Cookies

Misschien zul je denken dat het verdwijnen van third party cookies het einde betekent van jouw online marketing strategie. Dat is niet zo! Er zijn namelijk meerdere manieren waarop je als organisatie data kunt verzamelen. Gegevens die je als organisatie goed kunt gebruiken bij het inzetten van online marketing.

Een van de belangrijkste alternatieven? First party cookies. First party cookies worden geplaatst op je eigen website, waardoor het gedrag van de bezoeker op je website kan worden verzameld. Het verschil met third party cookies, is dat bij first party cookies data niet wordt opgeslagen bij derde partijen. Je maakt gebruik van de data die je verkrijgt van gebruikers die navigeren op jouw website. Het mooie van first party cookies is dat deze op een eigen server kunnen worden opgeslagen. Dit doe je middels server-side tagging. Wel eens van gehoord? Server-side tagging is een manier om data te verzamelen en op te slaan op een eigen server zonder dat deze wordt doorgestuurd naar derde partijen. Hierbij kan zelf worden bepaald welke van de persoonsgegevens worden doorgestuurd naar een derde partij. Alles blijft zo in eigen beheer.

bouw klantprofielen op!

Bouw met first party cookies klantprofielen op door bijvoorbeeld met het klikgedrag een aankoophistorie van gebruikers inzichtelijk te maken. Hoe verrijk je deze profielen? Door er simpelweg naar te vragen! Denk hierbij aan zaken als geboortedatum, demografische gegevens of interesses. Verzamel data en sla deze gegevens op in customer data platforms (CDP’s). Handig voor wanneer je via verschillende kanalen gaat adverteren!

maar er is meer…

Google werkt vanaf 1 juli 2023 met Universal Analytics-property’s. Tijd voor Google Analytics 4! Binnen het vernieuwde GA4 zijn er mogelijkheden om doelgroepen op te bouwen op basis van first party cookies en machine learning technieken. GA4 is veel meer gefocust op privacy waarbij persoonsdata standaard geanonimiseerd wordt en niet gekoppeld is aan persoonlijke gebruikersprofielen. Dit zorgt voor een gedeeltelijk verlies van de gedetailleerde data zoals we dat gewend zijn, maar dit kan gelukkig worden opgevangen door middel van server-side tagging. Maar, de Oostenrijkse gegevensbeschermingsautoriteit heeft een tweede uitspraak gedaan en vastgesteld dat de IP-anonimisering van Google onvoldoende is voor gegevensoverdracht tussen de EU en de VS. Hier gaan we in ons volgende blog verder op in!

op naar het volgende onderdeel!

Zo. Je bent nu iets meer op de hoogte van wat The Cookieless Era voor veranderingen gaat brengen. En veranderingen, die komen er zeker. Maar wees gerust: er zijn tal van nieuwe ontwikkelingen die we kunnen inzetten om data van je doelgroep te verzamelen. Van de inzet van Google Analytics 4 tot Server Side tagging en de Facebook conversions API. In de volgende blogs vertellen wij jou meer over deze mogelijkheden!

Deel dit artikel via
Chantal Tol
Chantal Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2