Schurq

Google’s september 2023 ‘helpful content’ update: wat bedrijven moeten weten

|
Leestijd 2.5 minuten
Door Eline Tol

Er waait een frisse wind door het Google-algoritme. Sinds vandaag implementeert Google een nieuwe ‘helpful content’ update, die in de komende twee weken volledig zal zijn uitgerold. Dit is de eerste grote verandering in het systeem sinds de update van december 2022.

Details van de update
Deze update, officieel aangekondigd als de “september 2023 helpful content update”, introduceert een verbeterde classificator. Zodra de implementatie is voltooid, wordt dit gereflecteerd op de ranking release geschiedenispagina van Google. Deze vernieuwing komt niet onverwacht; we wisten al sinds mei dat Google van plan was dit jaar een dergelijke update te lanceren. Destijds gaf Google aan dat de nieuwe update dieper zou duiken in content vanuit een persoonlijk of expertperspectief.

Wat is er veranderd?
Google heeft helderheid verschaft over de behandeling van content van derden en biedt nu meer uitleg over wat te doen na een content systeem update. Mogelijk hoef je niets te doen, of is het nodig je content zelf te evalueren. Het platform benadrukt ook de noodzaak om authentieke en nuttige content te creëren, waarbij de woorden “geschreven door mensen” vervangen zijn door “nuttige content gemaakt voor mensen”, waarschijnlijk om AI-gegenereerde content goed te keuren, mits het nuttig is.

Google’s algoritme vernieuwing heeft een duidelijk doel: de promotie van kwalitatieve en behulpzame content die voor mensen is geschreven. Dit staat in schril contrast met content die puur voor zoekmachine-optimalisatie is ontworpen. Google wil hiermee frustratie bij zoekers verminderen die op onbehulpzame pagina’s terechtkomen die goed scoren omdat ze puur voor de zoekmachines zijn geschreven.

Belang voor bedrijven
Veranderingen in ranking en zichtbaarheid in Google Search in de komende twee weken kunnen worden toegeschreven aan deze update. Als dit het geval is, is het raadzaam het advies van Google op te volgen, de nodige wijzigingen aan te brengen en te hopen op herstel in de komende maanden. Hiermee hoopt Google een positieve trend in ranking en zichtbaarheid te stimuleren, ten gunste van kwalitatieve en mensgerichte content.

bron: Google

Deel dit artikel via
Eline Tol
Eline Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook