Social Media
1 min
19 juni 2023

Auteur

Lisanne Groot

Lisanne Groot

marketing consultant

Hoe social media de koopbeslissingen van Generatie Z beïnvloeden - cruciaal voor merkstrategieën

Hoe social media de koopbeslissingen van Generatie Z beïnvloeden - cruciaal voor merkstrategieën

Als je een tiener probeert te begrijpen, kijk dan eens naar zijn/haar sociale mediagebruik. Uit een recent rapport van de International Council of Shopping Centers (ICSC) blijkt dat 85% van de respondenten van de Gen Z aangeeft dat sociale media hun aankoopbeslissingen beïnvloeden. Dit is een significante bevinding voor bedrijven die zich richten op deze groep.

Dit betekent dat merken die inzetten op sociale media om Gen Z te bereiken, de juiste weg inslaan. Niet alleen beïnvloedt sociale media de aankoopkeuzes van 85% van de mannen en 86% van de vrouwen uit deze generatie, maar ook blijkt uit het onderzoek dat TikTok en Instagram de meest invloedrijke platforms zijn, gevolgd door YouTube, Facebook, Snapchat, Twitter en zelfs Reddit.

Een aanzienlijk deel van de respondenten uit Gen Z winkelt voornamelijk bij discount- of off-pricewinkels en speciaalzaken. Daarnaast is de financiële situatie van de Gen Z een punt van zorg. De studie toont aan dat een groot deel van de oudere Gen Z-consumenten bezorgd is over de economie.

Het rapport biedt ook inzicht in de elementen

[@portabletext/react] Unknown block type "span", specify a component for it in the `components.types` prop

[@portabletext/react] Unknown block type "span", specify a component for it in the `components.types` prop

Lisanne Groot  - Author

Over Lisanne Groot

marketing consultant