Schurq

5 voordelen van online adverteren voor B2B organisaties

|
Leestijd minuten
Door Shannah de Ruijter

Als organisatie wil je zo goed mogelijk vindbaar zijn voor je doelgroep. Om in het toenemende internetgebruik zichtbaar te blijven kun je online adverteren. Dit kan via verschillende kanalen zoals Google, Facebook of LinkedIn. LinkedIn en Google Ads zijn het populairst in de B2B wereld. In dit blog delen wij de 5 voordelen van online adverteren voor B2B organisaties.

#1. Vindbaarheid en zichtbaarheid vergroten

De belangrijkste reden van online adverteren voor B2B organisaties is om de vindbaarheid van de website te vergroten. Door te adverteren in Google Ads kom je snel bovenaan te staan bij bepaalde zoekresultaten. Bij LinkedIn advertising en Facebook advertising verschijnt de advertentie in de tijdlijn van de door jou ingestelde doelgroep.

Google Ads is het meest bekende platform om te adverteren. Adverteren in Google Ads zorgt ervoor dat je bovenaan staat in de zoekresultaten van Google wanneer bepaalde zoekwoorden worden gebruikt.

Adverteren in Google Ads kan helpen om jouw vindbaarheid snel te vergroten. Organisch (SEO) duurt het even voordat bijvoorbeeld een zoekmachine als Google jouw website indexeert en je ranking stijgt. Door online te adverteren sta je direct bovenaan en ben je dus al gauw goed te vinden.

SearchUser advertentie - online adverteren voor B2B organisaties

#2. Specifieke targeting

Er zijn heel veel targeting opties beschikbaar binnen online advertising. Door deze targeting opties kun je advertenties op een hele specifieke doelgroep richten. Binnen LinkedIn is dit doordat er gebruik wordt gemaakt van de profielinformatie van de LinkedIn gebruiker. Het is mogelijk om te targeten op bijvoorbeeld beroepsgroepen, functies, taal en locaties.

LinkedIn targeting opties - online adverteren voor b2b organisaties

In Google Ads is het ook mogelijk om specifiek te targeten op jouw doelgroep, dit kan bijvoorbeeld op een bepaalde regio of zelfs op personen die jouw website al eerder hebben bezocht.

Je kunt jouw advertenties ook richten op bepaalde zoekwoorden. Het is belangrijk dat je hierbij goede en relevante zoekwoorden gebruikt. Om de juiste zoekwoorden te vinden die relevant zijn voor jouw doelgroep, kun je een zoekwoordanalyse uitvoeren. Heb je hulp nodig om een zoekwoordanalyse te maken? Je kunt nu een gratis zoekwoorden scan laten uitvoeren door onze specialisten door hier te klikken!

#3. Meetbaarheid

Een voordeel van online adverteren is dat je inspanningen meetbaar zijn. Het is inzichtelijk wat een advertentie kost en wat dit zal opbrengen. De data uit de advertenties kunnen overzichtelijk gemaakt worden via Google Analytics. Door de doelen in Analytics goed in te stellen, kun je zien hoeveel conversies er zijn gemaakt. Ook kun je in Analytics zien hoeveel bezoekers er op de website zijn geweest en wat de gemiddelde tijd van een bezoeker op een website was.

Google Analytics - Online adverteren voor B2B organisaties

Om de advertentie resultaten inzichtelijk te maken voor onze klanten, maken wij gebruik van Datastudio. Via het Datastudio dashboard, die wij maandelijks naar onze klanten toesturen, zijn de tussentijdse resultaten van de lopende campagnes te zien en kan er op de advertenties bijgestuurd worden waar mogelijk.

#4. Volledige controle

Advertenties kunnen op ieder gewenst moment aan of uitgezet worden wanneer dit nodig is. Je kunt snel schakelen door met een advertentie in te spelen op een actueel onderwerp. Zodra de advertentie niet meer relevant is of niet meer de gewenste resultaten oplevert, kan de advertentie gelijk uitgezet worden.

Daarnaast is het mogelijk om de campagnes op elk moment aan te passen. Zo kun je advertenties blijven optimaliseren. Alle statistieken worden bijgehouden, waardoor je in een oogopslag kunt zien welke advertenties goed lopen en welke niet. Op basis hiervan kun je blijven optimaliseren totdat de advertenties de resultaten leveren die je graag wil zien.

Diverse advertentieplatformen, waaronder Google Ads, hebben het mogelijk gemaakt om A/B testen uit te voeren voor de advertenties. Door twee advertenties tegelijkertijd aan te zetten, kun je testen welke vorm van adverteren het beste werkt voor jouw doelgroep. Aan de hand van de resultaten van de A/B testen kunnen de lopende advertenties verder geoptimaliseerd worden.

AB testen - Online adverteren voor B2B organisaties

#5. Budget

De kosten voor het adverteren verschillen per kanaal. Binnen Google Ads en Facebook is het mogelijk om al vanaf €5,- per dag te adverteren. Voor LinkedIn is het minimale dagbudget €10,-.

Een voordeel van online adverteren is dat je zelf je dagbudget kunt instellen. Zo ben je nooit meer geld kwijt dan jij wilt! Zodra de advertentie jouw dagbudget heeft bereikt, gaat de advertentie automatisch uit. De volgende dag staat de advertentie weer aan tot het dagbudget is bereikt. Met het instellen van een dagbudget weet je van te voren wat je advertenties maximaal gaan kosten en heb je geen onverwachte extra kosten.

Facebook budget - online adverteren voor B2B organisaties

Doordat je zelf de volledige controle over je advertenties hebt en deze aan en uit kan zetten op elk gewenst moment is het ook mogelijk om je uitgaven op elk moment te onderbreken of aan te passen. Dit is vooral handig wanneer je maandelijkse budget voor advertenties wel eens wijzigt.

Is online adverteren voor B2B organisaties iets voor jou? Of heb je hulp nodig bij het optimaliseren van je huidige advertenties? Neem contact op met onze specialisten!

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2