Haal in 2020 meer rendement uit jouw digitale marketing-inspanningen met conversie-optimalisatie. We kennen inmiddels de kracht van conversie optimalisatie. Echter spelen de trends en ontwikkelingen hier ook een belangrijke rol in. De afgelopen jaren vonden er een aantal ontwikkelingen plaats die het makkelijker maakten om websitebezoekers beter en persoonlijker aan te spreken. Wij nemen je in dit blog mee in de trends van conversie-optimalisatie.
Trends van de afgelopen jaren
Deze trend vindt wereldwijd plaats. Van de alle gebruikte smartphones (meer dan drie miljard), wordt 80% primair ingezet om online te zijn. Zelfs 40% van alle transacties vindt plaats via de mobiele telefoon. Deze trend zie je (bijna) vanzelfsprekend ook terug in het website design en mobiele e-maildesign. Naar verwachting zal deze trend ook blijven stijgen.
Tools als Google Optimize en de al langer bestaande kwalitatieve feedbacktools, als Hotjar, hebben het inzicht in het gebruikersgedrag een stuk goedkoper en toegankelijker gemaakt. Er wordt verwacht dat ook deze trend zich zal voortzetten. Dit komt mede door opkomende data management platformen (DMP’s) en personalisatiemogelijkheden in diverse tools.
Binnen B2B marketing ligt de focus de laatste jaren sterk op personalisatie. Toch wordt hier momenteel nog niet genoeg gebruik van gemaakt. Van de conversie-optimalisatiespecialisten wilt bijna 75% hier in 2020 wel gebruik van maken. Degenen die personaliseren wél inzetten, willen hier dit jaar nog beter in worden. Personalisatie begint al met titels in advertentieteksten en landingspagina’s, maar ook in e-mails. Lees hier meer over persoonlijke en dynamische content in e-mails met marketing automation.
Conversie-optimalisatie trends 2020
Het voordeel van een DMP is dat het inzicht geeft in individuele websitebezoekers Dit geldt voor zowel jouw trouwe websitebezoekers en degene die nog twijfelen. Middels een DMP kun je buiten en binnen de website jouw (potentiële) klanten persoonlijk en effectief benaderen. Deze trend is de afgelopen jaren steeds betaalbaarder geworden, waardoor het voor veel organisaties ook aantrekkelijker is.
Er is een verschil tussen DMP’s en A/B-tests. Deze twee tools werken goed naast elkaar. A/B-tests zijn geschikt voor het controleren van hypotheses en DMP’s zijn geschikt voor het live zetten van gecontroleerde varianten.
Wanneer je conversies aan het optimaliseren bent, doe je vaak aannames wat er beter zal werken op basis van data en ervaring. Echter worden deze hypotheses vooraf vaak niet getest. Dit kan tot verlies leiden. Je kunt er niet gedachteloos vanuit gaan dat iedere optimalisatie een succes zal zijn in de praktijk. De aannames worden op deze manier namelijk niet gevalideerd.
Conversie-optimalisatie draait dus niet altijd om het invoeren van winstgevende varianten. Er kunnen gerust varianten tussen zitten die minder goed werken. Wanneer je merkt dat een variant niet werkt, kun je hier nieuwe inzichten en leerpunten uit halen om nieuwe winstgevende varianten te creëren.
Autoriteit Consument en markt (ACM) publiceerde een leidraad wat betreft de bescherming naar de online consument.
“In deze leidraad maakt de ACM duidelijk hoe zij de consumentenregels toepast op veel voorkomende beïnvloedingstechnieken in online belevingsomgevingen”.
Er zijn veel vragen over de online beïnvloedingstechnieken die organisaties veelal (on)bewust gebruiken. Sommige technieken worden door hun effectiviteit bijna standaard gebruikt op websites. Commerciële organisaties gebruiken dit om zo veel mogelijk verkopen te realiseren.
ACM vindt dat de online consument geen eerlijk beeld krijgt. Het conversieratio wordt door organisaties beïnvloed met deze technieken. Denk bijvoorbeeld aan het verwijderen van slechte recensies. Uit het oog van de organisatie is dit logisch, voor start-up bedrijven kunnen slechte recensies een grote impact hebben. Om deze reden worden vaak alleen de positieve recensies weergeven. Bovendien plaatsen organisaties vaak zelf recensies. Op deze manier proberen ze de consument te overtuigen op een oneerlijke manier.
Door middel van conversie-optimalisatie, A/B-testing en personalisatie kan je dus je sales funnel optimaliseren en je bezoekers motiveren!
Kun je hier wel wat hulp bij gebruiken van specialisten?
Neem contact met ons op!
[su-button url="/contact" type="1" target="_blank"]Neem contact op[/su-button]