SEO en SEA hebben uiteindelijk hetzelfde doel, een klik op jouw website vanuit de zoekmachine resultaten. Maar zijn deze kanalen daardoor “concurrenten” van elkaar of kunnen ze elkaar juist versterken?
Als je kijkt naar de zoekmachine resultaten in Google, wint SEA het vrijwel altijd van SEO. De advertenties staan immers boven de organische zoekresultaten. Afhankelijk van de grootte van het beeldscherm, zie je de organische zoekresultaten vaak niet eens. Zeker op je smartphone vallen deze resultaten in het niets. Na de advertenties krijg je namelijk ook eerst nog de rich snippets, afbeeldingen en location services eerst te zien. Heeft SEO dan nog wel zin vraag je jezelf af….
En terecht, want deze “SEA trend” zet nog wel even door. De Google Ads blijven zich ontwikkelen.
Maar lijdt SEO echt onder de mindere zichtbaarheid?
Uit onderzoek blijkt dat de positie van de SERP wel cruciaal is voor de performance. Google voegde in 2016 een vierde advertentie regel toe bovenaan de zoekresultaten. Dit verhoogde de prestatie van SEA, die kreeg simpelweg meer zichtbaarheid ten koste van SEO.
Desktop zoekresultaten overzicht VS telefoon:
Betekent dit dat je geen tijd meer in SEO hoeft te steken?
Wij zijn van mening dat SEO nog steeds zeer waardevol is.
Bij SEA betaal je namelijk voor volume. Extra volume betekent ook extra kosten, je betaalt per click en dit verdient zichzelf niet altijd terug. SEO is in principe alleen in het begin een investering qua tijd. Je hebt een vrij stabiele basis aan volume wanneer het eenmaal staat. Oftewel op lange termijn investeren in SEO is zeker waardevol.
Hoe kunnen deze kanalen elkaar dan versterken?
SEA is met name een goed kanaal om snel veel verkeer / naamsbekendheid te genereren. Maar dit kost ook wat. En je bereikt misschien niet altijd de mensen die al klaar zijn voor de uiteindelijke, gewenste conversie.
Op lange termijn wil je natuurlijk de doelgroep bereiken zonder cost per click. Hier ligt een kans voor SEO en kunnen SEO en SEA elkaar versterken. Met SEO kun je een brede laag verkeer genereren naar de website. Daar kun je interessante bezoekers filteren en retargeten met SEA. Je geeft dan ieder geval geld uit aan een doelgroep die A) al interesse hebben getoond en B) al een stapje verder zijn in de customer journey om de aankoop te doen.
Goede landingspagina’s essentieel voor SEO en SEA
Als SEA specialist streef je naar een goede quality score binnen je campagnes. Dit kan je namelijk serieus geld schelen. Voor een optimale quality score is het belangrijk dat de landingspagina waar de campagne op landt, matcht met de advertentie, relevante zoektermen bevat en gebruiksvriendelijk is.
SEO kan je hierbij helpen en ervoor zorgen dat gebruikers de ultieme ervaring hebben op jouw landingspagina. Deze samenwerking zal de CPC laten dalen.
Meer clicks binnen zoekresultaten
Een ander voordeel waarin SEO en SEA elkaar kunnen versterken, is binnen de zoekresultaten. Als je zowel via SEA als SEO een goede positie binnen de zoekmachine resultaten hebt, heb je een grotere kans op meer verkeer naar jouw website!
Laat SEA en SEO samenwerken voor optimale resultaten!
SEO en SEA bevinden zich misschien in dezelfde vijver, maar zeker niet als concurrenten. Bekijk goed met welke acties de kanalen elkaar kunnen versterken. Een goede samenwerking zal resulteren in optimale resultaten.