Schurq

‘Persoonlijke’ Facebook en Instagram advertenties worden verboden

|
Leestijd 2 minuten
Door Shannah de Ruijter

EU-toezichthouders hebben beslist: Facebook en Instagram mogen geen gepersonaliseerde advertenties meer tonen aan gebruikers binnen de Europese Unie. Deze beslissing is genomen nadat de European Data Protection Board (EDPB) heeft vastgesteld dat Meta, het moederbedrijf van de platforms, niet voldoet aan de Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG) bij het aanbieden van deze advertenties.

Onrechtmatige gegevensverwerking door Meta
Bovendien stelde de EDPB vast dat Meta onrechtmatig persoonsgegevens verwerkt. Meta bouwt gebruikersprofielen op uit diverse data zoals posts, woonplaats, leeftijd en interacties om adverteerders gerichte advertentieopties te bieden. Echter, de rechtvaardiging voor deze verwerking blijft volgens de EDPB onvoldoende.

Daarbij heeft de Autoriteit Persoonsgegevens in Nederland, als lid van de EDPB, aangegeven dat Meta persoonsgegevens verzamelt zonder een wettelijke grondslag. Het samenwerkingsverband heeft nu de Ierse Data Protection Commission de opdracht gegeven om binnen twee weken tegen Meta op te treden.

Meta’s poging tot compliance
Slechts twee dagen voor deze uitspraak introduceerde Meta een reclamevrij abonnement om aan de AVG te voldoen. Maar volgens de EDPB is dit nieuwe abonnementsmodel en de optie voor gebruikers om expliciete toestemming te geven voor het verzamelen van hun gegevens niet voldoende.

Deze beslissing van de EU-toezichthouders markeert een belangrijk moment voor de bescherming van de privacy van gebruikers op Facebook en Instagram in Europa. Het benadrukt het groeiende belang van het naleven van de privacywetgeving en het respecteren van individuele privacyrechten.

Bereid je voor op een cookieless era
Tenslotte houden we de ontwikkelingen nauwgezet in de gaten om te zien hoe deze beslissing de aanpak van persoonsgegevens door o.a. Facebook en Instagram zal veranderen. De trend waarbij derde partijen steeds meer worden verplicht om dataverzameling te beperken, wordt hierdoor bevestigd. Als voorbereiding hierop zijn we al jarenlang bezig met het verzamelen van first party data op basis van gebruikersgedrag, die we vervolgens gebruiken in advertentiecampagnes. Mede door deze recente ontwikkelingen blijkt dat dit een essentieel onderdeel is van de snel naderende cookieless era.

Deel dit artikel via
Shannah de Ruijter
Shannah de Ruijter

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook