De eerste stap is het in kaart brengen van de doelgroep. Zo specifiek mogelijk. In welke branche zit jouw ideale doelgroep? Hoe groot is het bedrijf? En welke functie, uitdagingen, pijnpunten of wensen hebben zij? Wat is de drijfveer om jouw product of dienst af te nemen, en nog belangrijker, waarom niet? Je begint dus met het opstellen van een buyer persona door bestaande data te analyseren. Geen probleem als je nog geen buyer persona hebt opgesteld. Daarbij assisteren wij graag.
Zodra de doelgroep helder is, is het tijd voor stap twee. Op welk platform is jouw doelgroep actief? Ieder platform heeft zijn eigen kracht – waar Facebook en Instagram het meest geschikt zijn wanneer je wilt targeten op bepaalde interessegebieden of persoonlijke kenmerken, is LinkedIn meer geschikt is wanneer je wilt targeten op bepaalde bedrijfsfuncties.
Jouw website is een essentieel onderdeel van jouw online strategie. De website (of landingspagina) is namelijk de plek waar jij bezoekers overtuigt tot conversie. Om bezoekers te laten zien dat jij de juiste aanbieder bent van je product of dienst, is een sterke lead magnet key! Hiermee bedoelen we content, waardevol genoeg voor bezoekers om hun gegevens achter te laten. Deze lead magnet vormt de basis voor de geautomatiseerde opvolging. Zo worden jouw onbekende bezoekers ineens bekende bezoekers!
Dit is de fase waar je potentiële klanten voor het eerst in aanraking komen met jouw merk, product of dienst. In deze fase is het van belang om zoveel mogelijk mensen te bereiken die mogelijk geïnteresseerd zijn. Een video (ThruPlay) campagne blijkt voor deze fase het meest geschikt. Een video is een aandachtstrekker in iemands tijdlijn en geeft de mogelijkheid om de bezoekers te voorzien van bewegend beeld met audio. Om deze mensen in de volgende stap van de funnel opnieuw te kunnen bereiken, kun je doelgroepen opslaan van mensen die jouw video hebben bekeken.
Klik hier voor de ThruPlay handleiding!
Facebook ThruPlay campagnesIn deze fase richt je je op mensen die op een bepaalde manier interesse hebben getoond in jouw merk, product of dienst, maar die nog niet zijn overgegaan tot conversie. In deze fase dien je in te spelen op de pijnpunten en behoeften van jouw klant. Ze zijn zich bewust geworden van een bepaalde behoeften en gaan zich oriënteren. Deze fase is een essentiële fase om de aantrekkingskracht van je merk te vergroten. Zorg dat je mensen vooral inspireert en overtuigt om de volgende stap in hun journey te maken.
In de voorgaande fases is jouw doelgroep in aanraking gekomen met je merk én tonen ze interesse in je bedrijf. Wanneer ze je website hebben bezocht en één of meerdere pagina’s hebben bekeken, is je doelgroep warm. Deze fase is hét moment om je klanten over de streep te trekken. Afhankelijk van je doelgroep en je bedrijf zijn verschillende acties mogelijk. Met een goede advertentie en call-to-action is de kans groot dat ze gaan converteren.
Een goede lead magnet wordt voor de bezoeker als waardevol genoeg beschouwd om zijn of haar gegevens achter te laten. Het achterlaten van hun gegevens, ook wel de ‘opt-in’ genoemd, is de trigger voor het starten van jouw marketing automation workflow.
De fundering voor het contact met jouw lead is gelegd. Zij hebben een download of aanvraag gedaan via jouw website of landingspagina. Op basis van deze download of aanvraag krijg jij wat meer info over de situatie van de lead. Welke pijnpunten en uitdagingen heeft jouw lead en hoe kan jouw product of dienst dit oplossen? Hierover ga jij via de automatische, gepersonaliseerde e-mails meer informatie geven. En door het analyseren van het klikgedrag van deze lead, krijg jij weer wat meer informatie. Geven en nemen. Dat is hoe het werkt.
Op deze manier ‘warm’ jij leads op en begeleid jij ze door de customer journey. Steeds een fase verder. Totdat zij warm genoeg zijn voor de conversie. Op basis van het gedrag van jouw lead wordt zijn of haar profiel automatisch verrijkt. Wanneer deze lead aan de vooraf ingestelde criteria voldoet, vormt dit de trigger voor de sales opvolging (SQL). Dit is het moment voor de verkopers om de telefoon op te pakken en persoonlijk contact te leggen.
Die zijn er altijd verzekerd van dat zij op het juiste moment bellen. Niet meer te vroeg en ook zeker niet meer te laat! Zij kunnen hun tijd dus effectiever inzetten en dat is voor jou ook mooi meegenomen.
In marketing automation kun je alles meten. Je schiet dus niet met hagel. Je kunt het gedrag van de lead volgen. Wat heeft de lead wel of niet gelezen? Wat vindt hij interessant of oninteressant? Dit is essentieel om te weten. Alles is in één oogopslag te zien, waardoor jij de juiste beslissingen kunt maken.
Marketing automation is dé toekomst om jouw sales- en marketing proces te verbeteren.