Schurq

De onmiskenbare voordelen van webtoegankelijkheid: hoe de European Accessibility Act jouw bedrijf beïnvloedt

|
Leestijd 1.5 minuten
Door Guido Sombroek

Stel je voor dat je webshop gesloten is voor 20% van je potentiële klanten. Dit is de realiteit voor veel bedrijven, omdat hun websites ontoegankelijk zijn voor mensen met beperkingen. De komende European Accessibility Act (EAA) kan een wake-up call zijn, maar de urgentie wordt nog steeds onderschat.

Door een ontoegankelijke website loop je niet alleen het risico boetes te krijgen van de EAA, die in 2025 van kracht wordt, maar je mist ook een groeiend deel van de bevolking als potentiële klanten. Een op de vijf mensen kampt permanent met een soort beperking en door vergrijzing zal deze groep alleen maar groter worden.

De EAA zal digitale technologie, van websites tot geldautomaten, toegankelijker maken voor minstens 87 miljoen Europeanen. Het voldoen aan de EAA is niet alleen een wettelijke vereiste, maar biedt ook commerciële voordelen. Google beloont toegankelijkheid met meer organisch verkeer en het leidt tot hogere conversies. Een voorbeeld hiervan zijn klanten van CMS Max die 20 tot 30 procent meer conversie zagen door betere toegankelijkheid.

Ondanks deze voordelen tonen onderzoeken aan dat grote webshops nog steeds worstelen met toegankelijkheid. Hieruit blijkt dat er nog veel werk aan de winkel is.

Eenvoudige oplossingen om de toegankelijkheid te verbeteren zijn het aanpassen van de kleuren voor kleurenblinde bezoekers en het verlagen van het taalniveau van je teksten. Daarnaast is het naleven van de Web Content Accessibility Guidelines (WCAG) een goede volgende stap. Dit betekent dat meerdere mensen in je organisatie zich met deze richtlijnen bezig moeten houden.

Maar vergeet niet: voldoen aan de WCAG en de EAA is geen einddoel, maar een middel om je website continu toegankelijker te maken. Het implementeren van toegankelijkheid in het design, het creëren van bewustzijn in het hele bedrijf en het regelmatig uitvoeren van audits zijn enkele van de beste manieren om dit te bereiken. Toegankelijkheid moet deel uitmaken van het DNA van je organisatie en klanten moeten gemakkelijk online feedback kunnen geven.

bron: European Commission

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook