Schurq

Google’s ‘Skippable Ads’: waarom ‘In-Stream’ naamswijziging belangrijk is voor marketeers

|
Leestijd 2 minuten
Door Guido Sombroek

Heb je gehoord over Google’s recente verandering in videoadvertenties? Er is een belangrijke verschuiving gaande die elke marketeer zou moeten kennen.

Na het publiceren van een rapport door Adalytics in juni, waarin werd geconstateerd dat de meeste advertenties niet aan de gestelde normen voldeden, is een opmerkelijke wijziging door Google doorgevoerd. De benaming van de ‘in-stream’ videoadvertenties is nu veranderd naar ‘skippable ads’.

Uit het rapport van Adalytics bleek dat bijna 75% van de via Google’s TrueView aangeschafte advertenties op ongeschikte oppervlakken werd getoond. Daarbij werd onthuld dat vele van deze advertenties als ‘out-stream video’ of op onduidelijke videospelers werden vertoond. Hierdoor werden de totale vertoningen vergroot, maar zijn de resultaten waarschijnlijk minder positief geweest.

Ondanks het feit dat door Google de bevindingen van Adalytics werden weerlegd, is toch de beslissing genomen om de naam van de ‘in-stream’ advertenties te wijzigen. Met deze nieuwe benaming, die alle awareness- en overwegingscampagnes in Display en Video 360 omvat, wordt getracht het advertentieformaat duidelijker te presenteren. Aan teams wordt geadviseerd om van deze naamswijziging op de hoogte te zijn.

Daarbij wordt door deze naamswijziging ook beter aangesloten bij de IAB-standaarden voor videoformaten. Dit kan mogelijke verdere complicaties rondom advertentie-indrukken en prestaties voor Google verminderen.

Opvallend is echter dat het formaat waarover twijfels bestonden, door Google is hernoemd. Dit zou toekomstige zorgen over ditzelfde formaat minder relevant kunnen maken. Echter, de essentie van het Adalytics-rapport blijft onveranderd en een lopende rechtszaak hangt Google nog steeds boven het hoofd. Deze zaak zou financiƫle gevolgen voor het techbedrijf kunnen hebben.

Voor marketeers die TrueView-campagnes gebruiken, is deze naamswijziging cruciaal. Het kan van invloed zijn op hoe hun advertenties in de toekomst worden gepositioneerd.

bron: Google

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook