Schurq

Hoe Elon Musk’s platform X de laadtijd van grote websites beïnvoedt

|
Leestijd 2 minuten
Door Eline Tol

Wat als jouw website plotseling trager laadt voor bepaalde gebruikers? Grote websites ondervinden dit probleem door acties van Elon Musk’s platform, X (voorheen Twitter). Deze veranderingen kunnen hun inkomsten en gebruikerservaring drastisch beïnvloeden.

X heeft de laadtijd voor links naar prominente websites zoals de New York Times en Facebook doelbewust vertraagd. Gebruikers ervaren een vijf seconden vertraging bij het klikken op verkorte links. Discussies over deze bevindingen zijn niet alleen door de Washington Post vastgesteld, maar ook prominent aanwezig op platforms zoals Hacker News.

Sites zoals Facebook, Instagram, Bluesky, Substack, Reuters, en de Times hebben de impact gevoeld. Opmerkelijk is dat veel van deze sites eerder door Musk zijn bekritiseerd. Het blijft onzeker of de vertragingen zijn teruggedraaid.

De verkortingsdienst t.co, die X gebruikt, ligt aan de basis van deze vertragingen. Door deze dienst kan X zowel het websiteverkeer als mogelijke advertentie-inkomsten manipuleren.

X’s acties hebben significante gevolgen. Online bedrijven streven ernaar hun sites snel te laten laden. Kleine vertragingen kunnen al een daling in bezoekers veroorzaken. Zoals een Google-studie uit 2016 aantoont: 53% verlaat een site bij laadtijden langer dan drie seconden. De Times rapporteerde reeds een daling in hun verkeer vanaf X.

Velen hebben hun zorgen geuit. Charlie Stadtlander van de Times en medeoprichters van Substack hebben X opgeroepen actie te ondernemen. Yoel Roth, voorheen bij Twitter, onderstreept de potentieel afwerende effecten op gebruikers. Vooral aangezien zelfs grote concurrenten van X, zoals Facebook en Instagram, zijn getroffen.

Tot dusver hebben Elon Musk en platform X niet officieel gereageerd.

Deel dit artikel via
Eline Tol
Eline Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook