Schurq

Samenwerking tussen X (voorheen Twitter) en Google Ad Manager opent nieuwe deuren voor adverteerders

|
Leestijd 2 minuten
Door Eline Tol

In een significante strategiewijziging heeft X (Twitter) gekozen voor een samenwerkingsverband met Google Ad Manager om een deel van haar advertentieruimte te verkopen. Dit besluit volgt na een aanzienlijke afname van 59% in de advertentie-inkomsten van het sociale platform eerder dit jaar.

Kansen voor adverteerders
Adverteerders krijgen de mogelijkheid om de home feed-inventaris van X te benutten via Google Ads Display-campagnes. Hoewel de precieze voorwaarden van de deal nog onbekend zijn, biedt deze samenwerking toegang tot X’s indrukwekkende gebruikersbasis van meer dan 200 miljoen dagelijkse actieve gebruikers.

Een cruciaal punt voor adverteerders is het besef dat X niet dezelfde strikte advertentierichtlijnen hanteert als andere platforms. Dit betekent dat er een risico bestaat dat campagnes naast ongewenste of zelfs aanstootgevende content worden weergegeven.

Daling van de advertentie-inkomsten en strategische veranderingen door Elon Musk
Na de overname van X door Elon Musk vorig jaar, daalden de advertentie-inkomsten aanzienlijk. In 2022 waren advertenties goed voor 90% van de totale inkomsten van X, wat een grote impact had op de winst. Om dit probleem aan te pakken, heeft het bedrijf verschillende strategische veranderingen doorgevoerd. In mei trad Linda Yaccarino aan als nieuwe CEO. Daarnaast is X nu een samenwerking aangegaan met Google Ad Manager.

De potentie van deze samenwerking is enorm, aldus Tom Ruff, hoofd Social bij digitaal marketingbureau Journey Further. “Als Google en X hun data combineren, kan dit de krachtigste marketingdatabase ooit worden. Het zal interessant zijn om te zien hoe dit zich ontwikkelt.”

Wat zegt Google hierover?
Een woordvoerder van Google vertelde Ad Age: “Net als veel sociale apps en websites, heeft X zich aangemeld om haar homefeed te monetariseren met Google Ad Manager. Dit biedt onze adverteerders de kans om een breder publiek te bereiken, maar ze kunnen nog steeds kiezen op welke sites en apps hun advertenties worden weergegeven. Elke uitgever die deelneemt aan dit soort partnerschap, moet voldoen aan onze uitgeversrichtlijnen.”

Voor meer informatie over display-advertenties, raadpleeg de Display Netwerk-richtlijnen van Google.

Deel dit artikel via
Eline Tol
Eline Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook