Schurq

YouTube vernieuwt kijk- en advertentiebeleving op streaming platforms

|
Leestijd 2 minuten
Door Guido Sombroek

Ben je een van die personen die meteen YouTube opstart zodra je de TV aanzet? Je bent niet alleen. Uit een recente Kantar-enquête bleek dat meer dan de helft van de wekelijkse videokijkers YouTube als eerste app openen op hun TV. Volgens het nieuwste Nielsen Gauge Report staat YouTube negen maanden op rij aan de top van streamingtijd op connected TV (CTV).

De reden hiervoor is simpel: kijkers verlangen naar keuze en variatie. YouTube biedt alles, van muziekvideo’s en sport tot gratis films en een eindeloze stroom aan diverse content, allemaal op één plek en in elk denkbaar videoformaat. Het kijkgedrag verandert echter ook. Hoewel YouTube nog steeds vooroploopt in mobiele kijktijd, neemt de kijktijd op het grote scherm toe. In de VS is bijvoorbeeld 65% van de YouTube CTV-kijktijd besteed aan content die 21 minuten of langer is.

Daarom innoveert YouTube ook de advertentie-ervaring op streaming platforms. Ze introduceren nieuwe, interactievere TV-formaten en passen hun advertenties aan op basis van kijker feedback. Vorig jaar werd de advertentie-ervaring vernieuwd en dit jaar werden nieuwe CTV-eerste formaten aangekondigd, zoals niet-over te slaan advertenties van 30 seconden en Pauze-ervaringen. Bovendien lanceerde YouTube shoppable advertenties op CTV en een industrie-eerste send-to-phone mechanisme.

Kijkers verwachten een andere advertentie-ervaring afhankelijk van de content die ze bekijken. Daarom is YouTube bezig met het evalueren van nieuwe opties die de gemiddelde onderbrekingen voor kijkers verminderen. Denk aan minder, langere advertentiepauzes. Tegelijkertijd onderzoeken ze manieren om kijkers meer inzicht te geven in de lengte van advertentiepauzes.

YouTube blijft de grenzen verleggen op het gebied van streaming, steeds gericht op de beste ervaring voor zowel kijkers als adverteerders. Met meer dan 700 miljoen uur aan YouTube-content dagelijks bekeken op TV-schermen, zijn de mogelijkheden voor vernieuwende verhalen en adverteren eindeloos.

bron: Google

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook