Schurq

Trends en de evolutie ervan in social media in 2023

|
Leestijd 3 minuten
Door Guido Sombroek

In 2023 hebben de social media trends over verschillende platforms zoals Facebook, Instagram, LinkedIn en TikTok zich weer aangepast ten opzichte van vorig jaar, en deze reflecteren ons gedrag ook.

In deze blog duiken we dieper in de ontwikkelingen en trends in social media op de bovengenoemde platforms. We bekijken elk kanaal individueel, omdat de kenmerken van de doelgroepen die zich op deze platforms bevinden elk van elkaar verschillen wat betreft leeftijd, plaatsingstijd, interactie en bereik. Zo kan je het bereik van jouw marketingcampagne optimaliseren.

Facebook

Facebook posts krijgen steeds minder aandacht onder gebruikers. Dit komt doordat Meta de content die op Instagram wordt gepost ook op Facebook wil hergebruiken, waardoor er eigenlijk een tweede Instagram ontstaat. Dit maakt het voor bedrijven interessant om meer op reels te posten om zo meer interacties te krijgen.

Een opvallende trend op Facebook is Reels. Er wordt niet alleen meer gereageerd op Reels, er is ook een stijging te zien van 7x het aantal reels dat gepost is in vergelijking met vorig jaar. Dit maakt het een relevante ontwikkeling voor bedrijven voor meer interactie met de ideale doelgroep.

Meta heeft verder twee gidsen uitgebracht: één voor creators om meer volgers en aandacht te krijgen, en de andere voor adverteerders op Facebook om gemakkelijker in te spelen op de social media trends. Daarnaast hebben ze informatie gedeeld over hoe het algoritme werkt.

Instagram

De trend op het sociale media platform Instagram is vooral bepaald door de jongere generatie, Gen Z. De huidige trend kan het best omschreven worden als een uitwisseling van culturen: Amerikanen luisteren naar Japanse muziek terwijl zij Grieks eten, en zoeken vooral overeenkomsten met andere gebruikers, waardoor culturen met elkaar vermengen. Deze trend zet zich voort uit 2022.

Reels, de korte video fragmenten die lijken op TikToks, zijn nog steeds een succes en blijven groeien. Het posten van grappige en makkelijk relateerbare filmpjes speelt hier een groot deel in. Instagram’s algoritme stelt deze ook als prioriteit, aangezien deze 22% meer interacties krijgen dan normale posts.

TikTok

De sociale media trends op TikTok kunnen nog steeds worden beschouwd als ‘trendsetters’ voor andere platforms. Wat er op TikTok gebeurt, heeft invloed op alle andere sociale media, vooral op filmpjes van het korte videoformaat.

Wanneer een bekende artiest een nieuw lied of album uitbrengt, wordt hier volop gebruik van gemaakt op TikTok. Voorbeelden zijn de “What was I made for?” trend van Billie Eilish en de “Vampire” trend van Olivia Rodrigo. Deze liedjes worden dan gebruikt als achtergrondmuziek in video’s die iets alledaags tonen, maar met een interessante wending.

Kortom, TikTok behoudt zijn machtige positie in de sociale media wereld stevig, en het lijkt niet alsof dat binnenkort gaat veranderen.

LinkedIn

LinkedIn heeft dit jaar een grote stijging gezien in het aantal interacties tussen gebruikers. Ook niet-professionele posters beginnen al meer vertrouwen te krijgen in het posten, volgens de statistieken.

Een nieuwe toevoeging is dat merken nu influencers op het sociale media platform betalen om toegang te krijgen tot hun volgers. Dit is vergelijkbaar met Instagram.

Hierdoor wijkt het platform, dat vooral bedoeld was voor het rekruteren van mensen, steeds meer af naar een echt social media platform.

Overzicht 2023 trends

  • Short form video’ s domineren nog steeds vrijwel alle social media platforms.
  • Instagram, Facebook en LinkedIn focussen zich al meer op het bouwen van een online gemeenschap.
  • Veel social media trends worden gezien als kansen door de commercie, zij maken vaak hun eigen versie hiervan in de hoop verkeer naar hun website te leiden en zo hun verkoopcijfers te verhogen.
  • Authenticiteit en originaliteit worden steeds meer gewaardeerd doordat mensen zich meer gaan beseffen over hun verbruik en gebruik. Een trend in sociale media die de wereld beter maakt.
  • Influencers worden steeds meer gebruikt door merken om zo hun te vertegenwoordigen, zo proberen merken nieuwe klanten te bereiken en afzet te verhogen.

Social media trends 2023

Zo, nu ben je weer helemaal bij. Nu kun jij ook inspelen op de trends en zo meer interacties met je volgers krijgen!

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook