Schurq

Google Ads Verbeterde conversies: optimaliseer jouw doelgroepbepaling met first-party data

|
Leestijd 2 minuten
Door Guido Sombroek

Stel, een bezoeker doet onderzoek naar een bedrijf op zijn werk-laptop en klikt op een advertentie. Later keert hij op zijn telefoon terug naar de website en doet een aankoop. Dankzij de Verbeterde conversies in Google Ads wordt deze bezoeker op basis van first-party data als een enkele gebruiker geregistreerd. Zonder deze instelling zou Google de data van deze bezoeker niet hebben kunnen koppelen.

De verschuiving naar slim bieden, brede overeenkomsten en Performance Max laat zien dat Google Ads steeds meer richting doelgroep signalen en first-party data verschuift. Deze data is cruciaal om je doelgroepbepaling te verbeteren.

Wat is first-party data?
First-party data omvat informatie die je verzamelt via je website, zoals e-mailabonnementen of historische klantinformatie. Er zijn methoden om CRM-data naar Google Analytics te sturen voordat deze weer naar Google Ads wordt teruggestuurd. Een essentiƫle stap hierin is het instellen van Verbeterde conversies op bestaande conversieacties. Deze verbeterde conversies voegen meer data toe aan je conversieacties en verbeteren het biedproces door eerste-partij conversiegegevens van je website naar Google te sturen.

Voordelen? Als je ooit hebt geworsteld met onnauwkeurige omzetbedragen of niet-overeenkomende gegevens tussen analytics en Google Ads, dan begrijp je de waarde hiervan. Met de opkomst van gebruikersprivacy zijn verbeterde conversies essentieel voor toekomstig adverteersucces. Psychografische kenmerken van ‘third parties’ zijn minder berouwbaar.

Hoe stel je Verbeterde conversies in?
Het instellen is eenvoudig. In je Google Ads-account ga je naar gereedschappen & instellingen > conversies. Vind je belangrijkste conversieactie en activeer Verbeterde conversies via de Google-tag of Google Tag Manager. Zorg er wel voor dat er first-party klantgegevens op de conversiepagina staan voor Google om te doorzoeken.

Bovendien kun je offline conversietracking verhogen door je CRM te koppelen aan Google Ads. Google Ads geeft je een unieke ID voor elke klik die via een advertentie naar je website komt. Bewaar dit ID in je CRM samen met de conversie- en omzetinformatie van die klant.

Optimaliseer je Google Ads campagnes met data en machine learning
Naarmate Google zich verder verdiept in machine learning, wordt het cruciaal om je account van voldoende data te voorzien om concurrerend te blijven. Door offline conversie tracking in te schakelen, kun je de prestaties van je campagnes significant verbeteren. Mocht je deze functie niet kunnen gebruiken, dan zullen de Verbeterde conversies alsnog zorgen voor een rijkere set aan data die Google’s machine learning algoritmes kan gebruiken.

bron: Google Ads

Deel dit artikel via
Guido Sombroek
Guido Sombroek

Over deze schurq

Lees ook