Schurq

Meta introduceert betaalde, advertentievrije abonnementen op Facebook en Instagram

|
Leestijd 2 minuten
Door Eline Tol

De wereld van sociale media staat op het punt een aanzienlijke verandering te ondergaan met de introductie van betaalde, advertentievrije abonnementen op Instagram en Facebook in Europa. Als reactie op de EU’s Digital Services Act, overweegt Meta maandelijks $14 in rekening te brengen voor gebruikers die de advertenties op deze platformen willen vermijden. De keuze is aan de gebruiker: betaal en geniet van een ononderbroken browse-ervaring of stem in met het volgen van je digitale activiteiten voor gerichte advertenties.

Impact op gebruikers en adverteerders
Deze verandering kan aanzienlijke gevolgen hebben voor zowel gebruikers als adverteerders. Aan de ene kant zullen gebruikers moeten beslissen of ze bereid zijn te betalen voor iets wat voorheen gratis was. Aan de andere kant zouden adverteerders hun strategieën kunnen heroverwegen en mogelijk moeten investeren in alternatieve platformen gezien de mogelijkheid dat het aantal mensen dat advertenties ziet op Instagram en Facebook drastisch kan afnemen.

De rol van de Digital Services Act
De Digital Services Act, die per 1 januari 2024 van kracht wordt, speelt hier een cruciale rol. Deze nieuwe regels beperken de mogelijkheid van platformen om gepersonaliseerde advertenties te serveren zonder eerst toestemming te vragen. Dit zou een aanzienlijke impact kunnen hebben op bedrijven zoals Meta, die voor een groot deel afhankelijk zijn van advertentie-inkomsten.

Uitspraken van Meta’s CEO en COO
Hoewel Meta nog geen officiële verklaring heeft afgelegd over de betaalde versies van Facebook en Instagram, heeft CEO Mark Zuckerberg al in 2018 tijdens een hoorzitting voor de Amerikaanse Senaat een hint gegeven dat zo’n product in de maak zou kunnen zijn. In reactie op de vraag of Facebook ooit een advertentievrije abonnementsoptie zou introduceren, zei hij: “Er zal altijd een versie van Facebook zijn die gratis is.” COO Sheryl Sandberg voegde daaraan toe: “We hebben verschillende vormen van opt-out. Op het hoogste niveau hebben we geen opt-out. Dat zou een betaald product zijn.”

Voor meer informatie kun je de verklaring van Meta over de digital Services Act (DSA) raadplegen.

Deel dit artikel via
Eline Tol
Eline Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook