Schurq

Wat is de Facebook Ads funnel?

Facebook is het enige social media platform waarin je de mogelijkheid hebt om volledige funnels te bouwen. Wanneer we zeggen Facebook, bedoelen we indirect ook Instagram omdat deze accounts aan elkaar gekoppeld zijn. Je kan de funnel zien als een reeks campagnes die jouw doelgroep begeleiden door de customer journey. Met in elke fase een ander doel en bijbehorende boodschap.

We hebben de funnel in 3 fasen verdeeld; zichtbaarheid, interesseren en verbinden. In deze verschillende fasen zal jouw doelgroep verschillende behoeften hebben, waarop jij natuurlijk inspeelt.

Fase 1: Zichtbaarheid

In deze fase komen potentiële klanten voor het eerst in aanraking met jouw merk, product of dienst. Wat staat daarom centraal in deze fase? Het creëren van een zo groot mogelijk bereik en naamsbekendheid. Een brede targeting is belangrijk om zoveel mogelijk mensen te bereiken. De doelgroep wordt samengesteld op basis van demografische gegevens, interessen en gedragspatronen. Maar ook mensen die de website hebben bezocht én bezoekers die lijken op deze doelgroep, ook wel look-a-like audiences genoemd, targeten we in deze fase.

Hoe bereiken we deze doelgroep?

Een effectieve manier om deze doelgroep te bereiken is middels een video. Een video die inspeelt op de emoties en waarbij je de (latente) behoeften van de doelgroep aanwakkert. In deze video krijg je de kans om je merk, product of dienst te introduceren en de unieke voordelen te benadrukken.

De naam voor deze videocampagne is Facebook ThruPlay. Afhankelijk van het percentage (25%, 50%, 75% en 95%, 100%) van de video dat een persoon heeft bekeken, kun je deze opnieuw targeten. Zo begeleid je de persoon door de customer journey naar de volgende fase.

Via onderstaande button download je onze handleiding voor Facebook ThruPlay. Zo weet jij precies hoe je de video op de juiste manier opbouwt, en welke voordelen deze manier van adverteren met zich meebrengt!

Fase 2: Interesseren

In deze fase richt je je op doelgroepen die eerder betrokken waren bij jouw advertenties. Zij hebben een bepaald percentage bekeken van jouw video, interactie gehad met een pagina op jouw website of zelfs doorgeklikt vanaf jouw advertentie. Er is dus belangstelling. Maar nog geen conversie. Deze doelgroep moet dus nog worden opgewarmd!

In deze fase gebruiken we een gerichte advertentie die inspeelt op de pijnpunten/behoeften van jouw doelgroep en die landt op een sterke landingspagina. Deze pagina bevat relevante informatie die aansluit op de advertentie. Optioneel is hier het toevoegen van een leadmagnet op de pagina. Een leadmagnet is een waardevol stuk content dat gedownload kan worden door een bezoeker.

Een tussenstap is mogelijk!

In plaats van bezoekers gelijk te laten landen op een landingspagina, is het mogelijk om een tussenstap toe te voegen. Je kunt in deze fase ook gebruik maken van Instant Experience. Dit is een ervaring die, wanneer iemand klikt op de advertentie, opent op een volledig (mobiel) scherm binnen Facebook.

Het geeft je de mogelijkheid om de aandacht van de doelgroep te trekken op een unieke manier. Je kunt een verhaal vertellen. Over je merk, product of dienst door middel van een ervaring voor de bezoeker. Wil je wat meer inhoud toevoegen aan je advertentie? Dan is dit een waardevolle tussenstap van je campagne!

Fase 3: Verbinden

De laatste fase van de Facebook funnel. Verbinden. Logischerwijs is het doel in deze fase om jouw prospects leads te laten worden. De doelgroep in deze fase is specifieker en kleiner. Deze bestaat uit gebruikers van de meest belangrijke pagina’s op jouw website, aangevuld met klantlijsten uit jouw CRM systeem en een look-a-like audience van 1%.

In deze fase kun je directer zijn. Prospects in deze fase zijn al opgewarmd en geïnteresseerd. Ze hebben alleen dat laatste zetje nodig om deze interesse om te zetten in een direct verlangen naar jouw product of dienst.

Wat heb je hiervoor nodig?

Om je doelgroep te laten converteren, heb je een ijzersterke leadmagnet nodig. Een stuk content dat voor de doelgroep als waardevol wordt gezien en waarvoor ze hun persoonsgegevens willen achterlaten. Denk hierbij aan een ebook, brochure, webinar of scherpe aanbieding.

Laat een bezoeker zijn of haar persoonsgegevens achter voor die leadmagnet? Dan is het essentieel dat je deze informatie op de juiste manier verwerkt en gebruikt. Middels marketing automation kun je leads opwarmen richting de aankoop van jouw product of dienst. Dit doe je door relevante, gepersonaliseerde content te versturen die aansluit op de pijnpunten en behoeften van deze lead. Steeds een stukje verder richting de conversie!

Begin met het inrichten van jouw funnel!