Schurq

Misschien ben je al bekend met het bouwen van funnels in advertentieplatformen. Dan weet je ook dat dit precies hetgeen is dat essentieel is om jouw advertising strategie te optimaliseren. Op deze pagina gaan we je meer vertellen over het bouwen van funnels in LinkedIn. Hét platform om jouw zakelijke doelgroep te bereiken. Net zoals bij Facebook en Instagram hebben we ondervonden dat het bouwen van funnels in LinkedIn de kans verhoogd dat je jouw doelgroep op de juiste manier weet te bereiken. Om te weten hoe dat er precies uitziet, nodigen we je uit om verder te lezen.

wat is de LinkedIn Ads Funnel?

Zoals we hierboven al noemden is LinkedIn hét platform om jouw zakelijke doelgroep te bereiken. Net zoals Facebook en Instagram is LinkedIn geschikt om funnels in te bouwen. Deze funnel zorgt ervoor dat je jouw doelgroep begeleidt door de verschillende fasen van de customer journey. Verschil is alleen wel dat we de LinkedIn funnel niet opdelen in 3 verschillende stages, maar 2! Fase 1 is hierbij nog steeds zichtbaarheid. De volgende 2 fasen; interesseren en verbinden voegen we in LinkedIn samen tot één gezamenlijke fase.

fase 1: zichtbaarheid

De zichtbaarheidsfase is de start van de relatie met jouw doelgroep. In deze fase heb je de kans om te laten zien waarom jouw merk, product of dienst interessant is voor de doelgroep. Om zoveel mogelijk mensen te bereiken, houden we de targeting in deze fase breed. Hiermee is het voornaamste doel natuurlijk naamsbekendheid voor jouw merk creëren. Hoe wordt jouw doelgroep in LinkedIn vervolgens samengesteld? Misschien ben je bekend met ThruPlay. Dit is een manier van adverteren met video, die voorheen alleen beschikbaar was in Facebook/Instagram. Tot nu. LinkedIn biedt namelijk een soortgelijke manier van video adverteren.

videoadvertenties LinkedIn

Wat houdt dit precies in en hoe kan dit ervoor zorgen dat jij jouw doelgroep bereikt op de juiste manier in LinkedIn? Deze unieke manier van adverteren zorgt ervoor dat jij doelgroep lijsten kunt opslaan. Op basis van het percentage (25%, 50%, 75% en 97%) van de video dat iemand heeft bekeken, bouw jij remarketinglijsten op.

Wat belangrijk is voor deze video is dat deze relevant is. Logisch natuurlijk. Maar met relevant bedoelen we vanaf het begin. En voor een brede doelgroep. De video moet triggeren vanaf de eerste seconde. Tot de allerlaatste. En moet inspelen op de behoefte van je doelgroep. Met het doel om zoveel mogelijk mensen die de video zien, deze ook af te laten kijken. Zodat jouw lijsten zich automatisch vullen met personen die dus al enige interesse hebben getoond in jouw merk, product of dienst.

fase 2: verbinden

In tegenstelling tot de funnel in Facebook/Instagram, schakelen we bij LinkedIn gelijk door naar de fase waarin we jullie gaan verbinden. En met jullie bedoelen we jouw merk, product of dienst en je doelgroep. Dit is waar je gaat profiteren van de lijsten die we hebben opgebouwd in de vorige fase. Zoals we al benoemden zijn deze lijsten op dit punt gevuld met personen die al enige interesse hebben getoond. Maar het wordt mooier. We kunnen deze doelgroep namelijk uitbreiden. Niet te geloven? We leggen je uit hoe dit werkt.

doelgroep uitbreiden met lookalike audiences


LinkedIn analyseert de lijsten die je opbouwt met de videocampagne. Hiermee bekijken ze welk type persoon interesse heeft getoond in jouw video. Vervolgens kun je dus op basis van deze doelgroep een lookalike audience opbouwen. Een lookalike audience is letterlijk een doelgroep gevuld met personen die ‘lijken’ op de personen in jouw opgebouwde lijsten. Grote kans dus dat zij interesse hebben in jouw merk, product of dienst! In deze fase kun je dus gaan beginnen met het targeten van zowel de personen in jouw lijsten als de lookalike audience. Ook van jouw websitebezoekers is een lookalike audience op te stellen. Neem deze twee doelgroepen ook nog mee en jouw campagne kan beginnen.

Data verzamelen van deze leads


Je hebt de doelgroeplijsten opgebouwd en benaderd met je content. Er is interesse en hij of zij besluit dat jouw content waardevol genoeg is om hun persoonsgegevens achter te laten. Hier heb je naartoe gewerkt. Nu heb je de keuze om de leads ofwel naar een landingspagina te laten gaan, of naar een lead ad. Het grote verschil tussen deze twee is simpel. Wanneer je kiest voor een landingspagina begeleid je leads van het platform af. Kies je voor een lead ad, dan blijven leads in het platform.

verschil lead ad en landingspagina


Een lead ad vermindert het aantal klikken en vergemakkelijkt het achterlaten van persoonsgegevens voor bezoekers. Een landingspagina geeft je extra ruimte om uitleg te geven over wat jouw product of dienst dé oplossing maakt voor het pijnpunt van de bezoeker. Daarnaast kun je bezoekers, wanneer deze de landingspagina op jouw website bezoeken, afvangen in remarketinglijsten om ze vervolgens te kunnen targeten in andere kanalen. Beide hebben hun voordelen dus. Afhankelijk van je situatie en door te testen met beide varianten bepalen we welke optie het meest geschikt is voor jouw doelgroep.

de voordelen van het opbouwen van doelgroepen

De voordelen van het opbouwen van doelgroepen
Wat zijn nou eigenlijk de grote voordelen van het opbouwen van deze doelgroepen in LinkedIn? Dat zetten we graag voor je op een rijtje.

  • Doordat alleen personen worden ‘opgeslagen’ die een bepaald % van jouw video hebben bekeken, weet je zeker dat zij interesse hebben in jouw product of dienst.
  • Je budget gericht besteden aan een doelgroep die al opgewarmd is
  • Hogere CTR door eerdere betrokkenheid van de doelgroep
  • Lagere kosten per conversie.

omnichannel adverteren


Wil je maximaal resultaat halen uit je LinkedIn campagnes, is een omnichannel advertising strategie essentieel. In deze strategie worden jouw advertentieaccounts in kanalen zoals Facebook, Instagram en YouTube gekoppeld met LinkedIn zodat jouw doelgroep over al deze kanalen wordt bereikt met relevante content voor de fase van de funnel waarin zij zich bevinden. Zo neem je de doelgroep bij de hand en begeleid je deze door de gehele customer journey.

weten hoe dit voor jouw organisatie werkt?