Schurq

Al eerder gedacht aan het bouwen van funnels in YouTube? Net als in andere social media kanalen zoals LinkedIn, Facebook en Instagram is het mogelijk om in YouTube funnels te bouwen. YouTube is een zeer geschikt platform om te adverteren. Dit komt door het grote bereik van dit platform en de hele specifieke mogelijkheden om te targeten en remarketen. Logischerwijs adverteer je via YouTube met video advertenties. Wat hier de voordelen van zijn in iedere fase, leggen we je uit!

video adverteren via YouTube.

Zoals we hierboven al zeiden, is YouTube een zeer geschikt platform om een groot publiek te bereiken. Verschillende soorten video advertenties kunnen worden ingezet via dit platform. Deze overkoepelende soorten zijn ;

  • InStream advertenties;
  • In-feed advertenties;
  • Bumper advertenties

instream advertenties.


Een Instream advertentie is gelijk de populairste vorm van adverteren. Kijkt jouw doelgroep naar een video, dan zien ze deze advertentie voor, tijdens of na deze video. Hierin zijn verschillende variaties mogelijk. Zo kun je ervoor kiezen om jouw doelgroep de keuze te geven of ze de advertentie willen overslaan na vijf seconden. Een andere optie is dat ze de advertentie niet kunnen overslaan en dus af moeten kijken. Deze laatste optie heeft nog een kenmerk waarin deze verschilt van andere soorten adverteren. Dit kenmerk heeft alles te maken met wanneer je betaalt voor een advertentie.

wanneer betaal je voor de advertentie?


Dat is namelijk pas wanneer minimaal 30 seconden van de video zijn bekeken. Betekent dit dat je alleen video’s kunt gebruiken die langer zijn dan 30 seconden? Absoluut niet. Het betekent wel dat wanneer je video korter is dan 30 seconden, je pas betaalt wanneer de volledige advertentie is bekeken! We noemen dit ook wel een Trueview. Voordeel van deze manier van adverteren is dat bezoekers de video kunnen overslaan waardoor je als adverteerder én kosten bespaart én zeker weet dat alleen de mensen die echt interesse hebben in jouw advertentie, de video bekijken.

in-feed advertenties

Door naar de volgende! In-feed advertenties. Wat houdt dit in? Bij deze manier van adverteren worden jouw advertenties getoond op de YouTube homepage wanneer personen aan het zoeken zijn naar video’s. Je kan jouw advertentie vervolgens tonen op verschillende plaatsen.

  • tussen YouTube video’s gerelateerd aan de zoekopdracht;
  • als zoekresultaat op YouTube;
  • via de mobiele website;
  • via de YouTube app.
  • In-feed advertenties verschijnen als een thumbnail afbeelding met 1 of 2 regels tekst, afhankelijk van waar de advertentie wordt vertoond. Wanneer een bezoeker vervolgens klikt, worden ze naar de YouTube pagina gebracht waar ze de advertentie vervolgens kunnen bekijken.

bumper advertenties.


Last but not least. Bumper advertenties. Bij dit type advertentie zijn de video’s kort. Namelijk 6 seconden of minder. Dit geeft je de kans om personen een korte boodschap te tonen die impact maakt. Probeer hier vooral geen verhaal te vertellen, want dat zal niet blijven hangen in de gedachten van de kijker. Het voordeel van deze manier van adverteren? Een korte video heeft minimale (negatieve) invloed op de video beleving van de kijker, waardoor deze minder snel ‘geïrriteerd’ zal raken door jouw advertentie.

Nadeel van deze manier van adverteren? Je kunt geen remarketinglijsten opbouwen binnen het platform. Wat wél kan is de interesse voor jouw merk en de bekendheid daarvan verhogen onder de doelgroep.

terug naar de YouTube funnel.

Je weet nu welke soorten advertenties mogelijk zijn binnen het platform YouTube. Nu gaan we terug naar waar het echt interessant wordt. De advertising funnel binnen YouTube. De verschillende fasen ken je misschien al wel. Zichtbaar, interesseren en vervolgens verbinden.

fase 1: zichtbaarheid

In deze fase begin je met het vertonen van jouw advertenties aan de doelgroep. Welk type advertentie we hier gebruiken is de Trueview advertentie. Dit houdt in dat je als adverteerder alleen betaalt per afgekeken video advertentie. Zoals eerder benoemd zorgt dit ervoor dat jij kosten bespaart én dat je alleen personen bereikt die echt interesse tonen in jouw advertentie. Wat is het mooie hiervan? We kunnen een doelgroep opbouwen. Alle kijkers die jouw video advertentie hebben afgekeken, worden ‘opgeslagen’ in een lijst. Deze lijsten gebruiken we in fase 2!

fase 2: interesseren

In deze fase gaan we de lijsten gebruiken. En niet alleen de doelgroep die opgeslagen is in de lijsten is hier bruikbaar. Met deze lijsten kun je binnen het platform een vergelijkbare doelgroep opstellen. De doelgroep in de lijsten én deze vergelijkbare doelgroep kun je vervolgens bereiken met een remarketing campagne. Deze remarketing campagne is een efficiënte manier van adverteren omdat alle personen in deze doelgroep eerder al eens interesse hebben getoond in jouw advertentie en daarmee in jouw merk, product of dienst. Klikken zij vervolgens op deze advertentie? Dan gaan we naar de volgende fase.

Doe onderzoek naar jouw doelgroep
fase 3: verbinden

Hier is waar je prospects gaat binden aan jouw merk, product of dienst. Nadat zij op de remarketing campagne hebben geklikt, worden ze doorgestuurd naar een landingspagina. Een pagina waarop jij wat meer informatie kwijt kan. Over waarom jouw aangeboden product of dienst één of meerdere behoeften of pijnen van de doelgroep oplost, of waarom jouw merk zo uniek is. Is de content op deze pagina interessant genoeg? Bevindt zich een sterke lead magnet op de pagina? Dan zullen bezoekers hun persoonsgegevens achter willen laten voor deze content. De bezoeker is dan een lead geworden!

Zijn de bezoekers na een bezoek aan de landingspagina nog niet klaar om te converteren naar lead? Dan kunnen we middels een volgende remarketing campagne in combinatie met Google RLSA op zowel de doelgroep als de vergelijkbare doelgroep nogmaals proberen hen op te warmen richting de conversie. Google RLSA houdt in dat wanneer een persoon die; jouw website heeft bezocht, én opgeslagen is in jouw remarketinglijsten, jouw advertentie te zien krijgt in Google wanneer zij zoeken op een zoekterm waarop jij adverteert. Een extra manier om jouw doelgroep op te warmen richting het moment van converteren.

Klaar voor video adverteren?