Toen Google AdWords veranderde in Google Ads ging dat ook samen met een nieuwe interface. Google Ads beschikt over heel veel functionaliteiten. Wij hebben 10 functionaliteiten verzameld die volgens ons het belangrijkste zijn. Wij hopen het zo overzichtelijker voor je te maken.
Het is je vast niet ontgaan dat het dashboard is veranderd. De grafiek op de overzichtspagina kan nu vier statistieken tegelijkertijd weergeven in plaats van twee.
Vervolgens is de pagina opgedeeld in blokken. Deze blokken bevatten informatie over onderdelen binnen je account. Dit kunnen bijvoorbeeld wijzigingen in jouw campagnes zijn of een overzicht van de meest getoonde advertentie etc.
Dankzij de handige snelkoppelingen in de nieuwe interface kun je snel navigeren tussen verschillende pagina’s. Je hoeft hiervoor alleen je toetsenbord te gebruiken.
In onderstaande afbeelding vind je een overzicht van de keyboard shortcuts. Wanneer je deze uit je hoofd leert, kun je erg veel tijd besparen.
In plaats van elders je notities bij te houden, kun je dit nu gewoon in de Google Ads interface doen. Dit kan zowel op account-, campagne- als op advertentiegroepniveau. In Google Analytics was dit al langer mogelijk, maar in Google AdWords nog niet. Met de overgang naar Google Ads heeft Google dit gelijk aangepast.
Dankzij deze handige notities kun je bijvoorbeeld de wijzigingen noteren die je doet en veranderingen noteren die je constateert.
4. De nieuwe advertentie extensie: promotie-extensie
Google heeft een nieuwe advertentie extensie toegevoegd. Met de promotie-extensie kun je de promoties van een bedrijf onder de aandacht brengen. Je kunt hiermee meer belangrijke informatie op de zoekresultatenpagina van Google vertonen. Hierdoor valt de advertentie nog meer op.
Je kunt met Google Ads het telefonisch verkeer naar jouw bedrijf stimuleren. Middels oproepextensies. In de nieuwe interface is het mogelijk om bodaanpassingen te doen waardoor dit extensietype vaker vertoond wordt. Dit kan leiden tot meer telefonisch verkeer.
De bodaanpassing is per campagne in te stellen. Vervolgens kun je in een nieuwe statistiek, de interactie dekking, zien hoe vaak de oproepextensie getoond is. Vervolgens kun je jouw biedstrategie optimaliseren bij de advertentie dekking.
In het vernieuwde doelgroepbeheer kun je doelgroeplijsten onder andere segmenteren op gegevensbron en gebruiksstatus. Met de gebruiksstatus kun je eenvoudig onderscheid maken tussen lijsten die je momenteel gebruikt en welke niet. Zo creëer je een duidelijk overzicht voor jezelf.
Tevens heeft Google nu ook een kolom toegevoegd voor Gmail.
Er zijn ook twee nieuwe tabs toegevoegd: Doelgroepinsights en Doelgroepbronnen.
Je kunt nu in Google Ads de prestatie van de landingspagina’s onderbrengen in een rapport. In zo’n rapport krijg je onder andere te zien hoe snel de pagina’s functioneren op mobiel. Ze krijgen hiervoor een snelheidsscore toegewezen van 1-10.
Een andere factor waar de pagina’s op getest worden, is de mobielvriendelijke klikfrequentie. Dit is het percentage mobiele klikken dat naar een landingspagina gaat die mobiel geschikt is. Tot slot heb je nog de AMP-klikfrequentie die het percentage advertentieklikken naar AMP-landingspagina’s toont dat een geldige AMP-pagina bereikt.
Je kunt ook externe Google tools toevoegen aan het rapport, zoals de Mobile-Friendly Test of de AMP Validator Test om de pagina’s te testen.
De Aanbevelingen zijn in de nieuwe interface prominenter in beeld. Je krijgt bijvoorbeeld een accountscore in beeld die aangeeft of de campagnes binnen het account goed opgezet en geoptimaliseerd zijn. Vervolgens geeft het systeem suggesties om de score te verhogen.
De suggesties worden gedaan op basis van data uit het verleden. Er wordt ook aangegeven in hoeverre de campagnes zullen verbeteren wanneer je de suggesties uitvoert. De aanbevelingen worden gedaan op basis van bijvoorbeeld zoekwoorden, targeting, advertenties, extensies, biedingen en budgetten.
Binnenkort zal Google Ads de feature Showcase Shopping-advertentie lanceren. Hiermee kun je in plaats van een product, meerdere gerelateerde producten promoten. Hierdoor kun je als adverteerder de zoekers al eerder in de customer journey bereiken. De Showcase Shopping-advertentie toont namelijk ook gerelateerde artikelen, in tegenstelling tot de traditionele shopping-advertentie. De kans is zo groter dat er voor de zoeker iets bij zit, wellicht jouw product.
Dit soort advertenties verschijnen wanneer men een algemene zoekterm gebruikt, zoals: camera’s of dekbedden. De standaardproductadvertenties worden getoont wanneer men specifiekere zoektermen gebruikt.
Veel adverteerders zaten al op deze targetingoptie te wachten. Binnenkort is het dan eindelijk mogelijk! Naast de standaard categorieën, zoals leeftijd geslacht etc. is het binnenkort ook mogelijk om op gezinsinkomen te targeten. Dit is tot nu toe alleen nog mogelijk geweest in het Displaynetwerk van Google en op bijvoorbeeld Facebook.
Binnen deze categorisatie kun je targeten op 50 procent laagste inkomens tot op de hoogste 10 procent.
Welke functionaliteit vind jij het meest relevant?
Dit zijn de 10 functionaliteiten binnen de nieuwe Google Ads interface die wij het meest relevant vinden. Geldt dat ook voor jou? Of heb je nog een andere functionaliteit ontdekt die bijdraagt aan de prestaties van jouw campagnes?
Online Marketing Consultant