Schurq

3 data driven marketing tips om jouw doelgroep op het juiste moment te bereiken

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

In marketing draait het allemaal om data. Met behulp van data kun je jouw publiek leren kennen en erachter komen wat het juiste moment is om hen te benaderen. Wat in het nieuwe tijdperk “Age of Assistance” ontzettend belangrijk is, omdat consumenten de beste ervaring verwachten. In dit blog delen wij drie data driven marketing tips om jouw doelgroep op het juiste moment te bereiken. 

Uit een onderzoek van Google blijkt dat bedrijven groeien en meer omzet genereren als zij op het juiste moment de juiste boodschap sturen.

Data driven marketing

De juiste doelgroep begrijpen en bereiken is de sleutel tot een succesvolle marketingstrategie. Om jouw klanten beter te begrijpen is het belangrijk dat je kijkt naar gedragspatronen en trends van de klant. Op basis hiervan kun je gericht actie ondernemen om de juiste mensen op het juiste moment te bereiken.

Met geïntegreerde data en een krachtig platform met ingebouwde machine learning kun je inzicht in gebruikers krijgen waardoor je weet wanneer je interessante en relevante berichten moet plaatsen voor het beste resultaat. Machine learning is een methode voor data-analyses waarbij patronen in Big Data ontdekt worden. Dit vormt de basis voor een algoritme. Door steeds nieuwe data aan het algoritme toe te voegen blijft het model ‘’leren’’ en kun je dus nieuwe, specifieke patronen nauwkeurig voorspellen.

Uit het onderzoek van Google blijkt dat succesvolle marketingleiders drie kenmerken gemeen hebben die je als tips mee kunt nemen in jouw marketingstrategie:

1. Denk eerst digitaal

Succesvolle marketingleiders denken eerst digitaal.

Klantsegmentatie en -technologie helpt je om klantgericht te werken in je marketingstrategie. Hoe meer informatiebronnen je tot je beschikking hebt en koppelt, hoe beter beeld je krijgt van jouw doelgroep.

Bijna alle marketeers zijn het erover eens dat je eerst de customer journey op verschillende kanalen en devices moet begrijpen voordat je succes kan hebben. Technologie en geïntegreerde data kan je beter inzicht bieden in jouw doelgroep.

Google quote data driven marketing

Chris Murphy, hoofd digitale ervaring van Adidas, beschrijft zijn visie: “Als je echt klantgericht wilt zijn, moet je eerst digitaal denken. En om dat te doen, moet je datagedreven zijn.”

Adidas gebruikt bijvoorbeeld publieksinzichten om haar merk en e-commerceberichten in een juiste volgorde te plaatsen voor een maximaal effect. In speciale teams wordt er samengewerkt aan campagnes om berichten zorgvuldig te sequensen en de resultaten te testen en te optimaliseren.

Door eerst digitaal te denken en op basis van data te handelen kun je de consument meer verbinden en een persoonlijke en relevante ervaring bieden binnen het brede digitale ecosysteem.

2. Zorg voor meer inzicht en controle

Marketingleiders houden zich o.a. bezig met hoe hun advertenties worden weergegeven, of deze effectief zijn en welke er hebben geleid tot het beste resultaat. Controle over investeringen en kanalen is het belangrijkste voordeel van geïntegreerde analytics en advertentie technologie in marketing.

Zij zijn zich ervan bewust dat klantinformatie koppelen aan hoe zij media inzetten essentieel is. In sommige gevallen betekent dit dat zij hun marketing- en advertentie technologie in eigen beheer moeten brengen. Er is immers dagelijks toegang nodig tot de gegevens. Als je interne teams met elkaar verbindt, kunnen gegevens en analyses uitgebreid en samengevoegd worden om tot de juiste besluitvorming te komen.

Rituals heeft recentelijk hun marketing technologie management in eigen beheer gebracht. Dit biedt meer inzicht en controle. Het team maakt nu gebruik van dashboards met real time data om de juiste digitale beslissingen te nemen.

Rituals is nu in staat om hun advertentie technologie op het juiste moment, op de juiste manier in te zetten en de efficiëntie op een dagelijks niveau te kunnen beheren. Door het beheer in eigen huis te hebben, begonnen zij verbanden te zien tussen wat zij doen in verschillende landen op het gebied van awareness en welke impact dit heeft op prestatiegerichte kanalen zoals e-mail en betaald zoeken. Hier kunnen zij vervolgens weer op inspelen en optimaal resultaat door behalen.

Beheer in eigen huis betekent meer inzicht en controle wat zorgt voor betere resultaten. Leads die binnenkomen kunnen ook direct doorgestuurd naar de bijpassende teams voor de juiste opvolging. 

Google Quote data driven marketing 3

3. Deel de inzichten met het team

Succesvolle marketingleiders delen hun inzichten met het team.

Om binnen de hele organisatie een data-driven mindset te hebben, is het belangrijk dat de inzichten voor iedereen toegankelijk zijn. Maak bijvoorbeeld gebruik van een uniform platform die voor iedereen eenvoudig te gebruiken is om rapportages te maken en te bekijken. Op basis van die informatie kunnen zij effectiever en efficiënter hun werk doen. 

Google quote data driven marketing tip 4

Op naar groei met een data driven mindset

Koppel je systemen, creëer meer controle en deel inzichten. Dat zijn de drie kenmerken van succesvolle marketeers die daarbij geïntegreerde analytics en advertentie technologie gebruiken om optimale resultaten te genereren: de boodschap op het juiste moment tonen wanneer de consument het nodig heeft.

Als je jouw doelgroep leert kennen, kom je er ook achter wanneer en hoe je ze kunt bereiken.

Dát is de weg naar groei en een succesvolle marketingstrategie. 

Hulp nodig?

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd