Schurq

3 redenen waarom e-mailmarketing in crisistijd juist belangrijk is

|
Leestijd 3 minuten
Door Patrick Schokker

Zelfs in de huidige situatie rondom het coronavirus heeft e-mailmarketing een essentiële functie binnen jouw marketingmix. Ook al is het eerst even zoeken naar de juiste manier. Jouw doelgroep werkt immers (indien mogelijk) zoveel mogelijk vanuit huis. De pijnpunten en behoeften van de doelgroep zijn nu waarschijnlijk even anders. Daarnaast stellen veel bedrijven minder marketingbudget beschikbaar. Dus ook de communicatie naar jouw klanten en leads zal nu anders zijn. Toch zijn dit geen redenen om e-mailmarketing on-hold te zetten. Wij geven je 3 redenen waarom e-mailmarketing in crisistijd juist essentieel is.

#1. Doelgroepen besteden hun tijd voornamelijk in huis

Beroepen die de mogelijkheid hebben, werken waarschijnlijk zoveel mogelijk vanuit huis. Maar ook het sociale leven staat door het Coronavirus even op een lager pitje. Dit betekent dat zij waarschijnlijk meer tijd doorbrengen achter de tv, laptop of computer en een stuk minder buiten de deur komen.

Offline marketing, zoals op billboards of abri’s, heeft dus niet zoveel zin als je minder mensen ermee bereikt. Besteed je tijd liever aan het aanwezig zijn waar jouw doelgroep zich in deze tijd bevindt: online. Hier is misschien een kleine verschuiving in je marketingstrategie voor nodig. Net een andere aanpak, maar wel met een gewenst resultaat. En dat kun je waarschijnlijk goed gebruiken in deze tijd. 

Met e-mailmarketing/marketing automation kun je ervoor zorgen dat je het juiste bericht, naar de juiste persoon, op het juiste moment stuurt. Om dit te realiseren zetten wij marketing automation software SharpSpring in. Nu het offline kanaal vervaagt, verleg je jouw focus vooral naar online. Met SharpSpring krijg je meer inzicht in jouw doelgroep. Je weet precies in welke fase van de customer journey een lead zich bevindt. Hierdoor weet je wanneer je welke boodschap kunt communiceren. 

#2. Er wordt minder marketingbudget beschikbaar gesteld

Door de crisistijd bezuinigen veel bedrijven waarschijnlijk als eerste op hun eigen marketing. Misschien jij ook. Begrijpelijk, maar schrap het niet volledig! Op dit moment is de communicatie naar jouw doelgroep juist belangrijk. Je wilt immers niet dat jouw klanten en leads jouw bestaan vergeten. Het is alleen een kwestie van het geschikte kanaal inzetten dat de hoogste ROI oplevert. 

Zet kanalen in die het beste converteren. Je raadt het al, e-mailmarketing hoort daarbij. De gemiddelde ROI bij e-mail is €42 euro. Oftewel: voor elke euro die je uitgeeft voor een e-mail, verdien je er gemiddeld 42. Dit is een stuk hoger dan bij de meeste andere kanalen, zoals Paid Search of social. Natuurlijk kan dit per bedrijf verschillen, dus dit hoeft niet voor jouw organisatie te gelden. Bereken voor jouw eigen kanalen welke het meeste opleveren. Zet ook niet gelijk alle andere marketinginspanningen aan de kant. Verschuif het een en ander binnen jouw marketingmix door sommige kanalen op een lager pitje te zetten en andere, zoals e-mailmarketing in crisistijd, juist extra aandacht te geven. 

#3. Besteed nu meer aandacht aan jouw bestaande klanten

Juist in deze periode zullen jouw klanten persoonlijke communicatie fijn vinden. Voor nieuwe klanten werven, is de tijd nu waarschijnlijk niet geschikt. Focus je daarom liever op de relatie met jouw bestaande klanten. E-mailmarketing is hier ideaal voor! Dit biedt namelijk de mogelijkheid om te segmenteren op basis van de interesses van jouw klanten en inzicht in de customer journey per individu. Stel workflows in op basis van hun gedrag. Het gedrag kun je volgen in de “life of the lead”. Zowel huidige als potentiële klanten kun je naar de sale begeleiden door de juiste e-mail op het juiste moment met relevante, gepersonaliseerde content te versturen. 

e-mailmarketing in crisistijd

Voorbeelden voor het opbouwen van jouw klantrelaties:

  • Geef aan hoe jouw producten of diensten hen kan helpen in deze periode;
  • Laat hen weten welke service zij nu kunnen verwachten. Hanteer je een aangepaste werkwijze? Breng jouw klanten op de hoogte;
  • Segmenteer jouw klanten naar lijsten per product of dienst die zij eerder bij jou hebben afgenomen. Maak een geschikte e-mailopvolging voor eventueel een upsell. Breng hen op de hoogte van nieuwe features of mogelijkheden. 

Lees hier meer over hoe je meer kunt halen uit jouw bestaande klanten

Heb je hulp nodig bij jouw e-mailmarketing in crisistijd of wil je meer informatie?

Neem contact met ons op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd