Schurq

4 tips voor het optimaliseren van je mobiele website om de conversie via mobiel te verhogen

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Het mobiele gebruik in Nederland is de afgelopen jaren flink gegroeid en zal blijven groeien in de loop van 2018. In 2017 was 52% van al het website verkeer afkomstig van een mobiele device. Toch blijft het conversiepercentage op een mobiele device achterliggen dan op andere devices zoals de desktop. Een mobielvriendelijke website is nu belangrijker dan ooit. In dit blog delen wij 4 tips voor het optimaliseren van je mobiele website om zo je conversie te verhogen.

Tip #1. De formulieren op je website zo kort mogelijk houden 

In ruil voor het invullen van een formulier met gegevens op je website biedt je de bezoeker een download aan, zoals bijvoorbeeld een whitepaper of e-book. Het achterlaten van gegevens op jouw website wordt gezien als een conversie. De meeste van deze formulieren worden via de desktop ingevuld. 

Formulier in desktop variant

De belangrijkste factor bij het bezoeken van een website via een mobiele device is de snelheid. De snelheid heeft niet alleen betrekking tot de laadtijd van de website, maar ook op hoe snel een actie, zoals het invullen van een formulier, uitgevoerd kan worden.

Een formulier invullen via een mobiele device is vaak onoverzichtelijk en kost meer tijd dan wanneer het ingevuld wordt via een desktop. Een lang formulier met veel vragen kan bezoekers via de desktop al afschrikken, laat staan als dit via een mobiel ingevuld moet worden. Zorg er daarom voor dat het formulier alleen de noodzakelijke vragen bevat. Ook is het belangrijk dat het formulier goed in de mobiele pagina past. Probeer het formulier in een oogopslag te tonen, zodat er niet gescrold hoeft te worden om het formulier te bekijken.

Conversie verhogen mobiele website

Tip #2. Navigeren op een mobiel eenvoudig maken

Onderzoek toont aan dat 75% van de mensen hun telefoon gebruiken met één hand en hun duim gebruiken om te navigeren. Dit komt omdat mobiele telefoons vaak aan de onderkant van het toestel vastgehouden worden. In onderstaande afbeelding is de zogenoemde ‘thumb zone’ van mobiele telefoons te zien. De ‘thumb zone’ is het gebied op een mobiel dat comfortabel te bereiken is wanneer er genavigeerd wordt met een duim.

thumb zone mobiele versie website

Op de afbeelding is te zien dat er vooral aan de onderkant en in het midden van het scherm comfortabele zones zijn. Het is slim om dit in gedachten te houden met je website-layout. Plaats de buttons met call-to-actions in de ‘thumb zone’ waardoor het de websitebezoeker gemakkelijk wordt gemaakt om door te klikken en een conversie te maken. Let ook op bij het inrichten van de formulieren dat de ‘verstuur’ of 'download' button binnen de ‘thumb zone’ valt.

Tip #3. Verlaag de laadtijd van je website

Langzame websites stoten bezoekers af. Uit diverse neurologische onderzoeken blijkt dat het hebben van een lange laadtijd zorgt voor een frustratie die het hele bezoek aan de website bijblijft. Dit zorgt uiteindelijk ervoor dat de bezoekers minder snel of überhaupt niet converteren. 40% van de mensen die via hun mobiel pagina’s bezoekt, haakt af als een site er langer dan 3 seconden over doet om te laden. Het is cruciaal om een website te hebben die snel laad en reageert op acties en clicks. Er zijn verschillende online tools die jou inzicht kunnen geven in de laadtijd van je website. Een online tool die de snelheid van jouw website analyseert is PageSpeed Insights.

Wanneer blijkt dat jouw website een lange laadtijd heeft, zijn er twee stappen waar je mee kunt beginnen om de laadtijd te verminderen:

  • Schakel de browser caching in. Browser caching zorgt ervoor dat bestanden die op jouw website staan, zoals bijvoorbeeld de afbeeldingen, worden opgeslagen in de browser van de bezoeker. Wanneer de bezoeker terugkeert naar jouw website, zal de laadtijd een stuk korter zijn omdat niet alle bestanden opnieuw gedownload hoeven te worden.
  • Verklein de bestandsgroottes van de afbeeldingen op jouw website. Er zijn diverse tools op internet beschikbaar die afbeeldingen verkleinen. Door het verkleinen van de afbeeldingen hoeft er in een korte tijd minder geheugen gedownload te worden wat de laadtijd van een website verminderd. Het verkleinen van een afbeeldingen kan bijvoorbeeld via de online tool TinyPNG.

Sinds 1 juli 2018 legt Google meer focus op de snelheid van een website. Er wordt gekeken naar de laadtijd van jouw website op een mobiele device. De laadtijd van een mobiele website wordt nu meegenomen in de ranking van Google. Een lange laadtijd kan betekenen dat je een lagere positie in de zoekresultaten krijgt. Het belang van het hebben van een mobielvriendelijke website die snel laad wordt hierdoor groter.

Tip #4. Voer diverse A/B testen uit

Voor het optimaliseren van je website is het uitvoeren van A/B testen een belangrijk onderdeel. Bij A/B testen vergelijk je twee varianten je website om erachter te komen welke variant het beste scoort bij bezoekers.  Door verschillende A/B testen uit te voeren kun je testen welke versie van je website het hoogste conversiepercentage oplevert. A/B testen helpen je om je website stap voor stap te optimaliseren.


A/B testen op mobiel

Elk onderdeel binnen je website zou je kunnen A/B testen. Om te beginnen met A/B testen zou je verschillende varianten van een formulier, verschillende call-to-action buttons en de plaats (binnen de ‘thumb zone’) van deze buttons op je mobiele website kunnen testen om er achter te komen welke varianten de hoogste conversie opleveren.

Hulp nodig bij het optimaliseren van je mobiele website? Of wil je graag meer informatie? Neem dan contact met onze specialisten op.

Contact button SearchUser

 

 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren