Schurq

5 manieren waarop jij de regels van Google verbreekt

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Of we het nou leuk vinden of niet: Google heeft zichzelf benoemd tot rechter en jury van het internet. Dankzij hun machtspositie zijn ze vrij om zelf hun regels te bepalen met betrekking tot de vindbaarheid van jouw websites en/of advertenties. Regels die helaas niet voor elke ondernemer of marketeer duidelijk zijn. En zijn ze wel duidelijk, worden de regels wel goed nageleefd?

Google regels

Hoe belangrijk is het om je aan de regels van Google te houden?

Google wil dat gebruikers websites vinden die a) het meest relevant zijn voor de zoekopdracht en b) het meeste organische verkeer ontvangt. Aan de hand van die twee eisen worden de zoekresultaten weergeven. Het nadeel van deze methode is echter dat als Google een website het ‘beste’ noemt, jij dit misschien helemaal niet vindt.

Maar goed, veel meer kunnen we er ook niet van maken. Uiteindelijk is Google natuurlijk gewoon een (hele slimme) algoritmische machine die nooit een menselijke ‘touch’ zal krijgen. Het zal altijd handelen volgens een reeks vooraf bepaalde regels om webpagina’s een positie in de zoekresultaten te geven.

Dat betekent als wij marketeers mee willen doen in de SEO ‘strijd’, we ons gewoon aan de regels moeten houden om een hoge ranking te krijgen.
Dus laten we eens kijken op welke manier de regels nu nog vaak verbroken worden (en in hoeverre dit voor jou geldt):

1. Je geeft je bezoekers niet genoeg informatie

Jouw website is in principe het visitekaartje van je bedrijf. Het maakt niet uit wat je verkoopt, of het nu goederen of diensten zijn, je kunt nooit genoeg informatie op je website hebben.

Met gratis informatie moet je duidelijk maken welke toegevoegde waarde je de bezoekers biedt. Denk aan productbeschrijvingen, blogs, foto’s of details van je dienst.

Dit betekent dat je regelmatig moet schrijven. Als je niet regelmatig nieuwe informatie op de website plaatst, breek je Google’s regels. Google wil zien dat je bezoekers steeds weer van nieuwe informatie voorziet.

Het beste is natuurlijk om regelmatig te bloggen. Heb je hier geen tijd voor, deel dan artikelen van andere bloggers, en schrijf daar zelf een korte beschouwing over.

2. De informatie die je geeft, is niet goed genoeg

Als je je content nog steeds baseert op het oude keyword ‘spel’, wordt het hoog tijd om deze strategie te veranderen. De waarde van de content is veel belangrijker. Waardevolle content is content wat mensen letterlijk met zich mee kunnen nemen. Bijvoorbeeld: how-to blogs, een whitepaper of een e-book.

Als je je tweets, updates en blogs niet voorziet van betere informatie dan alleen je producten of diensten continu herhalen, verbreek je de regels van Google en zul je jouw website in korte tijd zien dalen in de rankings.

3. Je genereert niet genoeg organische links

Linkbuilding is een van de meest cruciale dingen die je op orde moet hebben voor SEO. Het probleem is dat het erg lastig is om het goed (en legaal) te doen. Maar het antwoord ligt in bovenstaande al genoemde twee punten: content. Als je goede content hebt, zullen andere websites met links naar jouw website verwijzen.

Zo simpel kan linkbuilding zijn, maar hoe zorg je ervoor dat andere naar jou linken?

Je kunt gaan gastbloggen, betalen voor links of aan je vrienden vragen of zij een link van jouw website willen plaatsen. Klinkt heel eenvoudig, maar in de praktijk is dit erg lastig. Slechte linkbuilding zorgt ervoor dat het erg lastig wordt om hoger in de rankings te komen.

4. Je linkt niet door naar andere grote websites

Linkbuilding moet van twee kanten komen. Zoveel aandacht als dat je geeft aan inbound links, zoveel aandacht moet je ook geven aan outbound links. Waarom? Omdat Google graag ziet dat je gebruikers voorziet van zoveel mogelijk interessante informatie, of je het nu zelf hebt geschreven of niet.

Het is belangrijk dat je op jouw website ook linkt naar andere websites. Google kijkt vervolgens ook naar de PageRank van de gekoppelde pagina. Dus link vooral door naar ‘grote’ websites.

LET OP: link niet door naar spam websites. Dan breek je Google’s regels, ook al wist je misschien zelf niet eens dat je naar spam verwees.

5. Je website is niet mobielvriendelijk

Een mobielvriendelijke website is noodzakelijk voor een goede ranking in Google. Natuurlijk heb je zelf ook al gemerkt dat de online wereld steeds meer verschuift naar mobiel. Grote kans dat je dit artikel zelfs op je smartphone of tablet leest. Ook Google merkte deze verandering op. Sinds april dit jaar, ‘straft’ Google je als jouw website niet mobielvriendelijk is. Meer informatie over de ‘mobile friendly tag’ vind je in onze blog over deze update.

Je moet er op z’n minst voor zorgen dat je website responsive is. Gelukkig heeft Google een pagina waar je kunt testen of jouw website mobielvriendelijk genoeg is.

Is je website niet mobielvriendelijk, dan breek’ je Google’s regel en zal je dat merken in je SERP. Dus check snel je website!

Hoe verbreken marketeers nog meer de regels van Google? Laat het ons weten!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2