Schurq

De 5 social advertising trends in 2018

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Er wordt steeds meer budget uitgegeven aan social advertising. Bedrijven willen gezien worden door het grote aantal social mediagebruikers dat meerdere keren per dag door een timeline scrolt. Bovendien hebben o.a. Facebook en Instagram nieuwe algoritmes waardoor enkel organische content niet meer genoeg is om gezien te worden. Met de 5 social advertising trends voor 2018 kun je nu alvast inspelen op de nieuwe ontwikkelingen.

1. Social shopping

Social shopping is een snelgroeiende trend die consumenten de mogelijkheid biedt om producten op social media gelijk te kopen. Het doel hiervan is om de gebruikerservaring te verbeteren. De consument hoeft zo minder stappen tussen social en de winkelwagen te ondernemen om het product te kopen. Er wordt voorspeld dat deze stappen de komende jaren nog kleiner worden.

Vooral Instagram en Pinterest lopen voorop in deze trend. Daar is het al mogelijk om producten direct te bestellen. In Pinterest kun je zelfs het product met één druk op de knop kopen. 

5 social advertising trends 2018

Als adverteerder kun je in Instagram meerdere producten in één advertentie promoten. De gebruikers kunnen dan op een kledingstuk klikken om deze daarna met slecht een enkele druk op de knop te kopen.

Social shopping bevordert de directe aankopen van advertenties op social media. Uit onderzoek blijkt namelijk dat 75% weleens een product koopt wanneer dat zij dit al eerder in hun timeline voorbij hebben zien komen. 57% van de consumenten gaf in het onderzoek aan dat zij sneller een product kopen van een merk dat zij volgen op social. Door op social media een band op te bouwen met je doelgroep en regelmatig content te delen, heb je meer kans dat zij jouw product voorbij zien komen en kopen.

5 social advertising trends 2018 - Instagram

2. Programmatic advertising

Offline adverteren wordt steeds meer ingeruild voor online advertentieruimte. Op social media platformen als Facebook en LinkedIn kunnen bedrijven nu specifieker adverteren en hebben ze een veel groter bereik.

In 2018 gaat het nog verder…

Het is nu mogelijk om op basis van online data persoonlijke advertenties te maken. Dit wordt nog beter: je kunt deze (automatisch) precies op het juiste moment tonen aan de gebruiker. Dit noemen we programmatic advertising.

Programmatic advertising: een geautomatiseerde vorm van het inkopen van advertentieruimte en gepersonaliseerde retargeting. In plaats van dat jijzelf aan de knoppen zit, bieden geprogrammeerde systemen op de gewenste advertentieruimte.

Zodra er een ruimte is ingekocht, letten automatische systemen tijdens het bieden op verschillende factoren:

– Het gebruikte device
– Het gebruikte social media platform
– Is jouw content al eerder getoond aan de desbetreffende gebruiker?
– Is het product al eerder gekocht door de gebruiker?
– Het online gedrag/bezochte websites van de gebruiker op dat moment
– De exacte tijd op dat moment

Voorbeeld:
Ben jij op zoek naar een nieuwe spijkerbroek en heb je wel eens iets gekocht bij Levi’s? Dan is er een grote kans dat je ineens een advertentie van een broek van Levi’s voorbij ziet komen in jouw timeline.

5 social advertising trends 2018 - Instagram levi's

Voor programmatic advertising heb je dus wel data nodig: bezochte pagina’s, klikpaden, aankopen etc. Anders is programmatic advertising niet mogelijk. Op basis van data kun je een beeld schetsen van de potentiële koper en doen de algoritmes hun werk.

De juiste data in kaart brengen, kan veel tijd kosten. Echter verdient programmatic advertising zichzelf wel terug, omdat er wordt ingespeeld op de actieve behoefte van de gebruiker. Hierdoor is de kans groter dat men koopt, de behoefte is er immers al. In 2017 zijn de uitgaven aan programmatic advertising met 20% gestegen. Daarom verwachten we dat deze stijging in 2018 doorloopt.

3. Local advertising

Met local advertising target je op een doelgroep die in de buurt is van jouw bedrijf/winkel. Men wil zo online en offline bij elkaar brengen. Voorheen kon je alleen targeten op lokale zoekopdrachten. Oftewel: wanneer iemand op zoek ging naar een goed restaurant in Google Maps. Nu kun je in Facebook lokaal adverteren via local advertising.

Store Visit Ads

Met store visit ads op Facebook kun je een winkelbezoek stimuleren. De advertentie wordt dan enkel getoond aan een voor jou relevante doelgroep die zich in bepaalde straal rondom jouw winkel bevindt.

Om dit te doen dien je twee stappen te ondernemen:

– Laadt de x- en y- coordinaten van verschillenden fillialen in. Zo weet Facebook waar de winkels gevestigd zijn

– Bepaal jouw doelgroep en de straal waarin de advertenties getoond moeten worden. Zodra iemand zich dan binnen de straal bevindt en de Facebook-app opent, krijgt diegene de advertentie te zien;

De customer journey van jouw potentiële klant wordt hierdoor erg verkort en geoptimaliseerd. Als hij de behoefte heeft en de advertentie interessant vindt, zal hij naar de winkel gaan waar hij het product kan kopen. Deze functie is ook ideaal voor een restaurant of een hotel.

5 social advertising trends 2018 - store visit ads

4. Populariteit van disappearing content stijgt

Met Snapchat als snelst groeiende social media platform (2016), blijkt al dat de populariteit van disappearing content stijgt. Content die na 24 uur automatisch verdwijnt.

Naast Snapchat hebben ook Instagram en Facebook nu een story-functie. Er wordt nu veel meer gebruik gemaakt van disappearing content en inmiddels heeft Instagram meer dagelijkse storygebruikers dan Snapchat.

5 social advertising trends 2018 - storytelling

Vooral voor bedrijven met een jonge doelgroep is de story-functie interessant om zo storytelling in te zetten. Bijvoorbeeld voor kledingwinkels om nieuwe lijnen te promoten of een photoshoot behind the scenes bij te wonen. Disappearing content wordt ook gebruikt voor exclusieve (ééndaagse) kortingscodes. Deze kortingcodes zijn dan speciaal voor de Instagram en/of Snapchat volgers van jouw bedrijf.

Instagram Stories
Door de exclusiviteit en druk omdat de kortingscode maar één dag geldig is, is de kans groter dat jouw doelgroep die dag nog een aankoop doet. In Instagram Stories kun je jouw volgers ook direct naar de website/desbetreffende pagina leiden. LET OP: dit kan alleen als je meer dan 10.000 volgers hebt. In reguliere posts van Instagram kun je hen echter niet direct naar de website sturen.

Snapchat Stories

Snapchat is vooral door de grappige filters en lenses populair geworden. Met name onder de jongeren. Als bedrijf kun je ook filters en lenses laten creëren om vervolgens een advertentieperiode te kopen waarin men deze kunnen gebruiken.

Met een sponsored geofilter kunnen Snapchatgebruikers een jouw “bedrijfsfilter” over hun foto plaatsen. Veel steden en dorpen hebben een eigen lokale filter waardoor men kan laten zien waar zij zijn. Dit is nu ook voor bedrijven mogelijk.

5 social advertising trends 2018 - Snapchat

5. Sponsored InMails in LinkedIn

Als B2B-organisatie is LinkedIn de ideale plek om jouw dienstverlening te promoten. Met Sponsored InMails kun je nu een gesponsord bericht versturen als privébericht. Je target je doelgroep dan op dezelfde manier als andere gesponsorde content in LinkedIn. Jouw doelgroep ontvangt de InMail zodra zij actief zijn op LinkedIn. Het bericht komt dan in de inbox van de ontvanger terecht, waardoor de kans groot is dat de doelgroep het bericht leest. Je doelgroep heeft de mogelijkheid om zich uit te schrijven van de InMails.

LET OP: De gesponsorde InMail is nog niet beschikbaar voor doelgroepen binnen Nederland. De Nederlandse telecomwet van de EU dit niet toestaat. Als Nederlands bedrijf kun je wel een doelgroep buiten Nederland targeten.

Je kunt echter als afzender geen bedrijf zijn, maar alleen een persoon. Hierdoor is de InMail persoonlijker en is de kans op conversie groter.

InMails in LinkedIn

Het voordeel van een inMail is dat je het bericht zelf kunt ontwerpen en niet al een standaard template heeft, zoals de meeste social media platformen. Je kunt bijvoorbeeld een CTA-button en een eigen banner toevoegen.

Wat weten we door deze social advertising trends?

De ontwikkelingen van social advertising staan niet stil, dat betekent dat jij ook niet stil moet staan. Neem de social advertising trends mee in jouw online marketingstrategie. Blijf experimenteren met de nieuwe mogelijkheden om te kijken wat werkt en past bij jouw organisatie. Jouw doel is hierbij altijd het uitgangspunt. Als je je bij iedere advertentie bedenkt wat je wil bereiken en op welke doelgroep je de advertentie richt, zal je social advertising jou veel gaan opleveren!

Heb je hulp nodig bij social advertising? 

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2