Schurq

De 6 redenen waarom B2B-Nederland nog worstelt met Marketing Automation

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

De 6 redenen waarom B2B-Nederland nog worstelt met Marketing Automation

 

Begin 2017 deelden wij de B2B marketing trends voor dit jaar. Hieruit bleek dat slechts een kleine groep (30%) Nederlandse B2B marketeers marketing automation inzetten. En dat terwijl marketing automation nog steeds een van de speerpunten is in B2B marketing. Waarom wordt marketing automation dan nog niet door alle B2B-marketeers ingezet?

Als je ons al langer volgt, weet je inmiddels wat marketing automation is (zo niet hier een kleine reminder). Net als waarschijnlijk de rest in B2B-Nederland. Dus de reden dat het niet wordt ingezet, is niet omdat men niet weet wat het is. Het probleem ligt in het feit dat men niet weet HOE zij het moet inzetten. B2B-Nederland worstelt nog met Marketing Automation

#1

Het gaat fout bij de reden die men geeft waarom zij marketing automation wil inzetten: “om leads te verzamelen”. De verwarring is begrijpelijk, maar marketing automation begint pas wanneer je de lead al hebt. Oftewel: zodra een lead zijn/haar gegevens achterlaat in een formulier, start marketing automation.

Zonder gegevens, geen marketing automation.

Om de leads te verzamelen zet je andere kanalen in, zoals advertising met landingspagina’s, social media of je website.

#2

Ten tweede vindt er een misverstand plaats over welke software ingezet dient te worden om marketing automation toe te passen. Wij zien nog te vaak dat bedrijven hun e-mailmarketingsoftware hiervoor gebruiken. Niet gek gedacht, aangezien e-mail de drijfveer is in marketing automation. Veel e-marketingsoftware waaronder mailchimp breiden al uit met toepassingen voor automatische campagnes. Echter is deze software te beperkt als je marketing automation effectief wil inzetten.

Wij zetten SharpSpring in om marketing automation toe te passen. SearchUser is dan ook Platinum partner van SharpSpring. Het is een van snelst groeiende marketing automation software bedrijven. Vorig jaar is SharpSpring zelfs gekozen tot de beste marketing automation software.

#3

Wellicht hebben bedrijven de capaciteit, middelen, kennis of kunde ook niet om met marketing automation aan de slag te gaan. Misschien kom je niet verder dan content delen → gegevens verzamelen en leads genereren → campagnes laten lopen tot de leads klant zijn → en dan pas e-mails versturen en een relatie opbouwen.

Wat natuurlijk niet verkeerd is, maar wél sneller kan (met marketing automation). De software beschikt echter over vele functionaliteiten wat het complex maakt om zonder de juiste kennis goede campagnes op te zetten. 

De realisatie

Er ontstaat dus ergens binnen B2B bedrijven een misverstand over de theorie en de praktijk van marketing automation. Als je de theorie niet goed begrijpt, zal je waarschijnlijk falen in de praktijk.

Je weet dat jouw organisatie geschikt is voor marketing automation, maar zonder concreet plan met marketing automation aan de slag gaan, werkt niet. Kortom: de realisatie lukt niet.

Je raakt gefrustreerd, vindt dat marketing automation niet doet wat je had verwacht en kunt de juiste toepassing niet vinden. Zonde!

Andere veel voorkomende redenen die bedrijven geven, zijn:
#4

Te duur; een marketing automation software kan prijzig zijn;

#5

Geen tijd: voor MA heb je veel content nodig en veel bedrijven hebben niet genoeg tijd/mensen om deze content te maken;

#6

Er dient een samenwerking te zijn tussen de directie, marketing- en sales afdeling om marketing automation te laten slagen: deze samenwerking is niet in ieder bedrijf haalbaar.

Dus wat doen veel bedrijven?

Bij de pakken neerzitten.

B2B-Nederland wil wel, maar worstelt nog.

Herken jij jezelf hierin? Laat ons jou helpen!

Ons advies:

Schrijf een concreet plan met concrete doelstellingen en benodigdheden. Wij kunnen je helpen om marketing automation vervolgens te implementeren. Neem contact met ons op. 

Of vraag hier gelijk een demo van marketing automation aan! 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Chantal Tol
|
minuten

Blogreeks (6/9): Conversie optimalisatie

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (5/9): Van onbekende bezoeker naar MQV

|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversions API