Schurq

7 inzichten van de MPB2B

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Elk jaar wordt de conferentie Marketingprofs B2B georganiseerd. De MarketingProfs B2B is meer dan alleen een conferentie. Het is een plek waar leiders, innovators en mensen die iets voor elkaar kunnen krijgen bij elkaar komen om te leren over de laatste ontwikkelingen binnen B2B marketing en om de geheimen tot succes met elkaar te delen. Om de belangrijkste inzichten van de conferentie niet te missen, delen wij in dit blog de 7 inzichten die gegeven zijn door diverse sprekers van het evenement.

Inzicht #1. Influencer marketing voor B2B – Lee Odden

Het opzetten en uitvoeren van een influencer marketing programma dat resultaten behaalt binnen een bedrijfsorganisatie is niet makkelijk. Uit een onderzoek van het CMI/MarketingProfs blijkt dat 50% van de B2B-bedrijven van mening is dat het creëren van content op een consistente basis een van hun grootste uitdagingen is. Het in dienst nemen van branche specialisten die zowel content creërende skills als een actief publiek hebben die hongerig zijn voor content, is een van de grootste kansen geworden om de B2B marketing te verbeteren. In samenwerking met relevante influencers kunnen B2B-organisaties de meest belangrijke elementen van succesvolle content marketing programma’s uitvoeren: kwalitatieve content creëren die mensen bereikt en mensen aanspreekt.

Influencer marketing

Inzicht #2. Advocacy marketing – Stephan Hovnanian

Een van de grootste belemmeringen voor advocacy marketing is adoptie. Advocacy gebeurt wanneer de cultuur er is om het te kunnen ondersteunen en wanneer er mensen zijn die je daarin kunt betrekken. Dit is niet alleen binnen de werknemers cultuur, maar ook de klantervaring en transparantie zorgt ervoor dat we een ‘brand advocate’ willen zijn. Wanneer je de juiste cultuur hebt, komt het er op aan om de participatie te vergroten en versterken door het eenvoudig te houden en door te focussen op het leveren van persoonlijke waarde. Het stuk persoonlijke waarde is het moeilijkst, vooral op grote schaal. Maar probeer niet de emotionele band van je advocacy marketing programma te verwijderen, dat in de eerste plaats is vertaald in authentieke en invloedrijke mond-tot-mondreclame. 

Inzicht #3. Video’s een essentieel onderdeel binnen contentmarketing – Sean Callahan & Steve Kearns

Het is geen geheim dat video een essentieel onderdeel is geworden van content marketing. Veel platformen (zoals LinkedIn) geven prioriteit aan goede video’s boven andere soorten typen content. Het gene wat je moet onthouden over video is dat je jouw mobiele telefoon kunt gebruiken om voor “vrijwel niets” aantrekkelijke video’s te maken voor een zakelijk publiek. Een goed voorbeeld hierin is Allen Gannet, die de CSO is van Skyword. Allen Gannet maakt reguliere en ‘Question & Answer’ video’s met zijn mobiele telefoon en filmt korte interview sessies met zijn klanten, medewerkers en influencers. Hij post deze video’s op LinkedIn waar hij bijna 70.000 volgers heeft. Video werkt en er is niet veel voor nodig. Het vereist enige verbeelding, enige toewijding en content die nuttig is voor je publiek.

Begin klein en eenvoudig om erachter te komen wat werkt voor je publiek. En vergeet niet dat een video opname via de mobiel (met een goede belichting en geluid) net zo effectief kan zijn als een video gemaakt met een groot budget. Ten slotte, video’s maken (en promoten op social media) is gratis in zijn simpelste vorm.

video content marketing B2B

Inzicht #4. Strategische content – Robert Rose

B2B marketeers hebben moeite om resultaten te halen uit de grote hoeveelheid tijd en middelen die ze besteden aan het ontwikkelen van content. Gelukkig is er een manier om content strategischer te benaderen op een manier die merken kan helpen om winstgevender te worden. De beste manier is om content te beschouwen als een intern business model.

Hoe kun je een volledig business model voor content ontwikkelen? Een geweldige content marketing strategie ontwikkelt een publiek die je op verschillende manieren kunt laten gelden. Een publiek kan je helpen bij het faciliteren van meer efficiëntere of effectieve campagne gerichte doelen zoals meer of betere leads. Echter, misschien doen de beste strategische content programma’s wel meer. Het is een geïntegreerde bedrijfsstrategie die helpt de organisatie slimmer en efficiënter te maken, betere producten te ontwikkelen en klanten effectiever te bedienen.

Inzicht #5. – Kunstmatige intelligentie – Chris Penn

Alle kunstmatige intelligentie en machine learning is gebaseerd op data. Data is waar machine learning van leert en waar het op traint. De belangrijkste vraag voor elk bedrijf die het gebruik van machine learning en kunstmatige intelligentie overweegt, is hetzelfde:

In welke staat is de beschikbare data?

Als de data beschadigd, incompleet of bevooroordeeld is, kan geen enkele hoeveelheid van machine learning of kunstmatige intelligentie dit oplossen. De data moet schoon, compleet en gecontroleerd zijn op de kwaliteit voordat ze zelf een proef of concept voor een kunstmatige intelligentie project uitvoeren, anders zouden de resultaten rampzalig kunnen zijn.

Een van de B2B contentmarketing trends van 2018 was het gebruik van kunstmatige intelligentie. Er wordt verwacht dat het gebruik van kunstmatige intelligentie de komende twee jaar met 53% zal toenemen. Kunstmatige intelligentie zal de komende jaren dus een trend blijven binnen de B2B contentmarketing. Kunstmatige intelligentie

Inzicht #6. Samenwerken met influencers – Ashley Zeckman

Waarom is het belangrijk om met verschillende influencers te werken en om samen met hun B2B content te creëren? Niet alle influencers zijn hetzelfde! Elk persoon heeft de potentie om invloed uit te brengen op iets of over iemand en kan dus een influencer zijn.

Afhankelijk van de content doelstellingen zou je met een paar type influencers moeten werken. Bekende experts met een groot sociaal bereik kunnen een nieuw publiek naar jouw content leiden. Maar wat als je een smaller netwerk wilt creëren en een zeer gericht publiek wilt bereiken? Zorg er dan voor dat je niche-influencers met een zeer diepgaande expertise over een bepaald onderwerp gebruikt. Van de persoon die naast je zit tot een geweldige klant, zij hebben allemaal het potentieel om je publiek op een zinvolle manier te beïnvloeden.

Influencer marketing B2B

Inzicht #7. Strategieën voor het transformeren van ‘The Broken Sales And Marketing B2B-model’ – Aaron Dun

Wat als iemand je vertelde om alle kennis die je over B2B-marketing bezit weg te gooien? Nou dat is precies wat bedrijven zoals SnapApp hebben gedaan. En geloof het of niet.. Hun resultaten zijn daarna aanzienlijk verbeterd. Welke gewoonte of proces moeten marketeers doorbreken om uiteindelijk niet hun marketing te doden? En waarom moeten ze dit doorbreken?

Het korte antwoord hierop is: stapsgewijs denken.

Tegenwoordig wordt er veel gepraat over nieuwe modellen en hoe sommige oude benaderingen in de B2B marketing hun tijd hebben gekend. Aaron Dun is het daar mij eens. Aaron Dun is een groot voorstander om voorbij de inbound gerelateerde content benadering voor het aantrekken van leads te kijken. Het werk dat mensen met ABM en ‘spraakmakende marketing’ doen zijn grote stappen in een positieve richting. In de ogen van Aaron Dun is er echter een groter probleem dat veel verder gaat dan de tactische uitvoering van een bepaalde aanpak of benadering. Het wordt de kern van hoe we nadenken over de groeimogelijkheden  en hoe we resultaten meten. Te veel van de marketeers zijn tevreden met het leveren van stijgende winsten van jaar tot jaar. Maar dit verplettert ons vermogen om echte transformatie te creëren binnen de activiteiten in onze bedrijven.

Aaron Dun is geschrokken door de hoeveelheid veranderingen die nodig zijn om de groeidoelstellingen te blijven halen, en toch blijven organisaties vast zitten in hun oude gewoontes. Door stapsgewijs te groeien en veranderingen door te voeren kan het resultaat dat uit de huidige activiteiten gehaald wordt 5x zo efficiënt worden. We moeten onszelf aanleren om stapsgewijs te denken en op de gehele schaal grootte van de organisatie om een echte verandering te creëren. 

Wil je meer weten informatie over de onderwerpen van het MPB2B 2018 of wil je meer informatie over online marketing binnen B2B? Neem contact op met een van onze specialisten! 

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd