Schurq

8 tips om jouw B2B leadgeneratie strategie bij te spijkeren in 2019

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Een nieuw jaar betekent ook je strategieën onder de loep nemen zodat deze weer helemaal up-to-date zijn. Het digitale marketing landschap verandert constant. De strategieën evolueren. Concurrenten worden ook beter, waardoor je steeds naar een nieuwe manier zoekt om je te onderscheiden. Wij delen 8 tips om jouw B2B leadgeneratie strategie bij te spijkeren in 2019 en jouw ROI te maximaliseren.

1. Maak gebruik van content “giveaways”

Wanneer wij gebruikmaken van content giveaways, zetten wij unieke content achter een formulier. Om de content te lezen dient men eerst contactgegevens achter te laten. Dit wordt ook wel gated content genoemd.

Als je giveaways goed inzet, kan dit jouw leads en conversies verhogen. Dit is namelijk een van de meest effectieve manieren om leads aan te trekken. Zo kun je ook identificeren wie er daadwerkelijk interesse hebben in jouw diensten/producten. In ieder geval genoeg om hun gegevens achter te laten. 

Voorbeelden van weggevers zijn:

  • e-book
  • whitepapers
  • webinar

Het is belangrijk dat de content relevant en goed genoeg is voor bezoekers om hun gegevens achter te laten. Daarnaast is het belangrijk dat er een bijpassende landingspagina is waar de content gedownload kan worden.

Deze giveaways kun je promoten op je website, social media, middels pop ups op je website of een CTA in de header.

2. Personaliseer jouw content

Een boodschap werkt niet meer voor iedereen. Gebruikers verwachten een “human touch” in de content waardoor zij zich verbonden voelen met een merk en een relatie opbouwen. Consumenten zijn sneller bereid om hun gegevens achter te laten voor gepersonaliseerde content.

Het is dus belangrijk dat jouw content aansluit op de interesses, behoeften en/of fase in de customer journey van de gebruikers.

In marketing automation kun je dynamische e-mails creëren, die aansluiten op de interesses en behoeften van de doelgroep. Lees hier meer over doelgroepsegmentatie op basis van behoefte en pijnpunten. 

Dynamische e-mail

3. Bouw social media communities

Je kunt social media voor meer inzetten dan het publiceren en promoten van je content. Social media is juist de manier om met jouw doelgroep in contact te komen. Gemiddeld besteedt iemand namelijk 2 uur per dag aan social media. Hier kun je perfect op inspelen!

Start bijvoorbeeld groepen (op LinkedIn bijvoorbeeld) over bepaalde onderwerpen en discussieer over kwesties die relevant zijn in jouw branche. Daarnaast kun je ook middels hashtags in contact komen met mensen die interesse hebben in dezelfde onderwerpen. Op deze manier kun jij met hen communiceren en meer over jouw merk vertellen.

4. Zorg voor referrals

Mond-tot-mondreclame is een van de belangrijkste factoren die tot daadwerkelijke aankopen zorgen. Uit onderzoek blijkt dat de conversieratio van B2B organisaties met verwijzingen 70% hoger ligt. Ook is de sale sneller. Tevreden klanten zijn de beste reclame. Dus zorg voor relevante referrals naar jouw bedrijf!

Om referrals te stimuleren kun je er een tegenprestatie of beloning tegenover zetten. Bijvoorbeeld in de vorm van een kortingscode voor een dienst of product.

5. Optimaliseer jouw landingspagina’s en cta’s

Wist je dat de meeste landingspagina’s meer dan één call to action bevatten. Als dit ook bij jou het geval is, is het nu tijd om dit te veranderen. Dit zorgt namelijk voor lagere conversieratio’s. Om conversies te stimuleren is het belangrijk dat je een vaste, duidelijke boodschap hebt op jouw landingspagina. Dan is er ook geen afleiding en enkel aandacht voor dat ene conversiemoment.

Het is jouw doel om leads te verzamelen. Zorg er daarom voor dat de landingspagina en cta overtuigend zijn. Maar ook dat de conversie laagdrempelig is. Ze moeten snel en eenvoudig hun gegevens kunnen achterlaten.

6. Analyseer het gedrag van jouw websitebezoekers

Een van de beste manieren om erachter te komen waarom bezoekers niet converteren, is het bezoekersgedrag analyseren. Dit kun je tot een bepaalde hoogte in Google Analytics doen, door bijvoorbeeld de gebruikersstroom te bekijken.

Een andere manier is het gedrag middels heatmaps te analyseren. Via tools zoals Hotjar kun je gebruikerssessies opnemen. In de heatmaps kun je precies zien hoe gebruikers scrollen, welke knoppen zij aanklikken en waar zij afhaken.

hotjar

Dit is een van de snelste manieren om erachter te komen waarom bezoekers niet converteren, waarom zij de formulieren niet invullen of op welk punt zij de website verlaten.

Zodra je de antwoorden op deze vragen hebt, kun je optimaliseren. Je kunt ook A/B testen om erachter te komen wat wel en niet werkt.

7. Stimuleer online reviews

92% van de consumenten bekijkt online reviews wanneer zij een product of dienst overwegen. Wanneer jouw website geen testimonials of reviews heeft, kan dit voor frictie zorgen.

Daarom is het belangrijk dat er een mogelijkheid is voor klanten om een beoordeling toe te voegen, of dat zij deze op een andere manier geven en jij het op de website zet. Recensies bouwen vertrouwen op, zorgen voor een betere positie in zoekresultaten en kunnen de conversieratio verhogen. Consumenten zijn bereid meer uit te besteden aan bedrijven met goede recensies.

8. Vergroot jouw online aanwezigheid

De online aanwezigheid van jouw bedrijf gaat verder dan de website en hoe je je profileert op social media. Dit is veel te beperkt. Je kunt dit veel groter maken! Ga bijvoorbeeld gastbloggen, neem deel aan bepaalde evenementen waar je kunt presenteren of netwerken en meng je in groepen op LinkedIn.

Probeer je naast je eigen marketingkanalen te profileren als expert op jouw vakgebied. Zo kun je de naamsbekendheid van de organisatie enorm vergroten.

Wees slim en creatief

65% van de bedrijven vindt een goede B2B leadgeneratie strategie bedenken een van de grootste marketing uitdagingen. De online marketing funnel is veranderd en het omzetten van bezoekers in leads is nu een grotere uitdaging. Daarbij is er in de digital marketing wereld elk jaar weer meer concurrentie. Hierdoor wordt jouw organisatie als het ware gepushed om nog betere resultaten te halen en creatiever te zijn. Bovenstaande tips kunnen jou helpen om jouw B2B leadgeneratie strategie bij te spijkeren, meer leads te verzamelen en jouw ROI te maximaliseren.


Hulp nodig bij jouw B2B leadgeneratie strategie?

Neem contact op!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren