Schurq

9 stappen voor een maandelijkse Google Analytics-data check

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Om jouw website optimaal te laten functioneren is het belangrijk dat je bijhoudt hoe deze presteert. Dit lukt echter alleen in een Google Analytics-account die op de juiste manier is ingesteld. Vervolgens kun jij de juiste data verzamelen om de wensen van jouw bezoekers beter te begrijpen. Doe maandelijks een Google Analytics-data check om te controleren of jouw account nog goed is ingesteld. Zo kun jij je bedrijfsdoelen behalen!

Op dit moment gebruikt meer dan 55% van de websites Google Analytics. Het is noodzakelijk om te weten waar je leads vandaan komen, wie je bezoekers zijn en wat er verder op jouw website gebeurt. Zonder Analytics weet je dit niet. Je ziet alleen het resultaat. Om te kijken of jouw website goed is ingesteld kun je deze tien stappen doorlopen voor een maandelijkse Google Analytics-data check:

#1. Controleer waar het verkeer vandaan komt

Middels online marketing campagnes stuur je waarschijnlijk het verkeer door naar je website. Maar welke acties hebben nou daadwerkelijk effect? Dit kun je aflezen in Google Analytics.

Via Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen, kun je de standaard kanalen zien (Direct, Organisch, Social, Referral, enzovoort). Je kunt per kanaal zien hoeveel bezoekers er binnen zijn gekomen en of dit kanaal conversies heeft opgeleverd.

Het gaat niet perse om het vergroten van het aantal bezoekers van je website, het gaat erom dat het relevante bezoekers zijn. Zijn ze echt op zoek naar informatie of verlaten ze de website gelijk weer? En valt je nog iets op in de conversies per kanaal? Heeft een kanaal bijvoorbeeld bijgedragen aan het behalen van een doel, zoals een download?

Kanalen Google Analytics

#2. Controleer de 404 pagina’s op jouw website

Het komt regelmatig voor dat er speciale landingspagina’s zijn aangemaakt voor diverse campagnes. Na het aflopen van de campagne staat de url vaak nog ergens gepubliceerd bijvoorbeeld op social media, nieuwsbrief of zelfs in Google.

Wanneer dit het geval is, trek je nog steeds verkeer naar deze pagina. Het is dan belangrijk dat je weet of de bezoekers op een 404-Errorpagina terechtkomen of dat hier een redirect op zit. Een 404-pagina zorgt ervoor dat bezoekers jouw website direct verlaten, wat slecht is voor jouw Google ranking.

In Google-Analytics kun je een aparte weergave maken voor de 404’s. In deze weergave worden dan alle 404’s getoond. Als je dan in deze weergave kijkt naar Acquisitie → Alle verkeer → Kanalen, kun je zien hoe men op de url terecht is gekomen.

Bij Gedrag → Site-content → Alle pagina’s, kun je zien hoeveel bezoekers er op deze pagina’s komen.


404 Error pagina

#3. Controleer welke content relevant is voor jouw bezoekers

In Google Analytics kun je eenvoudig beoordelen of de content op jouw website relevant is voor de bezoekers. Ga in Analytics naar Gedrag → Site-content → Alle pagina’s en je ziet welke pagina’s het meest worden bezocht.

Het uitstappercentage laat zien op welke pagina’s jouw bezoekers afhaken. In combinatie met de tijd die bezoekers spenderen op de pagina, kun jij bepalen of zij de content wel of niet relevant vinden. Dit kun je dan optimaliseren.

Heb je een zoekbalk op de website? Dan kun je ook op deze manier achterhalen wat bezoekers graag willen lezen. Via Gedrag → Zoekopdrachten op de site → Zoektermen, zie je welke zoekopdrachten er in de zoekbalk op je website zijn gedaan.

Zoekbalk

#4. Controleer het aantal conversies

De conversie van je website is een van de belangrijkste gegevens om te meten. Conversies kunnen bestaan uit harde conversies of soft conversies. Het verschil zit hem in het resultaat. Bij harde conversies doet de bezoeker een aankoop of vult hij een formulier in op de website. Een harde conversie draagt direct bij aan het bedrijfsresultaat. Soft conversie is een vorm van conversie die niet gelijk tot extra omzet leidt. Toch is een soft conversie waardevol, deze lead kan het bedrijf op een later moment alsnog resultaat opleveren.

Een harde conversie wordt binnen Google Analytics gezien als een doel die behaald is. Een overzicht van de behaalde doelen, hoe de doelen behaald zijn en wat dit oplevert aan omzet kun je terugvinden onder Conversie → Doelen → Overzicht.

Overzicht categorieën doelen

#5. Controleer de verschillen in prestatie tussen desktop, mobiel en tablet

Het is mogelijk dat jouw website via verschillende apparaten geopend wordt. Het is daarom van belang dat de website op de verschillende apparaten gebruiksvriendelijk is. In Google Analytics kun je het verschil zien in gebruik van de website tussen de verschillende apparaten onder Doelgroep → Mobiel → Overzicht.

Kijk bij het controleren van de gegevens of er bepaalde punten opvallen, bijvoorbeeld in het aantal conversies per apparaat of het gedrag van de bezoeker via de verschillende apparaten. Een groot verschil in harde conversies per apparaat zou kunnen betekenen dat er mogelijk bij een van de apparaten iets fout gaat.

Test de website op de verschillende apparaten en probeer de website te verbeteren. Dit verbetert de gebruiksvriendelijkheid. Houd tijdens de controle in gedachte dat een mobiele gebruiker een ander gedragspatroon heeft dan een gebruiker via desktop.


Verschillen apparaten

#6. Controleer wat de afhaakmomenten zijn op de website

Dankzij Google Analytics kunnen we precies het website gedrag volgen. Hierdoor weten we ook waar en wanneer bezoekers afhaken. Het afhaakmoment kun je vinden door naar het uitstappercentage van de individuele bezoeker te kijken. Wanneer een pagina een hoog uitstappercentage heeft, kan dit betekenen dat de content niet goed aansluit bij hetgeen waar de bezoeker naar op zoek is.

Een bezoeker kan om diverse redenen afhaken. Het is mogelijk dat de bezoeker een probleem is tegengekomen op een pagina of dat de pagina niet gebruiksvriendelijk genoeg is. Ook kan er net zoals bij het vorige punt een verschil zijn tussen bezoekers van de verschillende kanalen. Het kan zijn dat een pagina anders werkt of zelfs vastloopt op mobiel maar op desktop wel goed doorloopt. Het is belangrijk om dit zelf uit te testen en te optimaliseren waar nodig is.

#7. Controleer de zoekopdrachten in Google van je bezoekers

Een andere gratis functie van Google die jou van veel belangrijke informatie kan voorzien is Google Search Console. Met Search Console kun je de aanwezigheid van je site in de zoekresultaten van Google bijhouden en onderhouden. Uiteindelijk kun je inzicht krijgen in hoe Google je site ziet, zodat jij de prestatie van je site in de Google ranking kunt verbeteren. Hieronder wordt uitgelegd hoe jij je Google Analytics kunt koppelen aan Google Search Console

De data over de zoekwoorden kun je terugvinden onder Acquisitie → Search Console. In deze gegevens kun je terugvinden welke zoekwoorden er zijn gebruikt om op je website te komen, hoe vaak het zoekwoord is gebruikt en op welke positie je in de Google Ranking staat met hetzelfde zoekwoord. Aan de hand van deze gegevens kun je de vindbaarheid van jouw website kunt verbeteren.

Google Analytics koppelen aan Google Search Console:
1. Log in op jouw Google Analytics account
2. Klik links onderaan de pagina op Beheerder
3. Klik op Property-instellingen
4. Scrol naar beneden tot je Search Console tegenkomt
5. Klik op Aanpassen
6. Als het goed is komt automatisch de URL van jouw website hier tussen te staan, wanneer dit niet het geval is klik dan op Toevoegen om zo jouw website aan Search Controle toe te voegen
7. Klik op Gereed/Bevestigen

#8. Controleer de conversiepaden die jouw bezoekers volgen

In Google Analytics wordt een conversie altijd toegekend aan de laatste interactie. Terwijl het ook kan zijn dat een bezoeker op de website komt via een LinkedIn campagne, de website onthoud en op een later moment terug komt om te converteren. Hoe kom je nu erachter welk pad de bezoeker is afgegaan tot de conversie? Gelukkig kun je dit terugvinden onder Conversies → Multi-channel trechters (mits degene gebruikmaakt van hetzelfde apparaat om te converteren).

Ondersteunende conversies
Onder de ondersteunende conversies kun je een lijst vinden met de kanalen die je gebruikt, de bron/mediums. Daarnaast zie je een kolom met de ondersteunende conversies, hiermee kun je zien welke kanalen het meest ondersteunend zijn en je helpen bij het behalen van conversies.

Ondersteunende conversies

Beste conversiepaden
Het rapport Beste conversiepaden bevat alle unieke conversiepaden die hebben geleid tot een conversie, het aantal conversies vanuit elk pad en de waarde van deze conversie. In het rapport kun je ook zien welke kanalen langs het conversiepad elkaar beïnvloeden, het laat dus zien welke kanalen goed werken om de bezoeker bekend te maken met de website. Uiteindelijk kun je zo het effect bepalen van het kanaal.

Beste conversiepaden google analytics check

Vertraging
Het rapport vertraging laat het aantal dagen zien vanaf de eerste gebruikersinteractie tot aan de conversie.

Padlengte
Het rapport padlengte geeft weer hoeveel kanaal interacties er hebben plaatsgevonden voor er een conversie behaald werd.

#9. Controleer de totale verbetering van je website

Na het controleren van alle bovenstaande punten, heb je een goed beeld van de handelingen die er op jouw website verricht worden en hoe jouw website presteert. Het is belangrijk dat je de controle maandelijks blijft uitvoeren om zo constant je website te verbeteren en te optimaliseren.

Om te beoordelen of je website blijft verbeteren is het belangrijk om Key Performance Indicators (KPI’s) vast te stellen. KPI’s zijn variabelen die je zelf hebt vastgesteld en die jou helpen bepalen of je website verbeterd is of niet. KPI’s zijn voor elk bedrijf anders. Hier vind je een aantal voorbeelden van KPI’s van verschillende bedrijven voor websites:

  • KPI’s voor Lead Generation websites: de conversieratio is de belangrijkste KPI, dit omdat het natuurlijk belangrijk is dat er leads worden gegenereerd. Ook kan er gekeken worden naar de gemiddelde lengte van een bezoek en het aantal bezochte pagina’s per bezoek.
  • KPI’s voor Content websites: een belangrijke KPI voor content websites is de verhouding tussen nieuwe bezoekers en herhaalbezoeken. Dit omdat een content website bezoekers wilt werven. Een andere belangrijke KPI is het aantal bezochte pagina’s per bezoek, dit kan namelijk betekenen dat je content interessant is en dat de bezoeker meer wilt lezen.
  • KPI’s voor E-commerce websites: De belangrijkste KPI voor sites die zich richten op sales is natuurlijk de omzet. Toch is het ook belangrijk om te kijken naar bijvoorbeeld de gemiddelde bestelwaarde en naar het aantal nieuwe of herhaalaankopen dat gedaan wordt.

 

Na het doorlopen van deze 9 stappen bij je maandelijkse Google-analytics check heb je veel meer inzicht gekregen in je website. Deze data en inzichten kun je gebruiken om je website verder te verbeteren en te optimaliseren zodat je altijd aan de wensen van de bezoekers voldoet.

Mocht je nog vragen hebben over data uit Google Analytics. Neem contact op met onze specialisten!

Contact button SearchUser


Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversion API

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (4/9): De Omnichannel Ads Funnel

|
Chantal Tol
|
4 minuten

The Cookieless Era (3/4): server-side tagging