Schurq

Boost jouw B2B digital marketing met deze 10 tips

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Leveren jouw marketingactiviteiten de laatste tijd steeds minder leads en conversies op? Of is deze instroom nooit echt op gang gekomen? Boost jouw B2B digital marketing met deze 10 tips.

Tip #1. Begrijp jouw doelgroep

Dit is natuurlijk een inkoppertje..

Als B2B marketeer weet je dat de eisen, wensen en behoeftes van je doelgroep de basis vormen. Toch komen we nog vaak genoeg bedrijven tegen die hun business pitchen zonder maar enig idee te hebben wat het profiel is van hun doelgroep.

Dus de eerste stap om jouw B2B digital marketing te boosten zou een onderzoek moeten zijn naar jouw doelgroep. Begrijp hun online gedrag, tot welke communities, groepen en social media wenden zij zich? Meng jezelf hierin en ontdek hoe ze praten, wat ze delen en bespreken.

Om een buyers persona te creëeren, dien je tenminste deze drie vragen te beantwoorden:

  • Wie neemt de beslissing om de aankoop te doen?
  • Met wie netwerkt jouw doelgroep en met wie zouden ze willen netwerken?
  • Welke informatie vindt de doelgroep belangrijk voordat ze aan aankoop doen? Probeer hun aankoopcyclus te begrijpen.

Met de antwoorden op deze vragen, heb je al een beetje een idee hoe en op wie je je kunt richten.

Tip #2. Breng de aankoopcyclus en beslissingsfactoren in kaart

In een marketingstrategie is het belangrijk dat je de aankoopcyclus, ook wel de customer journey genoemd, van je doelgroep begrijpt. Gelukkig is het niet zo ingewikkeld om de digitale aankoopcyclus en beslissingsfactoren van jouw doelgroep in kaart te brengen.

Vul de aankoopcyclus in voor jouw doelgroep. Welk pad doorlopen zij? Onthou dat je in elke fase de customer journey dient te optimaliseren en de klant helpt, zodat hij/zij de aankoopbeslissing kan nemen.

Content helpt al snel om de kans op conversies te verhogen en klanten te overtuigen.

Boost B2B digital marketing - aankoopproces cyclus
Voorbeeld aankoopcyclus template.

Lees hier meer over hoe je een complete customer journey uitwerkt.

Tip #3. Gebruik diverse soorten content om iedere fase van de customer journey te ondersteunen

Contentmarketing is tegenwoordig de meest effectieve strategie om consistente resultaten te halen. Toch hebben de meeste B2B marketeers het gevoel dat ze op dit gebied te veel kansen laten liggen. In de B2B wereld is een aankoopcyclus vaak langer omdat die producten en diensten van een hogere waarde bevat. Daarom wordt er uitgebreider onderzoek gedaan voordat men besluit om de aankoop te doen.

Verbeter jouw contentmarketing met behulp van deze tips:

  • Stel altijd duidelijke doelen op voor jouw marketing- en contentstrategie;
  • Gebruik de kennis die je na tip #1 en #2 hebt opgedaan om relevante content te creëren. Biedt jouw potentiële klanten de juiste informatie die ze nodig hebben om een beslissing te nemen;
  • Gebruik naast blogs nog andere content types, zoals video’s, infographics, e-books, case studies etc;
  • Onderzoek wat de meest gestelde vragen zijn en beantwoord deze in je content in plaats van alleen in je FAQ’s;
  • Gebruik Google Analytics om de resultaten van jouw customer journey te beoordelen. Je kunt hier de stappen achterhalen die men beloopt voordat zij een aankoop doen. Aan de hand hiervan kun je jouw strategie nog optimaliseren.

Tip #4. Gebruik je blog op de website

Als je regelmatig blogs post op je eigen website verhoog je de kans op leadgeneratie en kun je potentiële klanten geleidelijk naar een aankoop brengen. De kwaliteit van je blogs is dan natuurlijk wel belangrijk. Vul je blog met diverse content van hoge kwaliteit: afbeeldingen, video’s, links naar andere interessante blogs etc. Zorg ervoor dat jouw blog de beste en meest relevante content bevat voor jouw doelgroep. Dit dient aan te sluiten op hetgeen waar zij naar op zoek zijn en op hun wensen.

Veel B2B bedrijven besteden niet zoveel aandacht aan hun eigen blog. Wij adviseren om dat juist wel te doen.

Optimaliseer jouw blog met:

  • Relevante keywords. Gebruik deze in je titel, content, alt-teksten en SEO plugin (als jouw website die heeft);
  • Een hoge laadsnelheid;
  • Een mobielvriendelijk design;
  • Call to actions om de kans op conversies te verhogen;
  • Een vraag of zin aan het einde van je blog om reacties van je lezers uit te lokken;
  • Relevante content voor jouw doelgroep. Beschouw jouw blog alsof je bij de klant een consult aan het doen bent;
  • In de B2B wereld kan bloggen (als je het goed doet) leiden tot brand awareness, leadgeneratie en conversie.

Extra tip: kijk ook eens rond hoe andere bedrijven bloggen in jouw branche.

Tip #5. Gebruik e-mailmarketing

Wij zijn van mening dat e-mailmarketing onmisbaar is in B2B digital marketing. Maar dan dien je het wel op de juiste manier in te zetten. Dat betekent waardevolle e-mails creëren en personaliseren. Anders zal men de e-mails misschien beoordelen als irritant en spam. En dit is niet goed voor je domeinprestatie.

Zorg er tevens voor dat je niet lukraak e-mails verstuurt. Dan heb je sowieso een laag slagingspercentage. Je bereikt op die manier niet de doelgroep die geïnteresseerd is in jouw content. Gebruik de data die je hebt over je doelgroep om de e-mails te personaliseren. Middels doelgroepsegmentatie kun je de e-mails per doelgroep relevant maken. Om hier niet te veel tijd aan kwijt te zijn, kun je bepaalde handelingen en segmentaties automatiseren met Marketing Automation software.

Optimaliseer jouw e-mails door:

  • Niet alleen de naam van de ontvanger, maar ook de inhoud van de e-mail te personaliseren. Dit doe je bijvoorbeeld door het probleem die de lezer ervaart te behandelen in de e-mail en een gepaste oplossing te bieden;
  • Lezers een reden te geven om de e-mail te openen en te lezen. Gebruik een aantrekkelijk onderwerp, interessante inhoud en een call to action button. Het onderwerp van jouw e-mail is hier een sterk bepalende factor;
  • Hanteer een neutrale schrijfstijl. "Praat" echt tegen de lezers, zonder dat het een verkooppraatje wordt. Zo hebben de lezers meer het gevoel alsof ze een face to face gesprek voeren.

Tip #6. Gebruik social media

Voor B2B marketeers is social media ideaal om heel gericht een specifieke doelgroep te bereiken. Toch is het wel belangrijk dat je eerst onderzoekt welke social media past bij jouw bedrijf. Onderzoek bijvoorbeeld op welke platformen jouw doelgroep aanwezig is. Dit kan voor iedere doelgroep anders zijn. De een is bijvoorbeeld beter te bereiken via Facebook en een ander via LinkedIn.

Op deze kanalen kun je zowel organisch als betaald verkeer genereren. Test meerdere mogelijkheden om erachter te komen wat het gewenste resultaat oplevert voor jouw bedrijf.

Lees hier meer over de 5 voordelen van online adverteren voor B2B organisaties.

Tip #7. Adverteer met een klein budget

Dit is in de vorige tip al een beetje benoemd: online advertising. Start eerst met een laag budget om te testen wat dit voor jouw bedrijf oplevert. Promoot bijvoorbeeld op social media je blogs, e-books of whitepapers. Door te adverteren zal je sneller een groot publiek bereiken dan organisch. Je kunt altijd een maximum budget aangeven, zodat je er nooit overheen gaat en torenhoge kosten hebt.

Je kunt ook op Google of Bing adverteren. 

Tip #8. Laat al jouw marketingactiviteiten op elkaar aansluiten

Als je gebruikmaakt van meerdere vormen van marketing, zorg er dan voor dat deze allemaal op elkaar aansluiten. Een inconsistente merkervaring zal hoogstwaarschijnlijk leiden tot minder kwaliteitsvolle leads en zorgt ervoor dat men je minder vertrouwt of niet serieus neemt.

Om dit te voorkomen is het belangrijk dat je alle teams met elkaar verbindt. Bijvoorbeeld: het advertising team, marketing- en contentteam. Zo kunnen deze teams met elkaar overleggen en is het voor iedereen helder hoe en wat er gecommuniceerd wordt.

B2B digital marketing optimaliseren

Tip #9. Gebruik inbound marketingcampagnes

Met inbound marketing proberen marketeers de aandacht van de doelgroep te “verdienen” in plaats van te pushen. Hier wordt content als strategische aanpak ingezet. In een inbound marketingcampagne helpt content om gegevens van prospects te verzamelen, deze leads (automatisch) in marketing automation te krijgen waar zij middels workflows omgezet worden tot klanten.

Lees in dit blog meer over hoe je een inbound marketingcampagne opzet in 8 stappen.

Tip #10. Zet personal branding in

Personal branding in B2B digital marketing kan heel waardevol zijn. Men vertrouwt mensen namelijk sneller dan bedrijven. Tastbaarheid en humanisering van marketing is belangrijk. Het maakt je bedrijf geloofwaardig.

Veel bedrijven richten zich daarom ook meer op Human-2-Human marketing. Waarbij de nadruk gelegd wordt op relevant en persoonlijk klantcontact.

Wanneer professionals en consultants binnen jouw organisatie personal branding inzetten, kun je een groter publiek bereiken en jouw bedrijf als expert promoten.

In de B2B wereld staat het leveren van diensten en producten centraal. Wanneer je daar personal branding aan toevoegt, zal de waarde van deze diensten en producten aanzienlijk toenemen. Men gelooft namelijk sneller in iets wanneer de persoon met de uitvoerende rol, zoals de consultants een hoge status hebben.

Voor een goede personal branding, is het belangrijk dat je jezelf ziet als merk. Breng jouw vaardigheden, expertises en positionering in kaart en stel je eigen personal brand doelstellingen op. In de online wereld gebruik je daar in ieder geval professionele afbeeldingen voor en zorg je ervoor dat je aanwezig bent waar je doelgroep is.

Online is content jouw stem. Wanneer jij je profileert als expert is het belangrijk dat je zorgvuldig jouw content kiest. Zorg ervoor dat de content waardevol is voor je publiek en zij het zó goed vinden dat ze het lezen en willen delen.

Personal branding

Bonustip: Gebruik video om jouw conversieratio te verhogen

B2B marketing is een vrij “saaie” markt. Video kan dan een leuke toevoeging zijn. Uit onderzoek is gebleken dat B2B videomarketing op een landingspagina je conversie tot 80% kan verhogen. Uit een ander onderzoek van Adobe 2013 video conversion Playbook, bleek dat de conversies met video content zelfs tot 90% kunnen toenemen. Video marketing wordt ook steeds populairder in B2B marketing.

Hulp nodig?

Neem contact op met onze specialisten!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren