Schurq

Boost jouw sales als een pro met deze Black Friday marketingstrategie!

|
Leestijd 4 minuten
Door Mariola Bouman

Black Friday staat voor de deur. Wanneer je denkt aan Black Friday, denk je waarschijnlijk aan rijen met mensen, allemaal op zoek naar de beste aanbieding. Wat nou als we je vertellen dat dit via jouw website ook mogelijk is? Jouw doelgroep zoekt nog steeds naar de beste aanbiedingen, maar dan online!

Black Friday is dus een goed moment om je doelgroep bekend te maken met jouw producten en/of diensten. Maar dan moet je natuurlijk wel weten op welk platform jouw doelgroep zich bevindt, en hoe je ze het beste kan bereiken.

Zorgen dat je opvalt tussen alle verschillende aanbieders is moeilijk, maar o zo nodig! Opvallen met beeldmateriaal, benadering, maar ook met je aanpak. Zorg ervoor dat je concurrenten een stapje voor blijft. Zo vindt jouw doelgroep jouw producten en/of diensten als eerst!

Beginnen bij het begin: de strategie

Terug naar de tekentafel. De strategie. Hoe ziet jouw customer journey eruit? Wie is jouw doelgroep en welke Black Friday deals zijn voor hen interessant? En nog belangrijker, waar zit jouw doelgroep? De doelgroep juist bepalen is essentieel voor het vervolg van jouw acties. Neem hier daarom de tijd voor. Doe het nodige onderzoek en bepaal zo nauwkeurig mogelijk wie de ideale (potentiële) klant is voor jouw product en/of dienst. Gelukt? Dan gaan we verder naar de volgende stap!

Lead automation

Wanneer je bovenstaande vragen hebt beantwoord, is het tijd om de leads te verzamelen. Omdat je weet wie je doelgroep is en waar deze zich bevindt, kun je deze gaan targeten. Bijvoorbeeld via Facebook (ThruPlay), Instagram of LinkedIn. Met social advertising campagnes kun je tegelijkertijd remarketinglijsten en lookalike audiences targeten om nóg meer potentiële klanten te bereiken.
Met remarketinglijsten weet je (bijna) zeker dat de persoon die jouw advertentie ziet, geïnteresseerd is in jouw product/dienst. Deze persoon heeft jouw website namelijk al een keer bezocht. Hier kun je jouw advertentietekst dan ook op aanpassen.

Je hoeft deze persoon niet meer uit te leggen wat jouw bedrijf doet en welk product en/of dienst wordt aangeboden. Dat is al bekend! Je kunt daarom een stapje verder gaan, iets directer zijn en meer ingaan op de oplossing die jouw product hen biedt.

Tip: Een campagne moet ‘leren’ en data verzamelen om optimaal te kunnen presteren. Op tijd beginnen is daarom key!.

Is het je gelukt om de aandacht van de doelgroep te trekken? Heb je hen overtuigd dat jij de juiste aanbieder bent? Dan zullen zij hun persoonsgegevens achterlaten. De lead is geboren. Vanaf dan wordt het pas echt leuk.

Marketing Automation

Wanneer de lead binnen is, begint het marketing automation gedeelte. Je gaat de lead opwarmen met jouw content! Naast de leads die je hebt verzameld met de Black Friday campagne, kun je ook bestaande leads of klanten benaderen. Zij hebben tenslotte al eerder interesse getoond in jouw product en/of dienst. De kans is daarom groot dat zij nu weer interesse zullen hebben in de Black Friday deals! Per segmentatie kun je een andere opvolging klaarzetten. Om je een idee te geven van hoe zo’n opvolging eruit zou kunnen zien, hebben we hier een voorbeeldflow toegevoegd.

E-mail idee voor nieuwe leads:

Maak leads nieuwsgierig met sneak peeks
Na het welkom heten van jouw leads kun je beginnen met het onthullen van jouw Black Friday Deals. Niet alles natuurlijk, maar net genoeg om hun nieuwsgierigheid te wekken. Is jouw aanbieding aantrekkelijk genoeg? Dan zal deze persoon de dagen aftellen tot 26 november!

E-mail idee voor bestaande leads:

Onderzoek het koopgedrag uit het verleden om hier vervolgens op in te spelen!
Bij de bestaande leads kun je segmenteren op koopgedrag in het verleden of op bepaald gedrag dat de lead vertoond in e-mails (of op de website). Dit is allemaal zichtbaar in Marketing Automation. Je gebruikt de e-mails dus eigenlijk om zoveel mogelijk informatie over de leads te krijgen. Hier pas je jouw Black Friday deals op aan.

Is het koopgedrag van jouw klanten in het verleden bekend? Ja? En kun je hierop segmenteren? Ja? Doe dat dan ook! Aan de hand van de producten en/of diensten die deze persoon in het verleden bij jou heeft afgenomen, kun je jouw Black Friday Deals aanpassen! Zo wordt de deal voor de lead interessanter en de kans op conversie hoger! Een win-win situatie!

Bijvoorbeeld:
Als een lead in een van jouw mails op een link/afbeelding van een product klikt, wordt deze informatie opgeslagen. Vanaf dat moment is het bij jou bekend dat zij interesse hebben in dat product. Deze persoon kun je tijdens Black Friday een kortingscode voor dat specifieke product sturen. Deze informatie is natuurlijk niet alleen voor Black Friday interessant. Voeg jij alle leads (automatisch) toe aan een lijst voor geïnteresseerden in product X en heb jij in de toekomst een interessante aanbieding voor hen? Dan wordt de benadering een stuk gemakkelijker!

De volgende e-mails kun je ook gebruiken. Zowel bij bestaande leads als nieuwe leads. Probeer het bij de bestaande leads persoonlijker te maken en speel in op de interesses die zij al eerder getoond hebben.

E-mail 2: Geef toegang tot exclusieve kortingen (1 week van tevoren)

Nog maar een paar dagen wachten! Beloon het geduld van jouw leads. Je bent door de eerste e-mail al top-of-mind, maar je kunt hen nóg warmer maken. Bijvoorbeeld met early access tot Black Friday deals.

Geef hen een mogelijkheid om al eerder toegang te krijgen tot de Black Friday deals. Zij kunnen zich hiervoor inschrijven en krijgen zo toegang tot exclusieve kortingen waarbij zij als eerste kans maken op die geweldige aanbieding! Dat wil toch iedereen?

E-mail 3: Blijf top-of-mind door een reminder (Eén dag van tevoren)

Vlak voordat Black Friday begint, stuur je jouw leads nog een reminder! Ze kunnen zich nu voor de laatste keer inschrijven voor de exclusieve deals. In deze mail stuur je hen naar jouw deals op de website. Als zij zich niet inschrijven, zal op deze dag de reguliere korting of prijs geldig zijn.

Extra tip: Spin the wheel! Er zijn tooltjes om virtueel aan het rad te draaien. Zo kan jouw doelgroep zelf “draaien” voor een extra kortingscode. Je kunt alvast vermelden tot welke korting dit kan oplopen.

E-mail 4: Creëer FOMO tijdens Black Friday (Op de dag zelf)

Het is zover! Het is Black Friday. Iedereen heeft toegang tot jouw deals. De aanvragen / bestellingen stromen binnen. Maar ook nu kun je jouw sales nog een éxtra boost geven.

Creëer FOMO met een aanbieding die slechts een beperkte tijd geldig is. De lezer wordt hierdoor aangespoord om snel te handelen en een keuze te maken om de deal aan te nemen. Verwerk een countdown timer in de e-mail voor nog meer urgentie.

Het is belangrijk dat je de e-mail wel op de juiste tijd verstuurt om de kans op opening te vergroten. Uit het Nationaal E-mail onderzoek 2021 is gebleken dat de meeste Nederlanders hun e-mail lezen tussen 09:00 en 11:00 uur!

E-mail 5: Deal or no deal?

Maak twee verschillende soorten e-mails als vijfde e-mail. De ene mailing is voor mensen die wél op de Black Friday deal geklikt hebben. De ander is voor leads die niet geklikt hebben. Jij hoeft natuurlijk niet zelf uit te zoeken wie welke e-mail hoort te krijgen, daar hebben we Marketing Automation voor. ingestelde triggers worden jouw leads gesegmenteerd en vervolgens benaderd.

Hebben ze op deze link geklikt? Dan kun je aannemen dat ze in de shop hebben gekeken en wellicht iets hebben gekocht. Verstuur dan de dag na Black Friday een e-mail met een boodschap als:

Heb je gevonden wat je zocht?
Ja?
Dan wensen wij je heel veel plezier met je aankoop!

Niet kunnen vinden waar je naar op zoek was?
Misschien heb je aankomende maandag meer geluk tijdens Cyber Monday!

Hebben ze niet op een link geklikt?
Dan zou je tijdens Black Friday nogmaals een herinnering sturen met een boodschap als:

Nog maar een x aantal uur voordat Black Friday is afgelopen!
Deze deals wil je echt niet mislopen!

Na Black Friday hoef je geen radiostilte te laten vallen. Dat is zelfs zonde! Je kunt de leads die je hebt verzameld nog steeds geautomatiseerde content sturen. Maar dan met een ander doel. Hoogstwaarschijnlijk is jouw Black Friday doelgroep ook geïnteresseerd in Cyber Monday.

Heb je jouw e-mails op de juiste manier ingericht en genoeg waardevolle informatie verzameld? Dan kun je ze na Black Friday opwarmen voor Cyber Monday met een gepersonaliseerd aanbod!

Tijd voor actie!

Je hebt nog tijd! Wanneer je jouw Black Friday marketingstrategie op deze manier inzet, maak je gebruik van alle kansen die Black Friday biedt. Heb je hulp nodig bij bovengenoemde onderdelen? Dan helpen wij je graag! Neem contact met ons op voor vrijblijvend advies!

Deel dit artikel via
Mariola Bouman
Mariola Bouman

Over deze schurq

Online Content Consultant

Lees ook
|
Chantal Tol
|
2 minuten

Patrick spreekt tijdens SharpSpring webinar: Revenue Rockstars

|
Mariola Bouman
|
2 minuten

SearchUser wordt schurq.