Schurq

Contentmarketing trends 2021: wat kunnen we verwachten?

|
Leestijd 3 minuten
Door Chantal Tol

Een nieuw jaar: nieuwe rondes nieuwe kansen? 2020 werd voor ieder bedrijf een ander jaar dan we ons aan het begin voorstelden. Marketingbudgetten werden teruggeschroefd als gevolg van de coronacrisis. Daarnaast zagen we onder andere een verschuiving van traditionele advertisingbudgetten naar contentmarketing. Welke trends kunnen we nog meer verwachten? Dit zijn de contentmarketing trends 2021. 

#1. We worden weer creatiever

De afgelopen jaren, lag de focus sterk op marketingtechnologie – het funneldenken. Dit bestaat uit gated content, lead nurturing en Marketing Qualified Leads (MQL’s). Een goede strategie, maar er zit ook een keerpunt in. Als je veel (goede) content achter slot en grendel stopt, zullen sommige leads met tegenzin hun gegevens achterlaten. Zij willen eigenlijk helemaal niet in jouw funnel terechtkomen. Ze willen enkel eenmalig informatie. Op deze manier verzamel je dus wel veel leads, maar niet altijd van leads die oprecht geïnteresseerd zijn in jouw diensten of producten. Oftewel, dit zijn leads van “lage” kwaliteit. Terwijl we juist in 2020 hebben geleerd hoe belangrijk klantrelaties zijn. Zowel het behouden, als het opbouwen en versterken van de relaties.

Bedrijven focussen zich hierdoor in content minder op leads dieper in de funnel krijgen, maar juist op hetgeen dat leads daadwerkelijk helpt. Je krijgt hierdoor minder MQL’s, maar meer Sales Qualified Leads (SQL’s). 

Het funneldenken wordt dus minder. Dit zorgt ervoor dat advertising, contentmarketing en branding beter in elkaar overvloeien.

Marketing funnelvisie 

#2. Audience building of performance?

Nu de marketingbudgetten verschuiven, ligt de focus meer op meetbaar resultaat. Er is echter een verschil in de ROI als je kijkt naar online content dat rechtstreeks tot een conversie leidt. Dit kun je direct aantonen. Maar voor een e-mailreeks of blogreeks die op lange termijn mensen aan je bindt, is dit lastiger aan te tonen. 

Het gaat om de combinatie tussen deze twee: de tactieken voor leadgeneratie op korte termijn met audience building op lange termijn. Daarom is het belangrijk dat jouw marketingplan in ieder geval bestaat uit SEA, display en social advertising, conversie-optimalisatie en rapportering. Je kunt dan korte termijn performance snel inzichtelijk maken en dit doortrekken naar de doelen op lange termijn. 

#3. De grens tussen marketing en opleiding vervaagt

Bijna elk bedrijf creëert en publiceert quality content tegenwoordig. Content die klanten en prospects slimmer maakt. Vooral de bekende how to blog post is populair. Maar als iedereen dit doet, ben je als merk niet echt uniek meer. Dit zorgt ervoor dat merken het anders gaan aanpakken. De focus komt nu meer te liggen op unieke, waardevolle educatieve content. Customer education is een van de nieuwe content marketing trends. Bedrijven integreren hun opleidingsaanbod steeds meer in hun marketingaanbod. Denk bijvoorbeeld aan LinkedIn Learning.

LinkedIn Learning - education content

#4. Thought leadership wordt meer human-to-human

Dat de communicatie steeds meer human-to-human wordt, is al oud nieuws. Toch valt het op dat veel bedrijven nog steeds vanuit de naam van hun organisatie communiceren, in plaats vanuit een persoon. Mensen zijn echter geloofwaardiger dan merken, vandaar dat ook thought leadership steeds meer verschuift naar een écht persoon in plaats van een organisatie.

Dat deze trend zich voortzet, is ook te zien in het dalende organische bereik van bedrijfspagina’s op social media. De algoritmes bepalen wat volgers te zien krijgen. Interne experts worden nu meer ingezet voor de creatie en publicatie van waardevolle content om zo thought leadership te claimen. Zeker bij grote B2B-bedrijven zie je dat er een verschuiving plaatsvindt. De traditionele kanalen bereiken hun doelgroep niet meer. Mede door de gevolgen van corona is de digitalisatie van deze bedrijven ontzettend versneld. 

Thought leadership meer human to human

Content marketing in 2021

Dit waren de contentmarketing-trends die in 2021 worden verwacht. Logischerwijs hebben de gevolgen van COVID-19 invloed op deze trends. Gelukkig is de content marketing strategy here to stay. 

Willen jij en je collega’s starten met de contentmarketing trends 2021?

Neem dan contact met ons op. 

Deel dit artikel via
Chantal Tol
Chantal Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren