Schurq

Creëer in drie stappen featured snippets in Google

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Featured snippets in Google… weet jij wat het zijn? De term zegt je misschien helemaal niets, maar je hebt ze 100% zeker al meerdere malen in Google gezien.

Een featured snippet is het antwoord dat direct boven de reguliere organische zoekresultaten verschijnt wanneer jij een zoekopdracht intypt in Google.

Dit antwoord bevat een paginatitel, URL en een link naar de betreffende pagina. Een featured snippet (een aanbevolen fragment zoals Google het zelf noemt) is dus eigenlijk een extra kans om de eerste plek in zoekresultaten te bemachtigen.

Hoe grijp je deze kans?

Je kunt deze positie al veroveren, zonder er geld aan uit te geven. Je concurrenten zullen niet weten wat hen overkomt. Jij hebt met je 0-positie meer bereik, een betere CTR, meer verkeer naar je website en dat allemaal met minimale inspanning.

Zorg dat de featured snippet van jouw website in Google verschijnt met dit korte stappenplan:

1. Inventariseer de mogelijkheden op jouw website

Dit kun je heel eenvoudig doen met de Google Search Console tool. Deze laat zien waar jouw website (organisch) al op wordt gevonden en vertoond. Met behulp van de filter kun je op zoek gaan naar de vragen waarop jouw website wordt vertoond. Gebruik hiervoor de algemene vraagwoorden, zoals hoe, wat, welke etc.

Google Search Console
Om erachter te komen waar jouw website nog niet op wordt vertoond, kun je keywoordtool.io gebruiken. In deze tool kun je specifiek zoeken naar vragen die binnen jouw business gesteld worden. Typ jouw branche in en je krijgt direct een lijst met zoekvragen waar een featured snippet op vertoond kan worden.

Keywordtool.io

2. Creëer of koppel een pagina aan de zoekvraag

Nu je een lijst met featured snippet vragen hebt opgesteld, moeten er natuurlijk wel pagina’s zijn die de zoekvragen beantwoorden. Neem daarom even de tijd om je website door te nemen. Misschien heb je voor sommige zoekvragen al pagina’s en voor andere nog niet.

Wat je dus kunt doen is:

1. Optimaliseer de pagina’s die het onderwerp van de vraag behandelen

2. Maak een nieuwe pagina aan om de zoekvraag te beantwoorden

Het allerbelangrijkste is dat de pagina relevante informatie bevat en de vraag z-e-k-e-r-w-e-t-e-n beantwoord. Anders zal Google jouw website niet als aanbevolen fragment tonen. Je kunt het beste eerst aan de slag gaan met de onderwerpen die je al online hebt staan. Deze pagina’s zijn doordat ze langer online staan al geïndexeerd door Google.

3. Stel je pagina’s goed in

Voor een 0-ranking moet je pagina wel goed ingericht zijn. Met inrichting wordt bedoeld:

- De content op je pagina
Hier moet natuurlijk het antwoord op de vraag in staan. Google stelt wel eisen aan het antwoord: volledig, duidelijk en beknopt. Het gaat namelijk enkel om de meest relevante informatie en als het antwoord te lang is, past het niet in de box. Er zijn geen eisen bekend op het gebied van aantal zinnen, woorden, tekens of pixels. Uit de praktijk blijkt dat je het beste een antwoord van één of enkele zinnen tussen de 40-60 woorden kunt vormen.

Natuurlijk moet je de exacte vraag ook op de pagina hebben staan, bijvoorbeeld als header H1 of H2. Dit verhoogt je kans op een aanbevolen fragment in Google. De thematiek is ook belangrijk. Vaak wordt er op pagina’s van featured snippets niet maar één zoekvraag beantwoord. De pagina behandelt een onderwerp of dienst, waardoor er meerdere potentiële vragen van bezoekers beantwoord worden. Een complete en relevantie pagina dus, dat is waar het Google omgaat.

Bijvoorbeeld; een pagina met “wat is marketing automation?” Vervolgens worden er meerdere vragen beantwoord, zoals “hoe werkt marketing automation” zodat er een volledig beeld wordt weergeven.

- De structuur en opmaak van je pagina
Met alleen relevante content op je pagina behaal je nog niet gelijk die gewenste 0-positie. De pagina dient ook goed gestructureerd te zijn. Goed gestructureerd houdt in een

H1 met onderwerp → H2 met de vraag → een paragraaf met het antwoord.

Vervolgens weer een H2 met een andere zoekvraag die gerelateerd is aan het onderwerp en dan weer een paragraaf met het antwoord etc. Het antwoord van je “hoofd” zoekvraag dient zo hoog mogelijk op je pagina te staan. Je kunt ook beginnen met eerst een algemener antwoord, zoals wat is? En dan ga je de specifiekere vragen m.b.t. dat onderwerp beantwoorden.

Opmaak; als jouw HTML goed geïmplementeerd is, is een zoekmachine in staat om de pagina goed te crawlen en begrijpt het wat er op de pagina te vinden is. Door bijvoorbeeld gebruik te maken van HTML elementen als <ol>, begrijpt een zoekmachine dat je gebruik hebt gemaakt van een geordende lijst. Zo geldt dit ook voor andere HTML elementen. Voeg deze echter alleen toe als het relevant is, anders heeft het geen zin.

- De bereikbaarheid van je pagina
Zodra je pagina goede content en juist ingericht is, moet deze nog wel geïndexeerd worden. Dit doe je o.a. door de pagina meerdere keren mee te nemen in de interne linkstructuur, met natuurlijk relevante linkteksten. Ook externe links en social shares kunnen jouw kans op een 0-ranking verhogen. In hoeverre dit invloed heeft is echter niet bekend.

Organische ranking
Uit de praktijk is gebleken dat 9 van de 10 keer een aanbevolen fragment gekozen wordt uit één van de resultaten op de eerste zoekresultatenpagina. Daarom is het belangrijk dat jouw pagina op de eerste pagina staat binnen de organische zoekresultaten. Is dit niet het geval, dan kan jouw pagina nog wel gekozen worden maar die kans is erg klein.

Wil jij meer weten over featured snippets? Neem contact op met onze online advertising specialisten.

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
3 minuten

Customer Data Platform (CDP): Van lead naar klant

|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2