Schurq

De 10 B2B content marketing trends voor 2019

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

2018 was een groot en belangrijk jaar voor content marketeers. Dit jaar kwamen de AVG en GDPR implementatie tot aan vele nieuwe tools en technologieën die op de markt zijn gekomen op het pad van de content marketeers. Verwacht wordt dat 2019 nog meer veranderingen, kansen en uitdagingen op gebied van content marketing zal brengen.

Vorig jaar schreven wij over de 10 B2B contentmarketing trends van 2018. Nu 2019 steeds dichterbij komt delen we de 10 trends voor aankomend jaar!

Trend #1. Creëer vertrouwen

Van beveiliging schandalen tot aan zorgen over de privacy, het vertrouwen van de wereld verkeert in een crisis. Onderzoek heeft aangetoond dat het vertrouwen van de consument in het bedrijfsleven, de media en in de overheid afneemt.

Deze afname in vertrouwen maakt het voor B2B marketeers noodzakelijk om zich te gaan richten op het opbouwen van vertrouwen en geloofwaardigheid. Een trend en uitdaging voor aankomend jaar is om te zorgen dat je met je marketing uitingen meer betekenisvolle connecties met je doelgroep en leads creëert. Probeer hoogstaande kwalitatieve en relevante content te creëren die informeert en inspireert. Verstuur de juiste content op het juiste moment, voor het juiste doel en de juiste doelgroep om het publiek te laten zien dat zij je kunnen vertrouwen.

Een manier om vertrouwen te creëren kan zijn om je aan te sluiten bij geloofwaardige en relevante influencers en om samen met hen te werken aan betrouwbare en inzichtelijke content. Je kunt influencers inzetten op 3 niveau’s binnen een strategische marketing funnel: bereik vergroten, geloofwaardigheid creëren en het aantal conversies te verhogen.

Trend #2. Alles draait om personalisatie

Waarschijnlijk ben je de term ‘personalisatie’ vaak tegengekomen in 2018 en nog waarschijnlijker ga je deze term nog veel vaker tegenkomen in 2019. Uit diverse trendrapporten blijkt dat het creëren van gepersonaliseerde real-time content een van de grootste kans is voor B2B marketeers binnen content marketing.

De eerste stap binnen het personaliseren van de content voor B2B marketeers is dat zij moeten stoppen met nadenken over hoe het publiek hun content “consumeert”. Marketeers moeten gaan nadenken hoe het publiek content zou willen ervaren en hoe zij deze kunnen leveren aan het publiek. Een manier om real-time persoonlijke content aan te bieden kan het gebruik van dynamische content binnen marketing automation zijn. Aan de hand van beschikbare data worden de interesses vastgesteld en op basis van deze interesses wordt er content verstuurd. Meer lezen over dynamische content? Klik hier >>.

Dynamische content op basis van interesses

Het personaliseren van je berichten op social media gaat verder dan alleen het delen van blog posts. Probeer verhalen over te brengen op je social media kanalen en om interactie te creëren met het publiek.

Trend #3. Het meer gebruiken van de beschikbare data

Elke marketeer beschikt over data. Sommige willen zelfs over nog meer data beschikken. Dat we toegang tot zoveel data hebben is nog relatief nieuw. Elke marketeer wilt deze data gebruiken om meer inzichten te ontdekken die tot een actie kunnen leiden. De inzichten omzetten tot actie, dat is cruciaal voor het succes.

Gebruik data content marketing

Het succes van je inspanningen op gebied van content marketing hangt af van je vermogen om je in te leven in de doelgroep en om in contact met hen te komen. Inzichten verkregen uit data kunnen gebruikt worden om een totaalbeeld, met hun interesses, problemen, voorkeuren en gedrag, te ontwikkelen van je doelgroep. Door de tijd te nemen en de beschikbare data goed te gebruiken kan je er voor zorgen dat je strategie gebaseerd is op echte gegevens en niet op gevoel of aannames.

Trend #4. De verfijning van content marketing

Content marketing is niet langer en glimmend object, het is een kernstrategie en techniek voor de meeste B2B marketeers. B2B marketeers zijn zich er zeer bewust van dat contentmarketing een haalbare strategie is. Dit betekend dat er in 2019 meer gedaan zal gaan worden met contentmarketing en waardoor de verfijning content marketing vergroot gaat worden.

Elke content marketeer wilt zijn content marketingvaardigheden en resultaten op een hoger niveau brengen. Maar sommige hebben misschien nog niet de basisbeginselen onder de knie, zoals het vaststellen van een vaste content marketing strategie of het stellen van meetbare doelen. Uit het rapport van CMI en MarketingProfs komt een duidelijke conclusie: wanneer organisaties groeien in hun content marketing strategie, groeit ook het succes van de organisatie.

De B2B marketeers die willen groeien in 2019 zullen er voor moeten zorgen dat ze de basis vast hebben staan. Om de basis goed te hebben staan moet je meetbare doelen stellen om je content marketing strategie te vergroten en te verbeteren.

Trend #5. Goede promotie zal content succes mogelijk maken

Veel marketeers hebben hun strategieën niet aangepast aan de afnemende organische zichtbaarheid en de toenemende vraag naar meer visuele, boeiende en experimentele content.

We weten allemaal dat het digitale landschap en de vraag naar de soorten content veranderd constant. Dit betekend dat de manier waarop we de content promoten aangepast dient te worden. In sommige opzichten betekent dit zelfs dat we terug moeten naar de basis. In de huidige wereld met een overload aan informatie en de hoeveelheid devices voor het consumeren van de informatie maakt dit nog uitdagender om te vallen. De promotie van je content kan niet effectief zijn, wanneer dit als bijzaak gezien wordt.

Promotie content

Trend #6. De uitbreiding van de term ‘content’

De soorten content waar de meeste B2B marketeers zich het meest  prettig onder voelen zijn: tekst, afbeeldingen, video en audio. Toch zullen de B2B marketeers in 2019 verder moeten kijken dan deze vormen van content en de rol van content in opkomende technologieën in overweging moeten nemen. Bijvoorbeeld content die wordt geleverd via  IOT-apparaten zoals smart watches, in auto’s of met smart speakers.

Er zijn diverse verwachtingen en statistieken rondom Internet of Things:

  • Er wordt door verwacht dat tegen 2020 IOT een revolutie teweeg zal brengen in het marketing landschap.
  • Elke seconde maken er 127 nieuwe apparaten verbinding met het internet.
  • Er wordt verwacht dat tegen 2025 maar liefst 75 miljard apparaten zijn aangesloten met het internet.

Internet of things

Trend #7. Content creatie met influencers is aan het groeien

Er wordt door diverse marketeers al jaren gezegd: “Iedereen heeft ergens invloed op”. In 2019 zal het gebruik van influencer marketing steeds groter en levendiger worden.

In een wereld waar je bijna overal kan beschikken over een internetconnectie en toegang hebt tot veel verschillende soorten devices is iedereen in staat om een netwerk met gelijkgestemden op te zetten of aan te trekken. Dit betekent dat voor B2B marketeers het ontwikkelen van netwerken door content te creëren met influencers kan zorgen voor een maximale impact.

Influencer gegenereerde content heeft zich ontwikkeld door samen te werken met beroemdheden en andere influencers waardoor er micro- en nano influencers ontstaan. Deze micro- en nano influencers kan eigenlijk iedereen zijn, zelfs jij.

Trend #8. Alles wordt interactief

Het afgelopen jaar is er een toename geweest in interactieve- en experience gerichte content. Het is namelijk niet langer voldoende om kopers te informeren. Kopers willen een ervaring. Je zou daarom story-driven content kunnen leveren die op intellectueel en emotioneel niveau met elkaar in verbinding staan.

Wanneer de verwachtingen van de consumenten toenemen, zal je als organisatie moeten investeren in de kwaliteit en de experience van de content. Als we het hebben over interactieve content, gaat dit niet alleen over polls en andere vragen. Het gaat over het creëren van meeslepende en visuele experiences die mensen aantrekt.

Interactieve content

De Content Marketing Institute en ION Interactive Content Study hebben een aantal interessante statistieken op een rij gezet:

  • 87% van de marketeers is het ermee eens dat interactieve content beter de aandacht van de lezer trekt dan statische content.
  • Volgens 77% van de marketeers heeft interactieve content meer herbruikbare waarde. Dit resulteert in terugkerende bezoekers.
  • Interactieve content, in combinatie met andere traditionele content marketing technieken verbeterd de zichtbaarheid van je berichten onder je publiek volgens 73% van de marketeers.

Trend #9. Toenemende influencer marketing

Influencer marketing wordt al lang gezien als een op zichzelf staande promotie. Deze visie is nu aan het veranderen. Dit komt vooral doordat met B2B-organisaties zich verdiepen in de influencer marketing. Maar de grootste trend en kans voor 2019 is het investeren in influencer werkzaamheden zoals content-samenwerkingen.

Wanneer je organisatie volwassener wordt in hun benaderingen met het werken met influencers, zullen de mogelijkheden voor samenwerkingen met influencers zich uitbreiden naar elke afdeling binnen een organisatie die content creëert. De integratie van influencers met content marketing wordt een kenmerk van succesvolle marketeers in 2019.

Trend #10. Het meten van de content marketing prestaties

Het meten van de prestaties van content is al een langere tijd een grote uitdaging voor marketeers. Dit zal ongetwijfeld een uitdaging blijven in 2019 maar dat betekent niet dat er verbetering in kan gaan komen.

De manier waarop je het succes meet van een blogpost is een andere manier waarop je het succes meet van een e-book of zelfs een productpagina. Begin met je algemene doelstellingen vast te stellen. Bepaal vervolgens hoe elk stuk content die je maakt past binnen deze doelstellingen en hoe je de vooruitgang van de doelstelling zal gaan meten. Wanneer je de content marketing strategieën en de bijbehorende statistieken gaat analyseren en verfijnen, zal er nog meer vooruitgang geboekt kunnen worden in het gebruik van analytische mogelijkheden van content marketing platformen en analytics tools.

Doelen meten analytics

Naast de standaard analytics metingen als pagina views, bounce rate en click-through rate, kun je ook technieken gebruiken zoals heat mapping om te bepalen of er interessante gebieden binnen je bezoekers zijn. Ook zou je jouw CRM-gegevens kunnen integreren met je analytics gegevens om de bewegingen van prospects binnen de sales funnel te volgen.

Content marketing is constant aan het veranderen. Maar wat niet veranderd binnen content marketing, is het belang van goede kwalitatieve en inzichtelijke content die je doelgroep informeert, inspireert en aan je bind. Wil jij aankomend jaar je content marketing gaan verbeteren of juist starten met content marketing en heb je daar hulp bij nodig? Onze specialisten helpen je graag. Je kunt hier contact met ze opnemen.

Contact button SearchUser

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd

|
Guido Sombroek
|
5 minuten

Dé SEO handleiding om jouw organische vindbaarheid te verbeteren