Schurq

De 7 belangrijkste social media trends in 2018

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Social media krijgen elk jaar een grotere rol in de online marketingstrategie van bedrijven. Ook in 2018 zal dit weer toenemen. In dit blog lichten wij de 7 belangrijkste social media trends in 2018 toe.

1. De mobiele revolutie zet zich voort

Dat er een mobiele revolutie plaatsvindt, is allang bekend. Toch zijn er nog genoeg organisaties die geen rekening met mobiel houden in hun marketingcampagnes. Een mega gemiste kans, gezien het feit dat meer dan 80% van alle tijd op social media gespendeerd wordt op mobiele devices. En we kijken 150(!) keer per dag op onze telefoon.

Als je op dit moment nog geen krachtige mobiele marketingcampagnes hebt, leg dan nu al jouw werkzaamheden stil en optimaliseer jouw campagnes! Voorkom dat je onnodig geld verspilt. 

Social media trends in 2018

2. De nieuwe privacywetgeving mei 2018

In mei 2018 gaat er een nieuwe Europese privacywetgeving van kracht: de wetgeving algemene vordering gegevensbescherming (AVG, GDPR in het Engels). Het effect van deze nieuwe wetgeving wordt op dit moment door bedrijven onderschat. Het lijkt ook nog wel een “ver-van-mijn-bed-show”. Je zal kritischer om moeten gaan met de gegevens die jij bezit en verzamelt van jouw doelgroep. Een custom audience bouwen in Facebook zal niet zo eenvoudig meer zijn als nu. Hou je je niet aan deze wet, dan kun je een hoge boete krijgen.

Lees hier meer over de nieuwe wetgeving >>

3. Facebook verschuift van interactie kanaal naar mediakanaal

Facebook is ooit gestart als interactie kanaal, maar Facebook ontwikkelt zich steeds meer tot een belangrijk mediakanaal in marketingstrategieën. Je bent namelijk niet meer bezig met de interacties, zoals likes, reacties en shares. Het bereik, de frequentie, het verkeer en de conversiebijdrage zijn nu belangrijker. Facebook legt zelf ook meer de nadruk op advertentie formats die voor bereik en frequentie zorgen, dan op engagement advertenties.

4. Social media als communicatiekanaal

Social media zijn ooit ontstaan om engagement op te bouwen en fans en organisch bereik te creëren. Tegenwoordig wordt social media ingezet als communicatiekanaal, dat moet presteren. Met gerichte targeting wordt zichtbaar resultaat behaald en vooral bereik gegenereerd. Wordt er geen resultaat behaald, dan wordt er besloten dat het kanaal niet in de marketingstrategie past. Social media zijn geen kinderspel meer, maar een volwassen marketingkanaal met een belangrijke rol in de marketingfunnel.

Social media trends in 2018

5. Wees creatief!

We leggen de focus tegenwoordig vooral op prestaties en analytics. Terecht, maar we moeten creativiteit niet uit het oog verliezen. Dit is namelijk net zo belangrijk. In een wereld met een overvloed aan content, is het van essentieel belang dat je als merk opvalt op social media. Zorg er dus voor dat je jouw content creatief opzet. En daarbij de focus legt op conversie.

6. Het video verkeer groeit

Facebook heeft al aangegeven dat zij verwacht dat 70% van al haar content op het platform video zal worden. Cisco denkt zelfs dat in 2019, 80% van het wereldwijde internetverkeer video zal zijn. Als organisatie zal je langzaamaan ook meer aan de slag moeten gaan met video. Video zal bijdragen aan het behalen van jouw doelstellingen. Om er al een beetje bij te horen, zou je kunnen starten met een animatie video over jouw bedrijfsvisie of product/dienst.

Social media trends in 2018

7. Social media onderscheiden zich steeds minder van elkaar

De social media netwerken nemen steeds meer functionaliteiten van elkaar over, waardoor ze steeds meer op elkaar lijken. De grote spelers kopiëren elkaar zodra een ander ook maar iets nieuws heeft gelanceerd. Hierdoor blijven ze groot en vrijwel gelijk aan elkaar qua positionering. Nieuwe spelers hebben zo vrijwel geen kans, want ook hun nieuwe functionaliteiten zullen gekopieerd worden door de grotere spelers als deze succesvol zijn. Zonder dat het platform nog maar enigszins naamsbekendheid heeft opgebouwd.

In 2018 meer budget voor social media?

Gezien het feit dat social media een grotere rol krijgen in de marketingfunnel, is het waarschijnlijk dat bedrijven meer budget zullen vrijmaken voor social media. Zeker nu de resultaten van de kanalen tastbaarder zijn geworden door de focus op resultaten als bereik, frequentie en conversie. Zo hebben organisaties het gevoel dat zij meer grip hebben op social media. Wanneer social media meer opleveren, zal er meer budget vrijgemaakt worden.

Meer informatie over wat de social media trends in 2018 voor jouw marketingstrategie gaan betekenen?

Neem contact met ons op! 

Contact button SearchUser

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Chantal Tol
|
minuten

Blogreeks (6/9): Conversie optimalisatie

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (5/9): Van onbekende bezoeker naar MQV

|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversions API