Schurq

De 7 belangrijkste Google ranking factoren in 2017

|
Leestijd minuten
Door Patrick Schokker

Is jouw goede voornemen voor 2017 een hogere positie in Google? Houd dan rekening met de belangrijkste Google ranking factoren. In 2017 zullen mobiele apparaten een nog grotere functie krijgen in het zoekmachine optimalisatie proces. Is jouw website bijvoorbeeld wel mobielvriendelijk?

Een goede positie in Google is de opening naar vele bezoekers. Hoe goed je website ook is, zonder veel bezoekers zul je weinig bereiken. Zorg daarom dat je basis voor je ranking in ieder geval op orde is. De belangrijkste tips vind je in dit artikel.

1. Mobiele apparaten worden nog belangrijker

Zorg ervoor dat je website mobielvriendelijk is. Dit wordt steeds belangrijker aangezien het gebruik van smartphones aanhoudend blijft groeien. Inmiddels is de smartphone al te vinden in ruim 73% van de Nederlandse huishoudens. Hoewel de desktop de afgelopen jaren veel terrein heeft verloren, rukken de tablets en smartphones juist op. 

Een ‘mobielvriendelijke’ website voldoet in ieder geval aan de volgende criteria:

  • De tekst is leesbaar zonder zoomen
  • De content past in z’n geheel op het scherm, er hoeft niet horizontaal gescrold te worden.  
  • Er wordt geen gebruik gemaakt van software die niet gebruikelijk is op smartphones, zoals Flash.
  • Linkjes staan ver genoeg uit elkaar vandaan, zodat de juiste gemakkelijk kan worden aangeklikt.

Google heeft een aparte pagina om te controleren of jouw website wel mobielvriendelijk is, de Mobile Friendly Test:

https://www.google.com/webmasters/tools/mobile-friendly/?hl=nl

2. Gebruikerservaring bij het ranken van pagina’s

Gebruikers willen een goede ervaring en Google daarom ook. Google streeft ernaar om haar gebruikers resultaten te geven die relevant en van hoge kwaliteit zijn. Daarbij verwachten ze dat de websites snel en veilig zijn en zich vooral niet anders voordoen dan je bent.

Google zegt hierover:

“Unieke, relevante content. Heldere menustructuur en navigatie. Een website is gebruiksvriendelijk en straalt vertrouwen uit.”

Stel daarom ten alle tijden je bezoekers centraal. Vraag je af of jouw bezoekers het zullen waarderen, niet of het goed is voor je Google ranking. Ruim 66% van de bezoekers ergert zich aan websites die niet responsive zijn of traag plaatjes laden. Wanneer je bezoekers centraal staan, zal dit de vindbaarheid van je website zeker ten goede komen.

Hulp nodig bij het maken van de juiste content? Neem dan contact op met onze content marketeers!

3. Gebruik de Tools van Google

Google biedt handige tools om het zoekoptimalisatie proces te bevorderen. Zo maakt iedereen ongetwijfeld gebruik van Google Analytics om het bezoek op je website te analyseren. Google Analytics is een handige tool van Google om statistieken van een website te verzamelen en gedetailleerd weer te geven. Het doel van deze dienst is om de beheerder van de website een duidelijk beeld te geven van onder andere de bezoekersstromen en de paginaweergaven. Daarnaast geeft Google Search Console je inzichten om de vindbaarheid in Google te verbeteren.

Google AdWords biedt bedrijven de mogelijkheid om reclame te maken op Google-websites. De advertenties zijn gebaseerd op zoekwoorden, gedefinieerd door de adverteerder. De adverteerder betaalt alleen wanneer er ook daadwerkelijk op de advertentie geklikt wordt. Dus voor extra klanten kun je voor een vast bedrag per dag adverteren op Google.

Onze advertising specialisten kunnen je hierbij helpen! Lees hier hoe wij Google Adwords hebben ingezet voor Womanizer.nl. 

4. Veiligheid (HTTPS) wordt nog belangrijker voor je ranking

Beveiligde websites zullen in 2017 nog belangrijker worden voor de ranking. De beveiligde websites krijgen een streepje voor in de zoekresultaten op onbeveiligde websites. Op dit moment worden alle HTTP websites nog als neutraal gemarkeerd, maar in het vervolg zal Google deze website als onveilig markeren.

http Google ranking factoren

Om dit te voorkomen is het belangrijk om je SSL-certificaat te halen zodat je website als veilig wordt gemarkeerd!

Wil je hier meer over weten? Lees dan onze blog Google Chrome markeert http websites als niet veilig.

5. Gesproken zoekopdrachten

Het aantal mobiele zoekopdrachten blijft groeien en dit zal zich voorlopig voortzetten, het is dan ook niet gek dat het aantal gesproken zoekopdrachten hard groeit. Met virtuele assistenten zoals Apple Siri, Google Now en Microsoft Cortana wordt dit steeds gebruikelijker. Voice search op smartphones zal de manier waarop we zoeken veranderen. Waar je vroeger een zo kort mogelijke tekst opschreef, zal je door te spreken een andere zoekterm gebruiken. Hierdoor nemen de minder frequente zoektermen steeds meer toe. Waar je vroeger “Mac Donalds Amsterdam” zou typen, zeg je nu eerder: “Waar is de dichtstbijzijnde Mac Donalds?”

6. Snelheid wordt een ranking factor in 2017

Hoog in de ranking willen staan, betekent meegaan met de ontwikkelingen. Veel bedrijven houden nog geen rekening met de snelheid van de website. Door je website te optimaliseren voor snelheid heb je al snel een grote voorsprong op je concurrenten.

snelheid Google ranking factoren

Het AMP platform van Google is hier speciaal voor ontwikkeld. Ook hierbij is het weer belangrijk om rekening te houden met een ‘smartphone vriendelijke’ website. Een “smartphone vriendelijke”, snelle website is nodig om zoveel mogelijk bezoekers te trekken.

Lees hier meer over in onze blog "Google's AMP-technologie laadt mobiele websites in enkele seconden".

7. Zoeken op afbeeldingen belangrijker

Met een speciale zoekmachine voor afbeeldingen, blijken de afbeeldingen voor Google erg belangrijk. Goed geoptimaliseerde afbeeldingen houden bezoekers langer vast op de website. Het is daarom belangrijk om je afbeeldingen in ieder geval van een ALT-tech te voorzien met het belangrijkste trefwoord erin.

Google afbeeldingen

Heb jij hulp nodig om een hogere positie in Google te realiseren? Neem dan contact op met onze advertising specialisten. Zij helpen je graag naar een toppositie!

Deel dit artikel via
Patrick Schokker
Patrick Schokker

Over deze schurq

Algemeen Directeur

Lees ook
|
Chantal Tol
|
minuten

Blogreeks (6/9): Conversie optimalisatie

|
Chantal Tol
|
5 minuten

Blogreeks (5/9): Van onbekende bezoeker naar MQV

|
Chantal Tol
|
5 minuten

The Cookieless Era (4/4): de Facebook Conversions API