Schurq

De juiste contentstrategie tijdens de Coronacrisis

|
Leestijd 4 minuten
Door Chantal Tol

Door het coronavirus worden diverse taken on hold gezet, e-mails worden aangepast en veel campagnes worden stopgezet. Veel marketeers staan voor een raadsel: wat doen we met onze contentstrategie nu de wereld in een crisis verkeert? Wij helpen je om de juiste contentstrategie tijdens de coronacrisis te vinden.

Marketeers willen graag hun medeleven tonen zonder dat dit “gespeeld” overkomt. Organisaties willen waarde bieden zonder dat het lijkt of het om hun eigenbelang gaat. De belangrijkste vraag die je als marketeer op dit moment aan jezelf moet stellen is: “Hoe kan ik mijn doelgroep helpen?”. Juist nu is jouw doelgroep op zoek naar hulp bij een (nieuw) specifiek probleem en daar kun jij met de juiste content op inspelen.

#1. Verhoog de engagement

Veel industrieën staan misschien stil, maar dat neemt niet weg dat jouw doelgroep nog steeds behoefte heeft aan relevante content. Dit is juist het moment waar consumenten op zoek gaan naar informatie die hen verder helpt. 

De coronacrisis heeft een opvallende stijging in de betrokkenheid van de doelgroep veroorzaakt. De interesse in de content van bedrijven neemt steeds meer toe. Dit zorgt voor meer druk op de schouders van de marketeers. Het is op dit moment essentieel om content te leveren die niet alleen relevant is voor de situatie waar wij ons momenteel in vinden, maar ook impact heeft op jouw doelgroep. 

Wanneer je nu niet de juiste content levert, zal dit de reputatie van jouw bedrijf beschadigen. Edelman geeft aan dat zelfs 71% van de consumenten zegt nooit meer vertrouwen in een bedrijf te hebben als zij merken dat het bedrijf enkel op winst uit is. Zorg er daarom voor dat jouw content de consument helpt met hetgeen waar zij naar opzoek zijn. Dit zal een positieve indruk achterlaten. Gartner geeft aan dat nu het moment voor organisaties is om het vertrouwen te herstellen. De organisatie dient klantgerichte acties uit te voeren en te voldoen aan de behoeften van de consument. 

Naast het betrokkenheidspercentage dat enorm gestegen is,staat er ook veel op het spel voor bedrijven door de crisis. Dit is voor ons allemaal een unieke situatie, wat vraagt om een nieuwe strategie. Hier gaan we verder op in, in de volgende punten.

#2. Zet ingeplande items even on-hold

In tijden van crisis denken marketeers in de eerste plaats na over wat ze niet moeten doen. Ingeplande projecten, campagnes en aankondigingen worden herzien en indien mogelijk uitgesteld. 

Waarschijnlijk staat er al het één en ander gepland voor publicatie. Het is belangrijk om alle artikelen, e-mails, advertenties en berichten die ingepland zijn aan te passen zodat ze aansluiten op de huidige situatie.

Om tot de juiste contentstrategie voor in een crisis te komen heb je advies en kennis van meerdere teams nodig. Een communicatieteam voor kennis over het creëren van berichten, social-media teams voor online connecties, e-mailmarketingteams voor de toon van het merk en een salesteam om de lead uiteindelijk om te zetten naar klant. 

Het is uiteraard lastig om op een korte termijn ingrijpende aanpassingen te verrichten. Maar dit kan erbij helpen:

  • Zorg dat je beschikt over een besluitvormingsproces voor crisiscommunicatie, dit kan eventuele verwarring beperken;
  • Centraliseer jouw klantinteracties in een gedeelde CRM. Op deze manier heb je inzicht in welke communicaties klanten ontvangen, zodat je jouw marketing, sales en service hierop kunt aanpassen. 

#3. Creëer nieuwe content

Wanneer je besluit nieuwe content te creëren gedurende de crisis, is het essentieel om je te richten op wat relevant is voor jouw doelgroep. Richt je dus niet op het eigenbelang. Zorg vooral dat je iets unieks aan jouw doelgroep biedt, in plaats van iets waar iedereen het al over heeft – wat al snel gebeurt aangezien heel veel nieuws over corona gaat.

Veel bedrijven publiceren content over de crisis, omdat de doelgroep hier behoefte aan heeft. Maar aan de andere kant zal de doelgroep niet alleen geïnteresseerd zijn in content over de crisis. Zij zullen ook toe zijn aan content die even aan de crisis ontsnapt. Als jouw marketingteam even niet de mogelijkheid heeft om nieuwe content te creëren, hebben wij een alternatieve oplossing. Je kunt je heel eenvoudig aanpassen aan de behoeften van jouw doelgroep met behulp van al bestaande content. Pas deze content waar nodig is aan zodat de teksten aansluiten op de huidige situatie.

Er zijn genoeg manieren om tijdens de crisis nieuwe content te creëren. Wees uniek of speel in op het nieuwe gedrag van de doelgroep. Maar zorg vooral jouw content de doelgroep helpt!

#4. Kies het juiste kanaal en verspreid de content 

Er zijn enorm veel opties om content te verspreiden, maar dat betekent dat je het ook op al deze kanalen moet publiceren. In tegendeel zelfs. Door de coronacrisis versturen bedrijven veel meer e-mails. De mailbox van de abonnees stroomt over. Dit kan soms juist een negatieve invloed hebben, waardoor je jouw doelgroep niet helpt – of sterker nog, hen niet eens bereikt omdat ze het niet openen.Gebruik jouw belangrijkste communicatiekanalen, waarvan je weet dat jouw doelgroep er aanwezig is en zorg dat jouw (relevante) content opvalt. 

Je kunt ook de SEO van jouw content optimaliseren om de doelgroep op een organische manier te bereiken. Je zorgt ervoor dat jouw doelgroep jou vindt, als ze gericht aan het zoeken zijn. Zo heb je geen directe mail of social media post nodig. Je vermijdt de drukke inbox van jouw doelgroep.  

#5. Pas content zo snel en vaak mogelijk aan

Een crisis is vaak onvoorspelbaar. De relevantie van content verandert voortdurend tijdens een crisis. Pas jouw contentstrategie daarom regelmatig aan op de behoefte van jouw doelgroep.

Om up-to-date te blijven van deze veranderingen dien je ze continu te monitoren. Hou statistieken die duiden op engagement – zoals gemiddelde tijd die op pagina’s en show-up rates voor webinars – nauwlettend in de gaten. Zo kun je inzicht krijgen in de vraag of jouw nieuwe content wel of niet met de doelgroep resoneert. Met deze inzichten kun je de content verder optimaliseren.

#6. Waar contentmarketing altijd al om draait 

Het is geen nieuws dat consumenten de afgelopen jaren het vertrouwen in bedrijven zijn verloren. Tijdens een crisis is er een kans om dit vertrouwen te herstellen en langetermijn relaties met consumenten op te bouwen. Dit komt door unieke situaties die tijdens een crisis ontstaan. Jouw doelgroep gaat dan op zoek naar antwoorden van hun favoriete bedrijven via social media. Dit is hét moment om als content marketeer relevante content aan te bieden. Content die de doelgroep echt een oplossing biedt of antwoord geven op hetgeen waar zij naar op zoek zijn. 

 

De coronacrisis veroorzaakt veel uitdagingen voor bedrijven. Het uitvogelen wat nou de juiste contentstrategie is in crisistijd, hoort daarbij. Wij hopen dat bovenstaande punten een steuntje in de rug bieden.. Je helpt jouw doelgroep en dit is precies waar contentmarketing om draait.

 

Heb je vragen of hulp nodig bij jouw contentstrategie tijdens de coronacrisis?

Neem contact met ons op!

Deel dit artikel via
Chantal Tol
Chantal Tol

Over deze schurq

Online Marketing Consultant

Lees ook
|
Shannah de Ruijter
|
2 minuten

Short video’s

|
Lysanne Paulus
|
2 minuten

Google Consent Mode V2

|
Guido Sombroek
|
4 minuten

Server Side Tagging simpel uitgelegd